Nora Sudmale 27.11.2011

Latvijas teātra SKATS Baltijas kontekstā

Dienu pirms Eduarda Smiļģa jubilejas un “Spēlmaņu nakts”, noslēdzās Baltijas mūsdienu Drāmas festivāls SKATS 2011. Kā jau ziņots, žūrijas vērtējumā festivāla Grand Prix saņēma Jaunā Rīgas teātra izrāde “Ziedonis un Visums” Alvja Hermaņa režijā, bet Kristīne Nevarauska saņēma balvu par Aijas tēlojumu Dailes teātra izrādē “Aija pēc Jaunsudrabiņa” Regnāra Vaivara režijā.

Apbalvošanas ceremonijā, pirms ķerties pie balvu sadales, žūrijas komisijas priekšēdētāja, Latvijas teātra kritiķe un zinātniece Silvija Radzobe savā uzrunā atzīmēja, ka šobrīd ir mainījies spēku sadalījums Baltijas reģiona teātrī, Lietuva savas līderpozīcijas ir atdevusi Igaunijai, kas arī atspoguļojās balvu sadalījumā – Igaunija saņēma trīs no sešām festivāla balvām, turpretim Lietuva tikai vienu. Igaunijas un Latvijas mūsdienu teātra konkurētspēju savā uzrunā atzīmēja arī žūrijas pārstāve no Somijas, ilggadējā Helsinku Universitātes Mākslas zinātņu institūta Teātra pētniecības katedras vadītāja Pirko Koski (Pirkko Koski). Pēc svinīgās ceremonijas, sarunā ar kroders.lv, Pirko Koski atzina, ka, lai arī viņas zināšanas par Latvijas teātri esot ierobežotas, tomēr viņa ir redzējusi pietiekami dažādas izrādes, lai teiktu, ka Latvijas teātrim šobrīd ir raksturīgi spēcīgi aktierdarbi, gan individuāli, gan ansamblī. Kontekstā ar festivāla konkursa un ārpuskonkursa skatēs redzētājām izrādēm Pirko Koski atzīmēja patīkamo veidu un intonāciju, kādā tiek runāts par vēsturi, un modernās teātra valodas izmantojumu, īpaši izrādē “Ziedonis un Visums”. Pirko Koski atzīst, ka Baltijas teātri droši var iekļaut Skandināvijas teātru kontekstā, jo ne tikai mēs no viņiem, bet arī viņi no mums var un spēj mācīties un iedvesmoties.

Savukārt, Jāks Alliks (Jaak Allik), igauņu teātra kritiķis, režisors un politiķis, arī kādreizējais Igaunijas kultūras ministrs, kurš festivāla žūrijā pārstāvēja Igauniju, sarunā ar kroders.lv, atzīmējot, ka Latvijas teātri pazīst jau vairāk kā 40 gadus un ir redzējis ļoti daudz Latvijas teātru izrāžu, atzina, ka šobrīd novērtē Latvijā paveikto un festivālā parādītās divas ļoti interesantās izrādes, kuras tikušas arī atbilstoši atzīmētas ar festivāla SKATS balvām. Bez festivāla konkursa skatē redzētajām izrādēm Jāks Alliks ar interesi noskatījies arī Dailes teātra izrādi “Amadejs” Jana Vilema van den Bosa režijā, kuru salīdzinājumā ar Igaunijā šosezon pirmizrādi piedzīvojušo šis pašas lugas iestudējumu Andresa Lepika režijā Vīlandes “Ugala” teātrī, atzina par daudz interesantāku un modernāku variantu. Kā pozitīvu zīmi Jāks Alliks min Latvijas jauno režisorus, piemēram, festivālā redzēto Regnāra Vaivara izrādi, kuri, darbojoties līdzās Alvim Hermanim, ļauj domāt, ka teātris Latvijā ir augšupejošā pozīcijā. Sarunas nobeigumā žūrijas pārstāvis rezumē, ka šobrīd ir ļoti interesanti vērot Latvijas teātra norises, tieši plašā jauno režisoru diapazona dēļ, kuru darbus viņš ir novērtējis arī iestudējumos Valmieras teātrī un, ka, viņaprāt, Latvijas teātrī gaidāmi lieli sasniegumi.

Nākamajā gadā Baltijas mūsdienu drāmas festivāls notiks Tartu, Igaunijā.

 

Drukāt 

Atsauksmes

Rakstīt atsauksmi




Arhīvs

Ja nevari kaut ko atrast, meklē ARHĪVĀ

Meklēt