Kroders.lv 01.11.2017

Provokatīvi, drosmīgi, bez kompleksiem

Laikā no 2017. gada 18. augusta līdz 31. oktobrim Kroders.lv organizē sociālo tīklu zibakciju, kurā teātra kritiķi īsā formātā sociālajos tīklos Twitter un Facebook, kā arī portāla sadaļā RUNĀ aicināti paust savu viedokli par apmeklētājiem 2017./2018. gada sezonas jauniestudējumiem vai citiem šajā laikā aktuāliem notikumiem un parādībām (viesizrādēm, pasākumiem, ar teātri saistītām grāmatām, radio/TV raidījumiem, publikācijām utt.).

Zibakcijas ietvaros publicētos viedokļus var atpazīt pēc mirkļbirkas #krodersrunā, ļaujot apkopot dažādu paaudžu teātra kritiķu sociālajos tīklos pausto viedokli vienā informatīvā platformā. Vienlaikus šī akcija iecerēta kā eksperiments, aicinot Kroders.lv pastāvīgos autorus aktīvi paust savas domas par sezonas sākuma notikumiem nedaudz atšķirīgā formātā.

Zibakcijas mērķis ir apzināta spēle/spēlēšanās ar 21. gadsimta interneta piedāvātājām iespējām paust viedokli par jebkuru notikumu pāris sekunžu laikā, sasniedzot plašu mērķauditoriju. Arī Kroders.lv kā elektronisks medijs nākotnē tieksies uz maksimāli ātru teātra aktuālo procesu atspoguļojumu, tādēļ šī zibakcija iecerēta kā nosacīta iesildīšanās turpmākajam darbam.

 

Lietuviešu režisora Oskara Koršunova iestudējums "Cleansed" ("Attīrītie") pēc angļu dramaturģes Sāras Keinas lugas Oslo Nacionālajā teātrī 

Baiba Kalna-Puķīte, 23. okt. 2017 
Intriģējošs salikums – Oskars Koršunovs Oslo Nacionālajā teātrī iestudējis Sāras Keinas lugu "Cleansed". Izrāde piedāvā visnotaļ ekstrēmu un spilgtu teātra pieredzi. Var uzteikt Oslo Nacionālā teātra vadības drosmi, uzvedot Keinas kontraversālo darbu uz lielās skatuves. Iestudējums ir gandrīz klīnisks savā ekspresijā. Uz skatuves redzama nepastarpinātas nežēlības un vardarbības pasaule, kurā jebkuras jūtas tiek intensīvi pārbaudītas. Darbība notiek universitātes bibliotēkā, kas gan vairāk atgādina kādu spīdzināšanas vietu, varbūt koncentrācijas nometni. Režisors aktualizē jautājumu par mākslas robežpunktiem un piedāvā vienu no veidiem, kā skatuves universā interpretēt vardarbību – paraudzīties uz to kā uz metaforisku aktu. Tomēr šoka pielietojums šeit nav vienīgi provokācija, bet mēģinājums ietiekties cilvēka psihes aizzīmogotajās teritorijās. Skatītājs pats var izvērtēt režisora uzstādījumu – kas ir normāls mūsdienu sabiedrībā un kas ne. Interesanti vērot, kā iestudējumā izpaužas alūzijas no Bīhnera "Voiceka" un Šekspīra "Divpadsmitās nakts". Izrāde nesniedz atbildes, vienīgi uzdod jautājumus. Lielākā kuru daļa nav atbildami. #krodersrunā 

Skats no Oskara Koršunova izrādes "Cleansed" Oslo Nacionālajā teātrī // Publicitātes foto

Izrāžu apvienība "Panna" jauniestudējums - stand-up komēdija "Mačo" Jura Rijnieka režijā 

Armands Kalniņš ("Skatītājs VĒRTĒ"), Facebook25. okt. 2017
„MAČO”, „Pannas Teātris”: par šāda veida izrādēm dažkārt vīpsnā, dažreiz – ir „stāvā sajūsmā”. Šoreiz – pietiekami uzjautrinoša, bet vienlaikus skumja (vīrietim nemitīgi sevi jāpierāda, kaut ne vienmēr tas iespējams). Ja šādas izrādes tiktu pieteiktas „Spēlmaņu naktij”, vai gūtu ievērību? Ja nu vienīgi atzarā „Komēdijas” (vai zemāks žanrs?). (..) #krodersrunā
 

Daugavpils teātra jauniestudējums "Kur prāts, tur nelaime" Jurija Kvjatkovska režijā  (pirmizrāde  2017. gada 30. septembrī)

Toms Čevers  @klzirgiTwitter27. okt. 2017
Provokatīvi, drosmīgi, bez kompleksiem un tā, kā pašiem patīk  Gudrinieks pārskatās @D_teatris #krodersrunā
 

Latvijas Nacionālā teātra iestudējums "Klūgu mūks" Indras Rogas režijā (pirmizrāde  2017. gada 14. septembrī)

Dita Jonīte  @DitaJoniteTwitter 27. okt. 2017
Bija daudz dēlu. Un sieviešu. Un daudz gaismas. Palika silti un gaiši. Pēc izrādes "Klūgu mūks" @teatris #krodersrunā
 

Vēsmas Lēvaldes monogrāfija "Hamleta vārdi (Klasika un teksts Oļģerta Krodera interpretācijā)" (LiepU, 2017)

Armands Kalniņš ("Skatītājs VĒRTĒ"), Facebook29. okt 2017
(..) izlasīta grāmata par Oļģertu Kroderu – V. Lēvaldes „Hamleta vārdi”. Ja lūgtu minēt tikai vienu Latvijas teātra personību, man nozīmīgākā ir Kroders – domāšanas vēriens, stils, trāpīgas, bet ne virspusējas aktualitātes, attieksme pret dzīvi un daudz kas cits. Tradicionālās sarunas ar Kroderu Mākslas darbinieku namā pirms Liepājas teātra viesizrādēm Rīgā bija viens no gaidītākajiem teātra notikumiem. Nedaudz „trāpīju” arī viņa pirmajā Valmieras teātra periodā, ļoti novērtēju iespējas skatīties otrā perioda izrādes. Tāpēc grāmatā lasāmā rūpīgā dažādu „Hamleta” iestudējumu analīze sniedz lielisku iespēju iepazīt savdabīgu un pārliecinošu režijas metodi, tagad arī racionāli noskaidrojama viņa iestudējumu pievilcība („Kaija”, „Līrs”...). Kaut nu grāmatai būtu turpinājums – publikācijās, izrādēs u.c. #krodersrunā
 
Skats no DDT izrādes "Dvēseļu utenis" // Foto – Jānis Amoliņš
 
Dirty Deal Teatro iestudējums "Dvēseļu utenis" Ingas Tropas režijā (pirmizrāde  2017. gada 17. septembrī)
 
Dita Jonīte  @DitaJoniteTwitter, 24. okt. 2017
Tropas, Kļavas & Co "Dvēseļu utenis"  pagaidām viena no šās sezonas dzīvākajām, sāpīgākajām un reizē arī jautrākajām izrādēm. #krodersrunā 
 
Ieva Rodiņa  @ierodies_Twitter30. okt. 2017
"Dvēseļu utenis" – jautrs latviskās pašanalīzes seanss. Asprātīgi par sarežģītiem sociālpolitiskiem un komunāliem jautājumiem. #krodersrunā
 

Liepājas teātra jauniestudējums "Heda Gablere" Lauras Grozas-Ķiberes režijā  (pirmizrāde  2017. gada 7. oktobrī)

Armands Kalniņš ("Skatītājs VĒRTĒ"), Facebook30. okt 2017
Liepājas teātra izrāde „Heda Gablere”, režisore Laura Groza-Ķibere: iestudējums ar skaidru vēstījumu. Vai neesam sastapuši cilvēkus ar divdabīgām vai daudzveidīgām, nesaprotamām izpausmēm, par kurām citi ķiķina (šajā izrādē daži skatītāji rīkojās tāpat)? Heda (lielisks Berķes tēlojums) ir talantīgāka, spējīgāka par apkārtējo vidi (Ibsens, līdzīgi kā Flobērs, varētu teikt – „Heda esmu es”), taču konkrētajās situācijās viņai nav iespēju sevi īstenot, atliek būt Saljēri, kurš spēj vismaz iznīcināt Mocartu (Lēvborgu, šīs lomas tēlotāju Kalitu brīžiem gan nevarēja saklausīt, kaut sēdējām pietiekami tuvu, iespaidīgs gan ir viņa dzēruma un kraha skats). Ļoti precīzs ir Dombrovska tēlojums Tesmana lomā – zinātnieciņš, kurš veic pētījumus, kas vajadzīgi tikai viņa statusam (..). Tesmans visādā ziņā var būt jauks cilvēks sadzīvē, kaut ierobežots domās un izpratnē, viņš gan šaubās, vai neiznīcināt konkurenta Lēvborga manuskriptu (darbu), bet tomēr neuzdrīkstas būt Saljēri un vēlāk cenšas izpirkt savu vainu, no tā gūstot labumu. Viegli iztēloties, ka Hedas traktējuma papildus aspekts var būt arī šāds: samērā talantīgs vērtētājs X, kurš iznīcina mākslinieku N (tas labi sanāk!) tāpēc, ka viņiem bijušas tuvākas attiecības, bet šis mākslinieks nav bijis pietiekami goddevīgs pret Hedu, vēl jo vairāk – izvēlas krampīgās pelītes Tea (Pjata!) atbalstu, tā noniecinot vērienīgo personu (sods – nenovēršams). (..)
Labi, ka Liepājas teātris izrādes šajā sezonā dažkārt sāk agrāk: ja vēl būtu iespējams tās plānot tā, lai izrādes beigtos pāris stundas pirms tumsas, lai ir drošāks mājupceļš (..). Sastapt tik daudz pazīstamu rīdzinieku vienā izrādē gadās reti (kā šoreiz), tātad atsaucība ir. Cerams, ka Liepājas teātris tomēr turpinās arī viesizrādes Rīgā. Ja faktiski iespējams noskatīties tikai 1-2 izrādes sezonā, cieš arī teātris, jo mākslinieku veikums var palikt nepamanīts. (..)  #krodersrunā
 
Skats no LT izrādes "Heda Gablere" // Foto – Mārtiņš Vilkārsis

Atsauksmes

Rakstīt atsauksmi




Citi šī autora raksti

Arhīvs

Ja nevari kaut ko atrast, meklē ARHĪVĀ

Meklēt