Kroders.lv 21.10.2017

Mīta de/rekonstrukcija

Laikā no 2017. gada 18. augusta līdz 31. oktobrim Kroders.lv organizē sociālo tīklu zibakciju, kurā teātra kritiķi īsā formātā sociālajos tīklos Twitter un Facebook, kā arī portāla sadaļā RUNĀ aicināti paust savu viedokli par apmeklētājiem 2017./2018. gada sezonas jauniestudējumiem vai citiem šajā laikā aktuāliem notikumiem un parādībām (viesizrādēm, pasākumiem, ar teātri saistītām grāmatām, radio/TV raidījumiem, publikācijām utt.).

Zibakcijas ietvaros publicētos viedokļus varēs atpazīt pēc mirkļbirkas #krodersrunā, ļaujot apkopot dažādu paaudžu teātra kritiķu sociālajos tīklos pausto viedokli vienā informatīvā platformā. Vienlaikus šī akcija iecerēta kā eksperiments, aicinot Kroders.lv pastāvīgos autorus aktīvi paust savas domas par sezonas sākuma notikumiem nedaudz atšķirīgā formātā.

Zibakcijas mērķis ir apzināta spēle/spēlēšanās ar 21. gadsimta interneta piedāvātājām iespējām paust viedokli par jebkuru notikumu pāris sekunžu laikā, sasniedzot plašu mērķauditoriju. Arī Kroders.lv kā elektronisks medijs nākotnē tieksies uz maksimāli ātru teātra aktuālo procesu atspoguļojumu, tādēļ šī zibakcija iecerēta kā nosacīta iesildīšanās turpmākajam darbam.

 

Latvijas Nacionālā teātra jauniestudējums "Trīs māsas. Refleksija" Vladislava Nastavševa režijā (pirmizrāde – 2017. gada 12. oktobrī)

Armands Kalniņš ("Skatītājs VĒRTĒ"), Facebook, 13. okt. 2017
"Trīs māsas. Refleksija" Nacionālajā teātrī, viens no teātra sezonas gaidītākajiem iestudējumiem, var mulsināt. No režisora Nastavševa pierasts gaidīt īpašus režijas paņēmienus, asu formu. Turklāt Čehova lugas iestudē ļoti bieži, bet vērā ņemami panākumi ir reti. Šī izrāde sākotnēji var šķist pat vecmodīga liriska komēdija (..). Izrādes 1.cēlienā ir lēna darbība – šajā skaistajā pasaulē, kurā ir daudz cerību, kas, kā zināms, nepiepildīsies. Izrāde pakāpeniski kļūst telpiski šaurāka (turpmāk būs jāpiņķerējas pa cerību audekla sabrukušajām atliekām, kuras noslēgumā tiek paņemtas līdz uz pavisam citu vidi – "Poliju", ne izsapņoto "Maskavu"), un pavisam tukša tā kļūst 2. cēlienā (Prozorovu ģimenes locekļi kļūst pavisam vientuļi, izdeguši nepiepildītajās cerībās). Vairumam no izrādes tēliem spars pietiek tikai kādam kliedzienam (kas izbrīna citus, bet īpaši neietekmē) vai bezjēdzīgai rīcībai, bet ne kam tādam, kas var mainīt viņu dzīvi (..). Un tad kādā no noslēguma ainām "pusmūža" Andrejs Prozorovs (Mārcis Maņjakovs) izskatās vecāks par sirmgalvi kalpotāju. 2. cēlienā (kaut tas ir ļoti skumjš) daudz kas ir patiesi smieklīgs, līdz ar to – satricinošs. #krodersrunā
 

Skats no NT izrādes "Trīs māsas" // Foto – Margarita Germane

Koncerts "Dienvidu saules promenāde" Latvijas Nacionālajā operā un baletā (14.10.2017)

Lauma Mellēna-Bartkeviča, Facebook, 14. okt. 2017
Koncerts “Dienvidu saules promenāde” nesa šajā slapjajā rudens sestdienā patiešām saulainas sajūtas no Vidusjūras muzikālās kultūras – itāļu valši, tarantellas un kanconas, spāņu sarsuela izteiksmīgā un temperamentīgā sniegumā. Volāni, mežģīnes, rozes, Granada... vitāli,dzīvi apliecinoši un bez pārlieka salkanuma. Soprāns Marlēna Keine, tenors Mihails Čuļpajevs un pianiste Agnese Egliņa, bravissimi! #krodersrunā
 

V. Majakovska Maskavas Akadēmiskā teātra viesizrāde "Krievu romāns" Liepājas teātrī festivāla "Zelta maska Latvijā 2017" ietvaros (14.10.2017)

Vēsma Lēvalde  @Vesma_LevaldeTwitter, 14. okt. 2017
Lieliska Majakovska teātra izrāde "Krievu romāns". Daudzslāņaina, taču pirmkārt skar emocionāli. Saprast izjūtot. #krodersrunā
 
Dailes teātra jauniestudējums "Kam no Vilka kundzes bail?" Toma Treiņa režijā (pirmizrāde – 2017. gada 10. oktobrī)
 
Armands Kalniņš ("Skatītājs VĒRTĒ"), Facebook, 18. okt. 2017
"Kam no Vilka kundzes bail?" Dailes teātrī – samērā bieži iestudētas lugas pārliecinošs režisējums. Šai lugai ir bijis laimīgs liktenis Latvijas teātros. Pēc N. Klētnieka labākā iestudējuma savulaik Liepājā (iespaidīgākā Dz. Klētnieces loma, 1980. gads) un pārliecinoša Regnāra Vaivara iestudējuma 2003./2004. gada sezonā (pat izkonkurējot JRT "Garo dzīvi"!) – atkal gudra veiksme, bet citāda. Šķiet, vairāk akcentētas absurda noskaņas, nedaudz vairāk – arī sentiments. Labi izveidots ansamblis, visiem aktieriem – būtisks sniegums. Cerams, ka būs skatāmas vēl kādas Olbija lugas – viņa absurds nav uzbāzīgs, lugas ir labi sabalansētas, lai katrs spētu uztvert to, kas viņam tuvāks (..). #krodersrunā
 

Kšištofa Varļikovska iestudētās operas "Dons Karloss" tiešraide no Parīzes Nacionālās operas kino "Splendid Palace" (19.10.2017)

Lauma Mellēna-BartkevičaFacebook, 20. okt. 2017
Laikam ir lietas, kas iespējamas tikai Parīzē! Verdi monumentālais “Dons Karloss” skaidrā franču (!) valodā ar Jonasu Kaufmanu titullomā. Un, lai arī lielākā daļa Splendid Palace skatāmās Opera Bastille translācijas publikas visdrīzāk nāca klausīties Elīnu Garanču Eboli princeses lomā, arī pārējais “komplekts” vienkārši neticams – Sonja Jončeva, Ludoviks Tezjē, Ildars Abdrazakovs, Dmitrijs Beloseļskis, all stars sastāvs Kšištofa Varļikovska iestudējumā. Oktobra beigās, starp citu, Kaufmana vietā Pāvels Černohs, bet tas gan tikai klātienē. Iespaidīga, neatslābstoša kaislību drāma. #krodersrunā
 

Skats no JRT izrādes "Pēdējā Ļeņina eglīte" // Foto – Jānis Deinats

Jaunā Rīgas teātra jauniestudējums "Pēdējā Ļeņina eglīte" Ulda Tīrona režijā (pirmizrāde – 2017. gada 20. oktobrī)

Kitija Balcare  @KitijaBalcareTwitter, 20. okt. 2017
Mīta de/rekonstrukcija "Pēdējā Ļeņina eglīte": svaigums domu telpā formas, satura un aizraujošu aktierdarbu dēļ. #krodersrunā
 

Valmieras Drāmas teātra jauniestudējums "Eiridīke" Māras Ķimeles režijā (pirmizrāde – 2017. gada 20. oktobrī)

Armands Kalniņš ("Skatītājs VĒRTĒ"), Facebook, 22. okt. 2017
Žana Anuija „Eiridīke” Valmieras teātrī, režisore – M. Ķimele: tīrs, gaišs iestudējums, lai gan notikumi tajā ir skarbi un nejauki, būtībā – romantiska izrāde (žanrs šķiet „plašāks” – ir gan absurda noskaņas, gan kas jautrāks), jo ilgāk tajā iedziļinās, jo vairāk pārdomu tā raisa. Arī Liktenim/Nāvei utt. (Anrī kungam, labs I. Martinsona tēlojums) kļūst žēl to, kas ir tik ļoti iemīlējušies, bet nolemtība šoreiz nozīmē – ielūkoties citā pārāk dziļi (ne viss saskatītais priecē). Ne piezemētā vide iznīcina, bet tas, kas atklājas citā cilvēkā. Kaut saprotams, ka pārējo pasauli mīlētāji redz sakāpināti, tomēr burzma 1. cēliena sākumā ir visai tradicionāla (ārēji parādīta), vairāk pārliecina Orfeja un Eiridīkes skatījums uz vecāku paaudzi viņu pieredze un samierināšanās var šķist muļķīga, ja uz to skatās no īstu jūtu viedokļa. A. Apinim Orfeja loma ir pārliecinošs meklējums pavisam citā virzienā, kas būtiski atšķiras no līdz šim redzētā, kaut arī iepriekš skatītais ir bijis daudzveidīgs. (..) Izskatās, ka Valmieras teātrī ir stratēģijas maiņa, daudz vairāk pievēršoties tam, kas interesē jaunus cilvēkus. #krodersrunā
 
Ieva Rodiņa  @ierodies_Twitter, 22. okt. 2017
"Eiridīkē" @VDT_LV uz nedaudz ilustratīva cilvēcisko attiecību fona pārliecina A. Apiņa nopietni nospēlētā Orfeja garīgā izaugsme. #krodersrunā
 
Skats no VDT izrādes "Eiridīke" // Foto – Matīss Markovskis
 

Atsauksmes

Rakstīt atsauksmi




Citi šī autora raksti

Arhīvs

Ja nevari kaut ko atrast, meklē ARHĪVĀ

Meklēt