Kroders.lv 12.10.2017

Spogulis kā hronotops

Laikā no 2017. gada 18. augusta līdz 31. oktobrim Kroders.lv organizē sociālo tīklu zibakciju, kurā teātra kritiķi īsā formātā sociālajos tīklos Twitter un Facebook, kā arī portāla sadaļā RUNĀ aicināti paust savu viedokli par apmeklētājiem 2017./2018. gada sezonas jauniestudējumiem vai citiem šajā laikā aktuāliem notikumiem un parādībām (viesizrādēm, pasākumiem, ar teātri saistītām grāmatām, radio/TV raidījumiem, publikācijām utt.).

Zibakcijas ietvaros publicētos viedokļus varēs atpazīt pēc mirkļbirkas #krodersrunā, ļaujot apkopot dažādu paaudžu teātra kritiķu sociālajos tīklos pausto viedokli vienā informatīvā platformā. Vienlaikus šī akcija iecerēta kā eksperiments, aicinot Kroders.lv pastāvīgos autorus aktīvi paust savas domas par sezonas sākuma notikumiem nedaudz atšķirīgā formātā.

Zibakcijas mērķis ir apzināta spēle/spēlēšanās ar 21. gadsimta interneta piedāvātājām iespējām paust viedokli par jebkuru notikumu pāris sekunžu laikā, sasniedzot plašu mērķauditoriju. Arī Kroders.lv kā elektronisks medijs nākotnē tieksies uz maksimāli ātru teātra aktuālo procesu atspoguļojumu, tādēļ šī zibakcija iecerēta kā nosacīta iesildīšanās turpmākajam darbam.

 

Latvijas Kultūras akadēmijas Skatuves mākslas festivāls "Pariarha rudens 2017" (2017. gada 2.-8. oktobris)

Armands Kalniņš ("Skatītājs VĒRTĒ")Facebook, 5.-6. okt. 2017
 
Izrāde bērniem "Zīmējumi upē" Lailas Kirmuškas režijā
Sirsnīga izrāde bērniem "Zīmējumi upē": sekmīgi apvienojot kustības, tekstu, izteiktu tēlainību un nedaudz arī skaņu efektus. Vairāki risinājumi ir asprātīgi. Tiesa, turpmākajās studijās rūpīgi jāuzlabo dikcija. #krodersrunā
 
Agneses Bordjukovas dejas izrāde "Dzirdi mani"
Dejas izrāde "Dzirdi mani" mulsināja. Šīs izrādes anotācija var tikt attiecināta gan uz šo, gan daudzām citām kustību izrādēm, savukārt daudzu citu izrāžu anotācijas – uz šo. Atliktu novērtēt kustību prieku, ko šoreiz gan neizdevās pienācīgi novērtēt (dažbrīd izskatījās kā jau redzēts, piemēram kādā YouTube pieejamā dejas epizodē). Nebija tas iespaids, ko piemēram, radīja ĢIT "Turku kafija" vai K. Santa izrādes. #krodersrunā
 
Skats no izrādes "Atskaties naidā" festivālā "Patriarha rudens" // Publicitātes foto
 
Izrāde "Atskaties naidā" Kristīnes Loginas režijā
"Patriarha Rudens" turpinājumā – Osborna "Atskaties naidā" (režisore – K. Logina), viena no festivāla repertuāra virsotnēm. Šīs lugas, kuru var iestudēt arī virspusēji, iestudējumā trāpīts kam būtiskam, kas ir bijis gan aktuāls gan "tālajos" tās sarakstīšanas gados, gan ir tagad. Fiksēts "dusmīgums bez iemesla"(protams, jaunā dusmīgā vīrieša naidam un retāk izpaustam jūtīgumam ir iemesli, kas ir ļoti pārliecinoši R. Botera veidotajā Džimija tēlā, to sekmīgi atbalsta viss ansamblis, citiem laiku pa laikam izvirzoties priekšplānā). Faktiski visi tēli vāji spēj vadīt savas dzīves (pieticīgais Klifs, kurš gandrīz neko nevēlas, vai Helēna, kura tvers pat iluzoru glābējsalmiņu). Lielisks telpas risinājums (L. Zepa) – šaurais stūris (tiešā un pārnestā nozīmē) ar logu, ko izdodas atvērt tikai tad, kad jau varbūt ir par vēlu (vai tomēr – viss vēl iespējams?). Jācer, ka šo izrādi būs iespējams skatīties arī turpmāk. #krodersrunā
 
Leļļu izrāde "Nevar apstāties" Māras Gaņģes režijā
"Nevar apstāties" Zirgu pastā. Izmantoti daudzveidīgi izteiksmes līdzekļi – atbilstošu noskaņu veidojoša skaņa, telpā ir "kur acis piesiet" (lelles gribētos skatīt vairāk, bet kustību/dejas ietekme gan ir "nedaudz par daudz"), tā apzināti vai intuitīvi tuvojoties totālajam teātrim (citreiz – iedarbojoties arī uz tausti, ožu, garšu). Ir iespējas izrādi interpretēt ļoti atšķirīgi. Kad gan lai uzdrīkstas, ja ne studiju laikā? #krodersrunā
 
Vizuālā teātra izrāde "Gājiens vienalga pašam" Edgara Niklasona režijā
"Gājiens vienalga pašam", skatāms interesantā vidē Dzirnavu ielā 27: burvīga izrāde ("māla tehnika", veiksmīgi izmantota, turklāt – tik uzmanīgi, ka skatītāji necieta no māla veidošanas blaknēm). Arī sižets un idejas – saistošas. Dažkārt ļoti žēl, ka šādas izrādes iespējams noskatīties tik mazam skatītāju skaitam (tai nav jāmeklē citas telpas, protams, jo izvēlētā ir ļoti piemērota). Jaunpienācējus teātrī ne uzreiz novērtē un ievēro, arī mārketinga aktivitātes ir ierobežotas. Režisors ieinteresēja jau ar vienu no saviem pirmajiem darbiem – "Valdis" Brīvdabas muzejā (savā ziņā tika izmantota "miltu tehnika"). Nu – pārliecinošs turpinājums. #krodersrunā
 
Skats no izrādes "Gājiens vienam pašam" festivālā "Patriarha rudens" // Foto – Uldis Bardiņš
 
Valmieras Drāmas teātra jauniestudējums "Lūcis" Elīnas Cērpas režijā (pirmizrāde – 2017. gada 18. augustā)
 
Zane Radzobe  @kripazTwitter, 8. okt. 2017
Domāju par "Lūci". Taisība, šur tur ir problēmas. Tomēr ļoti iesaku: sarežģīti (formā un saturā), cilvēcīgi un nevienkāršojot. #krodersrunā
 

Liepājas teātra jauniestudējums "Heda Gablere" Lauras Grozas-Ķiberes režijā (pirmizrāde – 2017. gada 7. oktobrī)

Vēsma Lēvalde, Facebook, 9. sept. 2017
Iestudējumam "Heda Gablere" Lauras Grozas-Ķiberes režijā iedvesmas avots, šķiet, drīzāk bijis 60./70. gadu feminisms un psihoanalīze, nevis Ibsens. Arī kaut kas no Deloveja kundzes, kaut kas no Rebekas de Vinteres jaušams Hedā. Būtu gribējies mazāk prognozējamu darbību (tas neattiecas uz sižetu). Gandarī aktieru partnera jušana, skaņu partitūra, atsevišķi mizanscēnu risinājumi. Scenogrāfija uzsvērti simboliska. Spogulis kā hronotops. II daļa pārliecinošāka, īpaši fināls. #krodersrunā
 
Skats no LT izrādes "Heda Gablere" // Foto – Mārtiņš Vilkārsis
 
LKA Dramatiskā teātra aktieru/režisoru 4. kursa studentu diplomdarba izrādes "Labie bērni" (rež. Reinis Suhanovs) viesizrāde Rīgā, mūzikas namā "Daile" 
 
Armands Kalniņš ("Skatītājs VĒRTĒ"), Facebook, 9. okt. 2017
“Labie bērni”: Valmieras teātra viesizrāde Rīgā. Lugas sižets ir ļoti tradicionāls, oriģinalitāte – dažos mūsdienīgos akcentos. Vēstījums – didaktisks, kas šoreiz ir vērtējams pozitīvi. Lai gan norisēs ir atslābumi, tomēr jauno aktieru enerģija tika pozitīvi un atsaucīgi pieņemta zālē. #krodersrunā
 

Dailes teātra jauniestudējums "Kam no Vilka kundzes bail?" Toma Treiņa režijā (pirmizrāde – 2017. gada 10. oktobrī)

Zane Radzobe  @kripazTwitter, 10. okt. 2017
Tomam Treinim izdodas atraisīt aktierus. "Zilā", nu "Kam no Vilka kundzes bail". To, ka Olbijs sarežģītāks par Priedi jūt, tomēr – cienījami.
 
Ieva Rodiņa  @ierodies_Twitter, 11. okt. 2017
T. Treinis "Vilka kundzē" no vecmodīgas lugas radījis mūsdienīgu iestudējumu. Spēles princips brīžam mazina konfliktu nopietnību. #krodersrunā
 
Skats no DT izrādes "Kam no Vilka kundzes bail?" // Foto – Jānis Deinats

Atsauksmes

Rakstīt atsauksmi




Citi šī autora raksti

Arhīvs

Ja nevari kaut ko atrast, meklē ARHĪVĀ

Meklēt