Ieva Rodiņa 27.08.2019

Jauns sākums. Kāda būs 2019./2020. gada sezona?

Foto – Linda Ģībiete

Augusta nogale ir laiks, kad Latvijas teātri izziņo plānus jaunajai sezonai, un tikpat aktīvi tiek izdarītas prognozes par to, kā uz papīra pieteiktie nosaukumi izskatīsies dzīvē. Paredzēt, kāda būs sezona, tikpat kā nav iespējams, taču izdarīt minējumus un meklēt kopsakarības vienalga ir vilinoši. Par to arī šajā pirmssezonas redakcijas slejā.

Īpašā statusā sezonu sāks Latvijas Nacionālais teātris – kaut arī direktoru maiņa notikusi jau pirms kāda laika, tieši 2019./2020. gada sezona būs pirmā, kurā repertuāra stratēģiju veido Jānis Vimba. Atšķirībā no Nacionālā teātra 100. sezonas, kurā pēc Ojāra Rubeņa ieceres tika iestudēti vienīgi latviešu autoru darbi, šajā gadā repertuārs nosacīti iedalāms divās kategorijās. Pirmā grupa – klasiķu darbi, un šeit iestudējumu nozīmīgumu galvenokārt noteiks tieši režisoru interpretācija. Vispamanāmākie – Ņikita Kobeļevs (Maskava) un Nikolaja Gogoļa “Revidents”, Inga Tropa un Luisa Kerola “Alise brīnumzemē”, Elmārs Seņkovs un Viljama Šekspīra “Sapnis vasaras naktī”. Otro grupu veido Latvijas teātrī iepriekš neiestudēti darbi – Federiko Garsijas Lorkas lugas “Jerma” iestudējums “Tukšais zieds” Ināras Sluckas režijā, Džeinas Ostinas pazīstamākā romāna „Lepnums un aizspriedumi” uzvedums Klāva Meļļa režijā u. c.

LNT jauniestudējuma "Katls" publicitātes foto.

Iepriekšējā sezonā Dailes teātrī dominēja monumentāli klasikas uzvedumi, kuros atklājās šī teātra mākslinieciskās problēmas, kamēr spēcīgāk izskanēja ieceres ziņā mazāk ambiciozi mazās zāles iestudējumi. Šosezon uz Lielās skatuves redzēsim darbus, kuru galvenais mērķis, šķiet, ir piesaistīt pēc iespējas plašāku mērķauditoriju. Piedāvājums – no Latvijas teātrī patlaban reti pārstāvētā izklaides žanra (Reja Kūnija Neiespējamā misija” Dž. Dž. Džilindžera režijā) līdz labi zināmu kino darbu skatuves versijām, piemēram, kinofilmas „Iemīlējies Šekspīrs” scenāriju iestudēs Rolands Atkočūns, kamēr 90. gadu kulta filmu “Talantīgais Misters Riplijs” varēs redzēt Lauras Grozas-Ķiberes režijā. Intrigu, protams, raisa jautājums, kādas jaunas nianses Ēriha Marija Remarkas teātrī bieži iestudētajā romānā Trīs draugi” būs atradis režisors Regnārs Vaivars (īpaši pēc nesenās Čehova Ivanova” interpretācijas).

DT jauniestudējuma "Neiespējamā misija" publicitātes foto.

Jaunais Rīgas teātris jaunajā sezonā piedāvās deviņus jauniestudējumus, no kuriem piecus veidos teātra mākslinieciskais vadītājs Alvis Hermanis. JRT jau vairākas sezonas lieliski prot raisīt ažiotāžu skatītājos, paredzot, ka interese par iestudējumiem krietni pārsniegs piedāvājumu un aicinot laikus iegādāties biļetes. Gan tēmas, gan Mihaila Barišņikova dēļ par JRT sezonas naglu” jākļūst izrādei Baltais helikopters”, kas pētīs iemeslus, kādēļ no amata atsacījās iepriekšējais Katoļu baznīcas pāvests Benedikts XVI. Līdzīgi kā iepriekšējais Hermaņa/Barišņikova sadarbības projekts “Brodskis/Barišņikovs”, arī šī izrāde pamatā šķiet paredzēta starptautiskajai teātra auditorijai –tā tiks spēlēta angļu, daļēji – itāļu, poļu un latīņu valodās (ar simultāno tulkojumu latviešu un krievu valodā). Ieceres ziņā neparasts projekts ir izrāde Spēlmani meklējot” – līdzīgi kā pirms vairākiem gadiem Mārtiņa Eihes VDT veidotais iestudējums Smaržo sēnes”, kas bija veltīts pašas Gunāra Priedes vēsturiski aizliegtās lugas liktenim, arī Gatis Šmits pētīs Jaunatnes teātra leģendārās izrādes tapšanu un tās suģestējošo spēku. JRT repertuārpolitika šosezon kopumā balstīta labas literatūras izzināšanā – A. Hermanis iestudēs Nobela prēmijas laureāta Īzaka Baševisa Zingera stāstus (Vēlā mīla”, kuru šosezon, starp citu, būs iespēja redzēt arī Rīgas Krievu teātrī Sergeja Golomazova režijā), Inese Mičule piedāvās savu interpretāciju par apgādā Atēnas” 90. gadu beigās latviski publicēto dāņu rakstnieka Jerna Rīla stāstu krājumu Vēsā jaunava un citi blēņu stāsti”, režisors Pēteris Krilovs kopā ar dramaturgu Matīsu Gricmani pievērsīsies īru rakstnieka Džeimsa Džoisa stāstu krājumam “Dublinieši” u. c. Pēc Kalpa zēna vasaras” panākumiem interesi turpina raisīt JRT aktierkurss, kuri šogad būs redzami divās īpaši kursam veidotās izrādēs, kas veltītas aktuālai, bet Latvijas teātrī maz pētītai tēmai par moderno tehnoloģiju laikmetu – Jaunās asinis” un Es, tu un biorobots”.

JRT jauniestudējuma "Baltais helikopters" publicitātes foto.

M. Čehova Rīgas Krievu teātris Danas Bjorkas vadībā turpinās paplašināt teātra māksliniecisko darbību gan telpas, gan repertuāra ziņā. Paralēli neformālajai teātra platformai Kvartirņiks” jau septembrī tiks atklāta vēl viena spēles vieta - teātra osta Andrejsala”, kurā būs skatāms Nilsa Holgersona brīnišķīgais ceļojums” Edgara Niklasona režijā, kamēr Lielās zāles sezonas atklāšanas izrāde būs katalāņu dramaturga Žordi Galserāna 2007. gadā sarakstītās lugas Kankuna” iestudējums, kurā negaidītas cilvēka dabas atklāsmes izspēlēs teātra vidējās paaudzes vadošie aktieri. Ļoti jūtams, ka teātris arvien mērķtiecīgāk domā par latviešu skatītāju piesaistīšanu – 2019./2020. gada sezonā jauniestudējumus lielākoties veido tieši latviešu režisori. Poētisku izrādi Lielajā zālē sadarbībā ar mākslinieku apvienību “Orbīta” veidos Vladislavs Nastavševs, gaidāma arī Intara Rešetina atgriešanās, uzvedot komēdiju “Ideālie svešinieki”, savukārt V. Krasnogorova stāstu “Viegla iepazīšanās” iestudēs Rēzija Kalniņa.

RKT jauniestudējuma "Nilsa Holgersona brīnišķīgais ceļojums" publicitātes foto.

Kaut arī pagājušais gads Latvijas Leļļu teātrī aizritēja šķietamā pārmaiņu zīmē, teātrī daļēji ienākot jaunai aktieru paaudzei, šķiet, ka 2019./2020. gada sezona gaidāma bez īpašiem pavērsieniem un pārsteigumiem – kopumā 11 jauniestudējumi (septiņi latviešu, četri – krievu trupā), kurus veidos labi zināmi režisori – Vija Blūzma, Māris Koristins, Laila Kirmuška, Edgars Kaufelds, Arnita Jaunzeme un Viesturs Roziņš. Arī repertuāra izvēli varētu raksturot ar vārdu “drošs” – “Īkstīte”, “Princese uz zirņa”, “Buratino piedzīvojumi”, “Čigānmeitēns Ringla” u. c. Intriģējoši gan radošo komandu uzskaitījumā redzēt Kristiana Brektes vārdu, kas varētu aizvest pie jauniem eksperimentiem vizuālajā līmenī.

Sezonas sākuma gaidītākais notikums ir Liepājas teātra jauniestudējums – Kārļa Lāča un Regnāra Vaivara mūzikls pēc Rūdolfa Blaumaņa darbu motīviem “Purva bridējs ugunī”, kur galvenajās lomās redzēsim Dailes teātra aktieri Gintu Grāveli un jau Piafas lomā lieliskas vokālās un dramatiskās prasmes parādījušo Agnesi Jēkabsoni. Arī turpmākajā sezonā Liepāja piedāvās neparastas idejas, kas varētu aizvest dažādos virzienos – tāda ir gan Elmāra Seņkova debija šajā teātrī, iestudējot Šekspīra lugu fabulas kā trilleri ar komēdijas elementiem”, gan par pastāvīgu viesrežisoru kļuvušā Viestura Meikšāna iecere uzvest Mihaila Ļermontova poēmu Dēmoni” ar rokgrupas dalību izrādē, gan Māras Ķimeles atgriešanās Liepājā ar Ferdinanda Bruknera lugas “Jaunības slimība” uzvedumu Jaunības sāpes”. Arī Liepājā īdzās latviešu māksliniekiem strādās arī vairāki ārvalstu viesrežisori – Rolands Atkočūns un Monika Klimaite no Lietuvas, Aleksandrs Moločņikovs no Krievijas.

LT jauniestudējuma "Purva bridējs ugunī" publicitātes foto.

Jauna pavērsiena priekšā patlaban atrodas Valmieras Drāmas teātris. Šosezon Valmierā jau aktīvi ienāks ilgi gaidītais jaunais aktierkurss, kura diplomdarba izrādes – Knuta Hamsuna Viktorija”, kā arī pēc Fjodora Dostojevska romāna Noziegums un sods” motīviem veidotais iestudējums 731. solis” (abi diplomdarbi kursa vadītāju Indras Rogas un Mihaila Gruzdova režijā) lielā mērā noteikts sezonas turpmāko temperatūru. Repertuārā akcents likts uz pasaules klasiku (Henrika Ibsena Spoki”, Ernesta Hemingveja Ardievas ieročiem”, Īva Žamiaka Uz Akapulko, kundze!”). Sekojot Dailes teātra piemēram, taps arī vairāki kinofilmu scenārijos balstīti iestudējumi (Tilti” pēc kinofilmas Medisonas apgabala tilti”, Mana drauga meitene” pēc franču filmas La Femme de mon pote). Tradicionāli padomāts arī par bērnu un pusaudžu auditoriju – Jānis Znotiņš veidos šai mērķauditorijai paredzētu izrādi pēc Regīnas Ezeras skolu literatūrā iekļautā stāstu krājuma Cilvēkam vajag suni” motīviem, bet jau septembrī pirmizrāde gaidāma Ineses Zanderes un Ineses Mičules lielās zāles uzvedumam Smieklu sasaukšanās”. Pa iestudējumam veidos arī Māra Ķimele, Varis Brasla, Edmunds Freibergs, Georgijs Surkovs, Mārtiņš Eihe. Īpašs prieks režisoru vidū redzēt arī Krišjāni Salmiņu, kura pirmā izrāde Valmieras teātrī („Kāpēc es nogalināju sievu”) bija veiksmīgs solis režijas lauciņā.

VDT jauniestudējuma "Smieklu sasaukšanās" publicitātes foto.

Daugavpils teātris sezonu sāks ar skandalozā itāļu kinorežisora Pjēra Paolo Pazolīni lugas Affabulazione” iestudējumu teātra vadītāja Oļega Šapošņikova un jaunās poļu režisores Lucinas Sosnovskas interpretācijā, sadarbojoties ar kinorežisori Ināru Kolmani. Skatītājiem tiek solīts formas ziņā multimediāls – kinomākslā un fiziskajā teātrī balstīts iestudējums ar provokatīvu saturu (teātra pieteiktais izrādes žanrs –  neķītra traģēdija”). Iestudējuma muzikālo celiņu veido komponists Jēkabs Nīmanis, kurš pagājušajā sezonā jau veiksmīgi sadarbojās ar Daugavpils teātra latviešu trupu izrādē Kliedzēji”. Teātra repertuārpolitika arī šajā sezonā apvienos gan pieaugušajiem, gan bērniem paredzētus iestudējumus, gan latviešu, gan krievu, gan latgaliešu valodas. Sezonas plānos saistoša, piemēram, šķiet ideja latgaliski iestudēt izrādi bērniem, kuras režisors būs Māris Korsiets.

D-pils T jauniestudējuma "Affabulazione" publicitātes foto.

Iepriekšējās sezonās ar daudzveidīgu un kvalitatīvu piedāvājumu izcēlušies arī neatkarīgie teātri. Kaspara Goda vadītajā Liepājas Goda teātrī” pēc izrādes Bļitka” panākumiem Dž. Dž. Džilindžera režijā taps Latvijā zināmā krievu mūsdienu dramaturga Vasilija Sigareva komēdija, kur galvenajā lomā, iespējams, redzēsim aktrisi Inesi Kučinsku. Sadarbojoties ar Kristu Burāni un Mārtiņu Eihi, otrais jauniestudējums (šoreiz projektā Latvijas skolas soma”) taps aktrises Ilzes Lieckalniņas vadītajā Cēsu Mazajā teātrī – Dauka” pēc Sudrabu Edžus darba Dullais Dauka” motīviem. Daudzveidīgs repertuārs iecerēts Rēzeknes teātrim Joriks”, aptverot amplitūdu no Viljama Šekspīra Otello” Antona Kiseļus interpretācijā līdz mūsdienu angļu dramaturģijai Mārtiņa Eihes režijā. Sekojot Daugavpils teātra iesāktajai tradīcijai, arī Jorikā” šosezon būs izrāde latgaliešu valodā – Edgara Niklasona dokumentālā teātra projekts, kura pamatā būs reālu Latgalē dzīvojošu cilvēku stāsti.

Dirty Deal Teatro jaunās sezonas mākslinieciskajā programmā saskatāma zināma līdzība JRT veiktajam pētnieciskajam procesam. Teātra vadītāja Anna Sīle sola, ka mākslinieku piedāvātajās idejās, kas nākamajā sezonā pārvērtīsies pirmizrādēs, varēs sajust kopīgu iezīmi, ko var raksturot ar vārdu “nemiers”: Tāpat tiks meklēts, ko mums kā sabiedrībai un atsevišķiem indivīdiem nodarījuši padomju varas un čekas paņēmieni, kādus atspulgus no tiem ieraugām sevī un citos šodien.”  Ģertrūdes ielas teātris sezonas plānus izziņos 3. septembrī, taču jau tagad zināms, ka teātra 10. sezonā jauniestudējumus radīs horeogrāfe Agate Bankava, režisors Andrejs Jarovojs, kā  arī krievu režisori Vsevolods Ļisovskis un Dmitrijs Volkostrelovs (sadarbībā ar organizāciju KatlZ). Vēl ĢIT savus darbus šosezon izvēlējušies veidot Arnita Jaunsubrēna, Vladislavs Nastavševs un Elmārs Seņkovs.  Savukārt no 23. līdz 27. oktobrim ar 10 nozīmīgāko izrāžu skati “ĢIT top 10!” tiks svinēta teātra desmitgade, saglabājot teātra telpas kā satikšanās vietas tradīciju. Arī teātra trupas KVADRIFRONS jaunās sezonas atklāšana 27. septembrī būs kā satikšanās ar skatītājiem, kas iesāksies ar Rūdolfa Kugrēna stāvizrāžu asortiem un turpināsies ar īpašu kvadrifroniešu izpildītu koncertu, kurā būs dzirdamas dziesmas gan no dažādām izrādēm.

Kaut arī katra teātra mākslinieciskā programma ir atšķirīga, liekas, ka pēc Latvijas simtgades ierosinātā oriģināldramaturģijas uzplaukuma 2019./2020. gada sezona iezīmēsies ar izteiktu atgriešanos pie ārvalstu dramaturģijas, sevišķi klasikas, kurā, cerams, režisoru piedāvātajās interpretācijās varēsim saskatīt paralēles ar šodienas dzīvi. Sezonas piedāvājums ir bagātīgs un daudzsološs – kā laba ēdienkarte, kurā skatītājiem galvenais neapjukt un izdarīt pareizu izvēli, bet teātriem – nodrošināt, lai katrs kumoss būtu ar savu izteiktu garšu. Lai viss izdodas!

Drukāt 

Atsauksmes

Rakstīt atsauksmi




Citi šī autora raksti

Arhīvs

Ja nevari kaut ko atrast, meklē ARHĪVĀ

Meklēt