Latvijas Jaunā teātra institūts 13.09.2019

Līdz 13. septembrim Rīgā turpinās Starptautiskais jaunā teātra festivāls „Homo Novus”

5. septembrī Rīgā sākas 15. starptautiskais jaunā teātra festivāls „Homo Novus”, kas turpināsies līdz 13. septembrim  un piedāvās jaundarbus un viesizrādes, scenogrāfijai un teātra telpai veltītu programmu, festivāla skolu, meistarklases, sarunas un lekcijas. Jaunas izrādes īpaši festivālam šogad veido viesmākslinieki no Japānas un Beļģijas, sadarbojoties ar latviešu māksliniekiem.

Šogad festivālā piedalās trīs autori un kolektīvi no Japānas, kuri katrs pārstāv savu laikmetīgās skatuves mākslas žanru. Japāņu teātra režisors Akira Takajama iestudē izrādi „Heterotopija Rīgā”, kas aicina skatītājus ceļojumā pa pilsētu, sekojot japāņu spiega Makoto Onoderas gaitām pagājušā gadsimta 30. gadu Rīgā. Delikātais skaņas un telpas mākslinieks Tetsuja Umeda veido instalāciju-koncertu „Balss”, kas iedzīvina senu japāņu rituālu un ir balstīta mākslinieka interesē par priekšmetu pasaules un dabas autonomiju. Ekspresīvā mākslinieku apvienība contact Gonzo, kuras izteikti fiziskais  stils apvieno kontaktimprovizācijas,  cīņas mākslas un urbānās kultūras elementus, Rīgā kopā ar latviešu dejotājiem un mākslinieku Andri Eglīti veido izrādi „Koka vandalis”. Japāņu mākslinieki ir aicināti radīt arī festivāla atklāšanas notikumu teritorijā pie K. K. Fon Stricka villas, uz kuru 5. septembrī 20.00 aicināts ikviens interesents.

Fizisku pieredzi piedāvās arī tamilu izcelsmes horeogrāfs Ahilans Ratnamohans no Beļģijas, kurš kopā ar austrāliešu dejotāju Ferasu Šahīnu un latviešu futbola amatieriem un profesionāļiem strādā pie izrādes – rituāla „Klapping”, ikvienu skatītāju aicinot ne tikai attālināti apbrīnot, bet pašiem izdejot futbolista kustības.  

Viesizrāžu sadaļā būs skatāmi vairāki skatuves darbi, kas atklāj laikmetīgā teātra estētisko un tematisko daudzveidību.  Pasaulslavenais libāniešu izcelsmes amerikāņu mākslinieks Valids Rāds izrādē „Luvras un/vai spārdot mirušo” pievēršas vizuālās mākslas institūciju politiskajai, ekonomiskajai un ideoloģiskajai dimensijai. Igauņu video māksliniece Kristīna Normana savu pirmo izrādi „Vieglāk par sievieti” veidojusi, balstoties pētījumā par ukraiņu sieviešu – veco ļaužu kopēju dzīvi un darbu Ziemeļitālijā. Austrāliešu fiziskā teātra apvienība Branch Nebula uz Rīgu ved izrādi „Ļoti izturīga līmlente” ar laikmetīgā cirka un urbānās kultūras elementiem, bet leģendārais norvēģu mākslinieku  kolektīvs Verdensteatret – izrādi „Hanna” – kinētiskā teātra, objektu mākslas, dzīvā kino un mūzikas hibrīdu, kas tapis laikā, kad mākslinieki apceļoja Vjetnamu.  Festivālu noslēgs  flāmu mākslinieces Mītas Vārlopas izrādes „Darba augļi” un „Spoku rakstnieks un salauztā rokas bremze”. Vārlopa pārstāv unikālu teātra estētiku, kurai raksturīgs slapstiks, „atdzīvojusies” scenogrāfija,  īpaša muzikālā partitūra un totāla mākslinieciskā brīvība.

Viens no šīgada festivāla īpašajiem notikumiem ir kuratoru Daniela Blangas Gubaja (Brisele) un Gundegas Laiviņas (Rīga) kopīgi veidotais nakts pasākums „Skaņas dzimšana”, kas veltīts mūsu klausīšanās potenciālam un skaņai kā politiskai kategorijai. 

Šogad festivāls ar scenogrāfijas un teātra telpās programmu „B13”un festivāla skolu atgriežas arī bijušajā tehnikumā Aristida Briāna ielā 13, kurā drīz tiks uzsākta rekonstrukcija, lai nams atkal kļūtu par skolu.  Tur visu festivāla laiku varēs skatīt jauno latviešu scenogrāfu izstādi „1:1”, festivāla skolas dalībnieku – starptautiskas jauno teātra mākslinieku un arhitektu grupas veidoto instalāciju HALL07 un franču režisora Filipa Kena darbu „Mikrokosms”, kas šogad ieguva galveno balvu Prāgas Scenogrāfijas kvadriennāles valstu un reģionu sekcijā.

No 5. septembra darbu sāks festivāla centrs K. K. fon Stricka villā Briāna ielā 9 ar plašu lekciju, sarunu un izrāžu prezentāciju programmu, DJ vakariem, festivāla informācijas un biļešu punktu.

Pilna festivāla programma www.homonovus.lv

Arhīvs

Ja nevari kaut ko atrast, meklē ARHĪVĀ

Meklēt