Ieva Rodiņa 16.07.2018

Kritiķu aptauja 2017/2018

Gaidot jaunā teātra cikla sākumu, kroders.lv jau septīto gadu [*] aicina Latvijas teātri regulāri vērojošos un vērtējošos kritiķus (šogad kopskaitā 17) piedalīties aptaujā par aizvadīto sezonu. Ņemot vērā apstākli, ka daudzi no aptaujātajiem visas sezonas izrādes (īpaši tās, kas iestudētas ārpus Rīgas) nav redzējuši, aptaujas mērķis nav apšaubīt ikgadējās Spēlmaņu nakts nominācijas, bet atklāt plašāku Latvijas teātra kritiķu redzējumu par sezonu. Arī šogad uzrunātie kritiķi tika aicināti nosaukt, īpaši savu izvēli nekomentējot, vienu favorītu septiņās nominācijās – Gada lielās formas izrāde un Gada mazās formas izrāde (jebkura žanra iestudējums, valsts vai nevalstiskās skatuves); Gada režisorsGada aktrise un Gada aktieris (nenodalot pirmā, otrā vai trešā plāna lomas); Gada mākslinieks (scenogrāfija un/vai kostīmi, un/vai gaismas, un/vai video); Gada teātra mūzikas autors (tāpat kā iepriekšējos gadus, muzikālās un dramatiskās izrādes vērtējām kopā), kā arī brīvi raksturot savu subjektīvo Gada prieku un Gada vilšanos.

Par sezonu kopumā lai ļauj spriest kritiķu atbildes, taču zīmīgi, ka šoreiz vairāk nekā citas sezonas aptaujā ir maz izteiktu līderu balsu skaita ziņā, turklāt vairāki aptaujātie atsevišķās kategorijās īpašas virsotnes izcelt nevarēja, bet kā Gada vilšanos minēja kopumā pelēcīgo teātra sezonu.

 

LATVIJAS KRITIĶU VĒRTĒJUMĀ 2017./2018. GADA SEZONAS (iekavās redzams balsu skaits):

GADA LIELĀS FORMAS IZRĀDE – pārliecinošas līderes nav. Balsojuma augšgalā Pētera Pētersona Man 30 gadu (4) NT, režisore Ināra Slucka, un Oskara Vailda Salome (3) NT, režisors Viesturs Kairišs. Divi kritiķi kā Gada lielās formas izrādi nosaukuši Alvja Hermaņa iestudējumu Dieviņš pillā (JRT) un Ulda Tīrona Pēdējo Ļeņina eglīti (JRT). Pārējām izrādēm – tikai pa vienai balsij.

GADA MAZĀS FORMAS IZRĀDE – pārliecinoši uzvar Justīnes Kļavas Dvēseļu utenis (9) DDT, režisore Inga Tropa. Pa divām balsīm arī izrādēm 1900. Leģenda par pianistu (RKT, režisors Sergejs Golomazovs), Dievs. Daba. Darbs (VDT, režisors Jānis Znotiņš), Mežainis (NT, režisors Valters Sīlis).

GADA REŽISORS – Viesturs Kairišs (7) par izrādēm Salome NT un Baladīna VDT. Tuvākā sekotāja – Ināra Slucka (4) (Man 30 gaduTas pasaules gals NT).

GADA AKTRISE – Guna Zariņa (8) – Ņurbulis izrādē Dieviņš pillā JRT. Favorītos arī Maija Doveika (5) – Emma izrādē Cilvēki, lietas un vietas, Anna Bērziņa izrādē Arī vaļiem ir bail NT un Agnese Cīrule (3) – Salome izrādē Salome NT.

GADA AKTIERIS – Vilis Daudziņš (13) – Vladimirs Iļjičs Ļeņins (Pēdējā Ļeņina eglīte), Ome (Cerību ezers aizsalis) JRT. Šīgada vispārliecinošākais balsojuma līderis. Divas balsis arī Imantam Stradam (Pēteris Lūcis izrādē Lūcis, Grabecs izrādē Baladīna VDT).

GADA MĀKSLINIEKS – grūta izšķiršanās, ar vienādu balsu skaitu (5) uzvar Reiņa Dzudzilo scenogrāfija izrādēm Salome NT, Baladīna VDT un Mārtiņa Vilkārša scenogrāfija uzvedumam Man 30 gadu NT.

GADA TEĀTRA MŪZIKAS AUTORS – ar minimālu balsu pārsvaru izceļas divi līderi – Edgars Mākens (4) par izrādi Arī vaļiem ir bail NT un Jēkabs Nīmanis (3) par mūziku iestudējumiem Dvēseļu utenis DDT, Kaiju karalienes noslēpums LLT, Persiešu valodas stundas Ž. Lipkes muzejā. Favorītos ir arī Edgars Raginskis (2) par mūziku iestudējumam Mežainis NT, Juris Vaivods (2) – muzikālais konsultants DT izrādei Ivanovs!Arturs Maskats (2) par mūziku RKT izrādei Maģijas atslēgas.

 

Individuālie vērtējumi

GADA LIELĀS FORMAS IZRĀDE

Normunds Akots – Pēdējā Ļeņina eglīte, rež. Uldis Tīrons, JRT. Formas un satura sakausējums, kas caur aktieru spēli spēj iekustināt arī smalkākus uztveres mehānismus skatītājā. Dieviņš pillā, rež. Alvis Hermanis, JRT. Ideāla aktrises un režisora sadarbība, pārvēršot savdabīgu latviešu kultūrparādību spilgtā skatuves priekšnesumā.

Kitija Balcare, lsm.lv – Cerību ezers aizsalis, rež. Vladislavs Nastavševs, JRT

Valda Čakare – Lūcis, rež. Elīna Cērpa, VDT

Toms Čevers – Cilvēki, lietas un vietasrež. Valters Sīlis, NT

Mārīte Gulbe – Man 30 gadu, rež. Ināra Slucka, NT

Dita Jonīte – Salome, rež. Viesturs Kairišs, NT

Baiba Kalna – Salome, rež. Viesturs Kairišs, NT

Ilze Kļaviņa – Dieviņš pillā, rež. Alvis Hermanis, JRT

Vēsma Lēvalde – Salome, rež. Viesturs Kairišs, NT

Lauma Mellēna-Bartkeviča – Dons Paskvāle, rež. Džordžo Barberio Korseti, LNOB

Silvija Radzobe – Pēdējā Ļeņina eglīte, rež. Uldis Tīrons, JRT

Atis Rozentāls, Diena – Zelta zirgs, rež. Duda Paiva, LLT. Ne tāpēc, ka perfekta, bet novatoriska formas ziņā.

Gundega Saulīte – Man 30 gadu, rež. Ināra Slucka, NT

Maija Svarinska, Teātra Vēstnesis – Arī vaļiem ir bail, rež. Elmārs Seņkovs, NT

Līga Ulberte – Ir vairāki atsevišķos aspektos interesanti darbi, bet vienu izrādi kā harmonisku veselumu šai nominācijā nosaukt nevaru. Tā arī galvenā sezonas vilšanās.

Ingrīda Vilkārse – Man 30 gadu, rež. Ināra Slucka, NT

Guna Zeltiņa – Man 30 gadu, rež. Ināra Slucka, NT

Skats no izrādes "Man 30 gadu" (NT, rež. Ināra Slucka) // Foto – Kristaps Kalns

GADA MAZĀS FORMAS IZRĀDE

Normunds Akots – Dvēseļu utenis, rež. Inga Tropa, DDT

Kitija Balcare, lsm.lv – Dvēseļu utenis, rež. Inga Tropa, DDT

Valda Čakare – Dvēseļu utenis, rež. Inga Tropa, DDT

Toms Čevers – Tas pasaules gals, rež. Ināra Slucka, NT

Dita Jonīte – Dvēseļu utenis, rež. Inga Tropa, DDT

Baiba Kalna – Mežainis, rež. Valters Sīlis, NT

Ilze Kļaviņa – Dievs. Daba. Darbs, rež. Jānis Znotiņš, VDT

Vēsma Lēvalde – Čomiņi, Goda teātris

Lauma Mellēna-Bartkeviča – Dvēseļu utenis, rež. Inga Tropa, DDT

Silvija Radzobe – Dūja, rež. Toms Treinis, NT

Zane Radzobe  Dvēseļu utenis, rež. Inga Tropa, DDT

Atis Rozentāls, Diena – Dvēseļu utenis, rež. Inga Tropa, DDT

Gundega Saulīte – Dievs. Daba. Darbs, rež. Jānis Znotiņš, VDT

Maija Svarinska, Teātra Vēstnesis – 1900. Leģenda par pianistu, rež. Sergejs Golomazovs, RKT; Dvēseļu utenis, rež. Inga Tropa, DDT. Nevaru izvēlēties saturiskā mēroga dēļ. Viena izrāde velk uz garīgo dimensiju, filosofisko aspektu, bet otrā “bliež” ar mūsdienu aktualitātēm, un katrai ir atrasta perfekta izteiksmes forma.

Līga Ulberte – Dvēseļu utenis, rež. Inga Tropa, DDT. Kopš pirmizrādes septembrī līdz pat sezonas beigām šī tā arī palika mana Gada izrāde. Jaunu mākslinieku komandas darbs, kas pompozajā simtgades gadā uzpērk ar asprātību, stilu un šodienas reālās Latvijas ieraudzīšanu.

Ingrīda Vilkārse – Mežainis, rež. Valters Sīlis, NT

Guna Zeltiņa – 1900. Leģenda par pianistu, rež. Sergejs Golomazovs, RKT

Skats no izrādes "Dvēseļu utenis" (DDT, rež. Inga Tropa) // Foto – Jānis Amoliņš

GADA REŽISORS

Normunds Akots – Viesturs Kairišs (Salome NT, Baladīna VDT). Iespaidīgi formas slīpējumi, kas piešķir saturam negaidītu mirdzumu. Vērtība gan paliek atkarīga no izejmateriāla.

Kitija Balcare, lsm.lv – Viesturs Kairišs (Salome NT, Baladīna VDT)

Valda Čakare – Ināra Slucka (Man 30 gadu NT)

Toms Čevers – Valters Sīlis (Cilvēki, lietas un vietas NT)

Dita Jonīte – Viesturs Kairišs (Salome NT)

Baiba Kalna – Viesturs Kairišs (Salome NT, Baladīna VDT)

Ilze Kļaviņa – Viesturs Kairišs (Salome NT, Baladīna VDT)

Vēsma Lēvalde – Viesturs Kairišs

Silvija Radzobe – Uldis Tīrons (Pēdējā Ļeņina eglīte JRT)

Atis Rozentāls, Diena – Viesturs Kairišs par oriģinālo Salomes ideju.

Gundega Saulīte – Ināra Slucka (Man 30 gadu NT)

Maija Svarinska, Teātra Vēstnesis – Elmārs Seņkovs (Arī vaļiem ir bail NT)

Līga Ulberte – Valters Sīlis (Cilvēki, lietas un vietas; Mežainis NT)

Ingrīda Vilkārse – Ināra Slucka (Man 30 gadu, Tas pasaules gals NT)

Guna Zeltiņa – Ināra Slucka (Man 30 gadu, Tas pasaules gals NT)

Skats no Viestura Kairiša izrādes "Baladīna" (VDT) // Foto – Krista Dzudzilo

GADA AKTRISE

Normunds Akots – Guna Zariņa – Ņurbulis (Dieviņš pillā JRT)

Kitija Balcare, lsm.lv – Agnese Cīrule – Salome (Salome NT)

Valda Čakare – Guna Zariņa – Ņurbulis (Dieviņš pillā JRT)

Toms Čevers – Maija Doveika – Emma (Cilvēki, lietas un vietas NT), Anna Bērziņa (Arī vaļiem ir bail NT)

Dita Jonīte – Ieva Puķe – Madāma, Ilze (Vidzemnieki VDT)

Mārīte Gulbe – Guna Zariņa – Ņurbulis (Dieviņš pillā JRT)

Baiba Kalna – Guna Zariņa – Ņurbulis (Dieviņš pillā JRT)

Ilze Kļaviņa – Guna Zariņa – Ņurbulis (Dieviņš pillā JRT)

Vēsma Lēvalde – Guna Zariņa

Lauma Mellēna-Bartkeviča – Agnese Cīrule – Salome (Salome NT)

Silvija Radzobe – Agnese Cīrule – Salome (Salome NT)

Zane Radzobe – Maija Doveika – Emma (Cilvēki, lietas un vietas NT)

Atis RozentālsDiena – Maija Doveika – Emma (Cilvēki, lietas un vietas NT)

Gundega Saulīte – Inga Misāne (lomas izrādē Mežainis NT)

Maija Svarinska, Teātra Vēstnesis – Guna Zariņa – Ņurbulis (Dieviņš pillā JRT)

Līga Ulberte – Maija Doveika – Emma (Cilvēki, lietas un vietas NT), Anna Bērziņa (Arī vaļiem ir bail NT)

Ingrīda Vilkārse – Maija Doveika – Emma (Cilvēki, lietas un vietas NT), Anna Bērziņa (Arī vaļiem ir bail NT)

Guna Zeltiņa – Guna Zariņa – Ņurbulis (Dieviņš pillā JRT)

Guna Zariņa  – Ņurbulis izrādē "Dieviņš pillā" (JRT, rež. Alvis Hermanis) // Foto – Jānis Deinats

GADA AKTIERIS

Normunds Akots – Vilis Daudziņš – Vladimirs Iļjičs Ļeņins (Pēdējā Ļeņina eglīte), Ome (Cerību ezers aizsalis) JRT. Šosezon gan Gunas Zariņas, gan Viļa Daudziņa talanta un aktiermeistarības latiņa ir tik augstu pacelta, ka to pārvarēt spēj tikai retais.

Kitija Balcare, lsm.lv – Vilis Daudziņš – Vladimirs Iļjičs Ļeņins (Pēdējā Ļeņina eglīte), Ome (Cerību ezers aizsalis) JRT

Valda Čakare – Vilis Daudziņš – Vladimirs Iļjičs Ļeņins (Pēdējā Ļeņina eglīte), Ome (Cerību ezers aizsalis) JRT

Toms Čevers – Vilis Daudziņš – Vladimirs Iļjičs Ļeņins (Pēdējā Ļeņina eglīte), Ome (Cerību ezers aizsalis) JRT

Dita Jonīte – Vilis Daudziņš – Vladimirs Iļjičs Ļeņins (Pēdējā Ļeņina eglīte), Ome (Cerību ezers aizsalis) JRT

Mārīte Gulbe – Vilis Daudziņš – Vladimirs Iļjičs Ļeņins (Pēdējā Ļeņina eglīte), Ome (Cerību ezers aizsalis) JRT

Baiba Kalna – Vilis Daudziņš – Vladimirs Iļjičs Ļeņins (Pēdējā Ļeņina eglīte), Ome (Cerību ezers aizsalis) JRT

Ilze Kļaviņa – Imants Strads – Pēteris Lūcis (Lūcis), Grabecs (Baladīna) VDT

Vēsma Lēvalde – Vilis Daudziņš

Lauma Mellēna-Bartkeviča – Igors Šelegovskis – Pēteris Bērziņš (Arī vaļiem ir bail NT)

Silvija Radzobe – Vilis Daudziņš – Vladimirs Iļjičs Ļeņins (Pēdējā Ļeņina eglīte), Ome (Cerību ezers aizsalis) JRT

Zane Radzobe – Vilis Daudziņš – Vladimirs Iļjičs Ļeņins (Pēdējā Ļeņina eglīte), Ome (Cerību ezers aizsalis) JRT

Atis Rozentāls, Diena – Vilis Daudziņš – Vladimirs Iļjičs Ļeņins (Pēdējā Ļeņina eglīte), Ome (Cerību ezers aizsalis) JRT

Gundega Saulīte – Egils Melbārdis – Kaspars (Man 30 gadu NT)

Maija Svarinska, Teātra Vēstnesis – Vilis Daudziņš – Vladimirs Iļjičs Ļeņins (Pēdējā Ļeņina eglīte), Ome (Cerību ezers aizsalis) JRT

Līga Ulberte – Imants Strads – Pēteris Lūcis (Lūcis VDT)

Ingrīda Vilkārse – Ģirts Ķesteris Ivans (ART), Helge (Svinības) DT

Guna Zeltiņa – Vilis Daudziņš – Ome (Cerību ezers aizsalis) JRT

Kaspars Znotiņš – Vlads, Vilis Daudziņš  – Ome izrādē "Cerību ezers aizsalis" (JRT, rež. Vladislavs Nastavševs) // Foto  – Ansis Starks

GADA MĀKSLINIEKS

Normunds Akots – Reinis Dzudzilo – scenogrāfija izrādēm Salome NT un Baladīna VDT

Kitija Balcare, lsm.lv – Elīna Lutce – horeogrāfija izrādei Baladīna VDT

Valda Čakare – Uģis Bērziņš – scenogrāfija izrādei Cilvēki, lietas un vietas NT

Toms Čevers – Reinis Suhanovs – scenogrāfija izrādei Arī vaļiem ir bail NT

Dita Jonīte – Reinis Dzudzilo – scenogrāfija izrādei Salome NT

Mārīte Gulbe – Keita – kostīmi izrādei Man 30 gadu NT

Baiba Kalna – Krista un Reinis Dzudzilo – kostīmi un scenogrāfija izrādēm Salome NT un Baladīna VDT

Ilze Kļaviņa – Krista un Reinis Dzudzilo – kostīmi un scenogrāfija izrādēm Salome NT un Baladīna VDT

Vēsma Lēvalde – Mārtiņš Vilkārsis – scenogrāfija izrādei Heda Gablere LT

Lauma Mellēna-Bartkeviča – Yashi – kostīmi izrādei Izvirtības hronika LNOB

Silvija Radzobe – Reinis Dzudzilo

Zane Radzobe – Mārtiņš Vilkārsis – scenogrāfija izrādei Man 30 gadu NT

Atis Rozentāls, Diena – Mārtiņš Vilkārsis – scenogrāfija izrādei Man 30 gadu NT

Gundega Saulīte – Mārtiņš Vilkārsis – scenogrāfija izrādei Man 30 gadu NT

Maija Svarinska, Teātra Vēstnesis – Pamela Butāne – scenogrāfija izrādēm Dvēseļu utenis DDT un Kam no Vilka kundes bail? DT

Līga Ulberte – Mārtiņš Vilkārsis – scenogrāfija izrādēm Man 30 gadu NT un Heda Gablere LT

Guna Zeltiņa – Regnārs Vaivars, Toms Grīnbergs, Madara Botmane – scenogrāfija un kostīmi izrādei Ivanovs! DT

Skats no izrādes "Salome" (NT, rež. Viesturs Kairišs, scen. Reinis Dzudzilo, kostīmi Krista Dzudzilo) // Foto – Kristaps Kalns

GADA TEĀTRA MŪZIKAS AUTORS

Normunds Akots – Rihards Zaļupe (Baladīna VDT)

Kitija Balcare – Jēkabs Nīmanis (Dvēseļu utenis DDT, Kaiju karalienes noslēpums LLT, Persiešu valodas stundas Ž. Lipkes memoriālā)

Valda Čakare – Juris Vaivods (mūzikālais konsultants izrādei Ivanovs! DT)

Toms Čevers – Edgars Mākens (Arī vaļiem ir bail NT)

Dita Jonīte – Pēteris Vasks (Klūgu mūks NT)

Mārīte Gulbe – Edgars Mākens (Arī vaļiem ir bail NT)

Baiba Kalna  Edgars Mākens (Arī vaļiem ir bail NT)

Ilze Kļaviņa – Jēkabs Nīmanis (Dvēseļu utenis DDT, Kaiju karalienes noslēpums LLT, Persiešu valodas stundas Ž. Lipkes memoriālā)

Vēsma Lēvalde – Neesmu redzējusi būtiskākās izrādes, bet – Ērika Ešenvalda mūzika koncertuzvedumam Naktssardze ir satriecoši laba. Un Gunas Zariņas darbs šo Apolinēra dzejas uzvedumu padara par pilnvērtīgu izrādi.

Lauma Mellēna-Bartkeviča – Edgars Mākens (Arī vaļiem ir bail NT, Māte Drosme (Kuražas māte) Klaipēdas teātrī)

Silvija Radzobe – Raimonds Pauls (Man 30 gadu NT)

Zane Radzobe – Jēkabs Nīmanis (Dvēseļu utenis DDT, Persiešu valodas stundas Ž. Lipkes memoriālā)

Atis RozentālsDiena – Edgars Raginskis (Mežainis NT)

Gundega Saulīte – Arturs Maskats (Maģijas atslēgas RKT)

Maija Svarinska, Teātra Vēstnesis – Arturs Maskats (Maģijas atslēgas RKT)

Līga Ulberte – Edgars Raginskis (Mežainis NT)

Ingrīda Vilkārse – Juris Karlsons (Antonija #Silmači LNOB)

Guna Zeltiņa – Juris Vaivods (mūzikālais konsultants izrādei Ivanovs! DT)

Skats no izrādes "Arī vaļiem ir bail" (NT, rež. Elmārs Seņkovs, mūzikas autors Edgars Mākens) // Foto – Margarita Germane

GADA PRIEKS

Normunds Akots – Priecē, ka Alvis Hermanis savu režisoriskās uzmanības vektoru palēnām griež atpakaļ uz JRT. Abi viņa paaudzes talanta ziņā līdzvērtīgie režisori kaimiņos – Oskars Koršunovs Lietuvā un Tīts Ojaso Igaunijā – savus teātrus jau ir papildinājuši ar pašu sagatavotiem aktieru kursiem un tikuši vaļā no trupas “paguruma sindroma”. Jācer, ka arī Hermanis ar saviem jaunajiem audzēkņiem pēc dažiem gadiem ienesīs JRT repertuārā svaigas vēsmas, kas rodas no režisoriskās domas sasaistes ar jaunākās paaudzes pasaules redzējumu. Un vēl, protams, Viestura Kairiša “režisoriskā renesanse” mūsu teātros.

Kitija Balcare, lsm.lv – Svaigas domāšanas katalizators: domātāja un režisora Ulda Tīrona izrāde Pēdējā Ļeņina eglīte – asprātīga, kultūratsaucēm bagātīga un horeogrāfiski precīza izrāde kā svaigs malks formā un kā spēcīgs triecienkatalizators domu izkustināšanai.

Valda Čakare – Prieki veseli divi. Prieks Nr.1: Leļļu teātris ar Zelta zirga neparastajām, plastiski mainīgajām lellēm – “kentauriem” un Romeo un Džuljetas digitālā laikmeta pusaudžu problēmās balstīto lasījumu spēris būtisku soli skatītāju auditorijas paplašināšanā. Prieks Nr.2: LKA režijas maģistriem šogad tapušas intriģējošas diplomdarba izrādes – sevišķi saistoša šķiet Klāva Meļļa asprātīgā, Latvijas 21.gadsimta realitātē “iezemētā” parodija par Donalda Trampa idejiskās iedvesmotājas – filozofes un rakstnieces Ainas Rendas romānu Avots.

Toms Čevers – Gada prieks un Grand Prix Maijai Doveikai, kurai izdevās patiesi saviļņot visumā rēnajā aizvadītajā teātra sezonā. Aktrises precīzi un veikli portretētajos tēlos spilgti atklājas autentiski mūsdienu sabiedrības pārstāvji, kas skatītāju nesaudzīgi tieši konfrontē ar realitāti un liek to ieraudzīt tās patiesajās formās.

Mārīte Gulbe – Sandra Kļaviņa, Elita Kļaviņa (Marķīze de Sada), Agnese Cīrule (Salome), Agnese Zeltiņa (Kam no Vilka kundzes bail?), Ilze Ķuzule-Skrastiņa, Anete Krasovska (Ivanovs!), Ivars Kļavinskis, Kaspars Zvīgulis (Tas pasaules gals), Juris Bartkevičs (Zibeņu domas. Irbīte), Madaras Botmanes kostīmi izrādei Ivanovs!Kristas Dzudzilo kostīmi Salomei.

Dita Jonīte – Vai ikkatrs Latvijas Nacionālā teātra jauniestudējums ir kā svētki.

Baiba Kalna – Kvalitatīvi oriģināldramaturģijas darbu iestudējumi.

Ilze Kļaviņa – Prieks par mazo skatītāju, kas sezonā varēja baudīt talantīgas un daudzveidīgas izrādes. Par reālu konkurenci liecina Spēlmaņu nakts nomināciju paplašinājums, atsevišķi nodalot izrādes bērniem un pusaudžiem. Nevar nepieminēt vismaz trīs “zirgus”, kas Latvijas Leļļu teātri “izvilkuši” starp mākslinieciski inovatīvākiem teātriem – Kaiju karalienes noslēpums, Romeo un Džuljeta, Zelta zirgs. Plus topošo studentu radošie darbi, plus jauni rakursi redzētām sejām (Aleksandrs Jonovs!) un ārzemju režijas citādie uzstādījumi liecina par daudzsološiem izrāvieniem ne vien šajā, bet tuvākās sezonās. Trīs spilgti oriģināldramaturģijas iestudējumi (Justīnes Kļavas Dvēseļu utenis, Jāņa Baloža Mežainis, bet jo īpaši Artūra Dīča Arī vaļiem ir bail) rāda precīzāko šodienas sajūtu, skatītu ar latviešu rakstnieku acīm. Sezona kopumā bagāta ar jaudīgu vietējo autoru dramaturģiju un dramatizējumiem (Inga Ābele, Sanita Reinsone, Klāvs Knuts Sukurs, Inga Gaile, Alberts Kronenbergs, Ēriks Kūlis, Anna Brigadere, Eduards Veidenbaums, Rūdolfs Blaumanis/ Justīne Kļava, Rasa Bugavičute-Pēce/ Anete Konste, Pēteris Pētersons, Aleksejs Ščerbaks, Ēriks Vilsons, Aivars Neibarts u. c.).

Vēsma Lēvalde – Nav viena liela prieka, ir daudz mazu prieciņu – galvenokārt otrā plāna aktierdarbos. Vēl viens prieks – Jura Bartkeviča “ārpusplāna” darbs projektā Zibeņu domas. Irbīte. Priecēja arī Semjuela Beketa lugas Laimīgās dienas iestudējums VDT – no pasniedzējas viedokļa ļoti nepieciešams autors un iespēja redzēt tā skatuves versiju.

Lauma Mellēna-Bartkeviča – Radošās komandas kopdarbs un mākslinieciskais līmenis Gaetāno Doniceti operas Dons Paskvāle režijā un vizuālajā koncepcijā.

Zane Radzobe – Dvēseļu utenis.

Atis Rozentāls, Diena – Valmieras vasaras teātra festivāla otrais gads (2017. gada augusts) ar aizraujošiem iestudējumiem bērniem un jauniešiem.

Gundega Saulīte – Pirmais: Ērika Vilsona monoizrādē Mana Magadana aizsniegtā vienkāršības un domas skaidrības kvintesence; otrais: precīzi uztvertā un tikpat precīzi īstenotā spēles tonalitāte un satura piepildījums Dž. Dž. Džilindžera iestudējumā ART, kur mirdz visi trīs tēlotāji – Arturs Skrastiņš, Juris Žagars un Ģirts Ķesteris, nevienu neizceļot pāri citiem.

Maija Svarinska, Teātra Vēstnesis – Jauno dramaturgu sniegums: Jānis Balodis – Mežainis, Artūrs Dīcis – Arī vaļiem ir bail, Justīne Kļava – Dvēseļu utenis(Šeit jāpiebilst, ka diemžēl neesmu redzējusi Daugavpils un Valmieras Drāmas teātra izrādes; kolēģu viedoklis ļauj secināt, ka tur ris nopietna jaunrades izaugsme.)

Līga Ulberte – Gada prieki ir trīs: a) izrādes, kas pārsteidza negaidot. Visvairāk Leļļu teātra Zelta zirgs ar Dudas Paivas unikālo vizuālo valodu, kas teju maģiski piešķir miesu Raiņa simboliem, un Viestura Meikšāna Liepājas Mizantrops kā subjektīvs un konsekvents autordarbs par mākslas un cilvēka dabu ar precīzu Gata Malika aktierdarbu titullomā; b) latviešu dramaturģijas uzrāviens: Justīnes Kļavas Dvēseļu utenis, Jāņa Baloža Mežainis un Artūra Dīča Arī vaļiem ir bail ir oriģināli un, galvenais, atšķirīgi teksti, kas ļauj cerēt daudz; c) par Rīgas Krievu un Nacionālā teātra direktoriem kļuvuši šo teātru aktieri 30+ vecumā. Ticu, ka Dana Bjorka un Jānis Vimba ir tur, kur viņi ir, tāpēc, ka viņiem, pirmkārt, nav vienalga, otrkārt, piemīt zināms azarts un, treškārt, nav bail no atbildības. Pārējo rādīs darbi un laiks.

Ingrīda Vilkārse – Jura Karlsona oriģinālbalets Antonija #Silmači.

Guna Zeltiņa – Ditas Lūriņas jubilejas koncertuzvedums Tango bez asinīm (NT) – ar aktrises un visa ansambļa apbrīnojamo enerģētiku gan profesionāļu vadītajās “gaisa dejās”, gan dramatiskajās un muzikālajās izpausmēs;

Agneses Cīrules piesātinātais aktierdarbs titullomā Viestura Kairiša operiski vērienīgajā Salomes uzvedumā (NT); Imanta Strada jutīgā Pētera Lūča interpretācija un spēja, neraugoties uz Valmieras teātra uzveduma Lūcis noklusējumiem un pārspīlējumiem, atsegt šīs personības drāmu gan sāpīgā konkrētībā, gan vispārinājumā; Regnāra Vaivara oriģinālā ideja izvest Čehova Ivanova! varoņus laukā no istabām rudens ražas svētku krāšņumā, uz šī fona jo spilgtāk atklājoties Artūra Skrastiņa Ivanova mūsdienīgajam izdegšanas sindromam un klusajam izmisumam; viesrežisora Dāvida Džovanzannas un Leļļu teātra ansambļa Romeo un Džuljetas iestudējums, kas rada ne tikai vizuāli spilgtu (perfekts videomākslinieces Austras Hauks darbs!), bet arī spēcīgi uzrunājošu izrādi par mūsdienu jauniešu problēmām; Dailes teātra mērķtiecīgi veidotais, vērienīgais un tajā pašā laikā sirsnīgais sezonas noslēguma koncerts Spanovska ballīte 4 Toma Treiņa režijā.

Skats no izrādes "Mežainis" (NT, rež. Valters Sīlis) // Foto – Kristaps Kalns

GADA VILŠANĀS

Normunds Akots – Neteikšu, ka sezona kopumā būtu sagādājusi kādu īpašu vilšanos. Iestudējumu kardiogramma ar visām režisoru veiksmēm un neveiksmēm turas normas robežās, ir samanāmi gan straujāki sirdspuksti, gan atslābumi un “asinsspiediena” svārstības, kas liecina, ka mūsu teātris vēl nav un pagaidām arī negrasās padoties komercializācijas vīrusa kaitīgajai iedarbībai uz mākslu.

Kitija Balcare, lsm.lv – Pazudušais stāsts: izrāde Klūgu mūks, ko gaidīju kā unikālu iespēju uz skatuves izstāstīt varas un cilvēka attiecību stāstu vēsturiskā izgaismojumā, neizmantoja savu potenciālu; izrādei pietrūka jaudas, laika, viengabalainības stāstā, kas pārvērtās par cilvēku savstarpējo un pašam ar sevi attiecību seriālu un brīžiem balagānisku laikmeta vizualizāciju. 

Valda Čakare – Vilšanos – personisku un droši vien pārejošu – sagādāja DDT pārcelšanās uz Talsu ielu. Kaut kā pietrūkst mobilizējošās sirds un kāju trīcēšanas, kas bija jāpiedzīvo, kāpelējot pa Maskavas ielas spīķeru stāvajām trepēm teātra agrākajā mājvietā.

Toms Čevers – Gausā un remdenā sezona, kas tā arī negribēja/nespēja uzņemt apgriezienus, rezultātā vairāk nogurdinot, nekā pacilājot un teātrī pavadītās stundas iemainot pret jaunu pieredzi vai svaigu skatu uz lietām. Par to, vai aizvadītā sezona bija tikai radošo impulsu uzkrāšanas laiks, liecinās nu jau nākamā sezona.

Ilze Kļaviņa – Skumjas par ik sezonu pieaugušo tendenci palielināt to iestudējumu plauktu, kur izrādes kā stilīgi noformētas patēriņa preces pakļāvīgi seko prognozējamai skatītāju gaumei. Komerciāli aprēķinātajam fonam pāri paceļas nedaudzi režisori vizionāri – Kairišs (vēsture + mērogs!), Hermanis (personību arheoloģija), Vaivars (Ivanova redzējums no ES politiskā aspekta).

Vēsma Lēvalde – Lielākā vilšanās, protams, ir tā, ka dažādu iemeslu dēļ tik ļoti daudz labu izrāžu palika neredzētas. Godīgi varu izvērtēt Liepājas teātra darbu, bet par pārējiem teātriem diemžēl jāatzīst – ir tikai fragmentārs priekšstats par sezonu. Tā kā vairākas labas izrādes palika neredzētas, kopiespaids gluži neobjektīvi radīja vilšanos un sajūtu, ka teātra sezona Latvijā bijusi pārāk piezemēta.

Lauma Mellēna-Bartkeviča – Rutīnas un noguruma pazīmes radošajā procesā iesaistīto darbā, radot kopumā blāvu teātra sezonu.

Silvija Radzobe – Kopumā pelēka, neinteresanta, iepriekšparedzama, neveiksmēm bagāta sezona; ievērojams atkritiens no tā līmeņa, kas bija sasniegts iepriekšējos 3–4 gados. Žēl, ka Latvijas simtgadi mūsu teātris sagaida ar tik pieticīgu “ražu”. Pretēji kā tas ir literatūrā un kino, kur nozares pārstāvji spēja vienoties par kopēju programmu, radot romānu sēriju par Latviju 20. gadsimtā un panākot filmu nozares burtisku atdzīvošanos. Cik zināms, Igaunijā tika izstrādāta un realizēta arī simtgadei veltīta teātra programma... Varbūt var cerēt uz nākamo sezonu?

Zane Radzobe – Sezona kopumā.

Atis Rozentāls, Diena – “Lielā” vilšanās ir tā, ka bija diezgan daudz “mazo” vilšanos. Ne katastrofu, bet tieši to gadījumu, kad “varēja būt, bet nebija”.

Gundega Saulīte – To bijis pārāk daudz, tāpēc ieturēšu pauzi.

Maija Svarinska, Teātra Vēstnesis – Manuprāt, diezgan pelēcīga sezona, vismaz mani tā pa īstam neviena izrāde nav saviļņojusi.

Līga Ulberte – Ir vairāki atsevišķos aspektos interesanti darbi, bet vienu izrādi kā harmonisku veselumu Gada lielās formas iestudējuma nominācijā nosaukt nevaru. Tā arī galvenā sezonas vilšanās.

Ingrīda Vilkārse – Ar patiesu interesi gaidīju JRT izrādi Kas ir Silvija?, diemžēl 20. gadsimta absurda dramaturģijas klasiķa Edvarda Olbija lugas Kaza, jeb kas ir Silvija? interpretācija tomēr nenesa cerēto gandarījumu.

Guna Zeltiņa – To ir bijis ne mazums, bet teātri jau paši vislabāk zina un jūt, kas nav izdevies tā, kā iecerēts.

Skats no izrādes "Klūgu mūks" (NT, rež. Indra Roga) // Foto – Margarita Germane

Lai pirms gaidāmā novembra balsojuma neatklātu favorītus un pieņemot, ka katras žūrijas lēmums vienmēr ir kolektīvs kompromiss, šīgada Spēlmaņu nakts žūrijas locekļiem, līdzīgi kā iepriekšējās sezonās, lūdzām nosaukt tos māksliniekus un darbus, kuru neiekļūšana nominantu listē katram no viņiem individuāli šķitis pietrūkums.

GADA LIELĀS FORMAS IZRĀDE

Eduards Liniņš, LR1 – Pēdējā Ļeņina eglīte, rež. Uldis Tīrons, JRT. Ļoti daudzslāņains 20. gadsimta kataklizmiskās vēstures uztveres traktējums; sevišķi vērtīgs tādēļ, ka iziet ārpus ierastās nacionāli etniskās “diskomforta zonas”.

Ieva Rodiņa, kroders.lv – Cilvēki, lietas un vietas, rež. Valters Sīlis, NT; Pēdējā Ļeņina eglīte, rež. Uldis Tīrons, JRT; Dons Paskvāle, rež. Džordžo Barberio Korseti, LNOB – trīs iestudējumi, kas katrs savā veidā piesaka Latvijas teātrim jaunus izteiksmes līdzekļus.

Andra Rutkēviča – Dramaturģiskā iestudējuma kontekstā noteikti ir vērtējama un izceļama opera Izvirtības hronika, rež. Margo Zālīte, LNOB.

Jānis Siliņš – Svinības, rež. Aleksandrs Morfovs, DT

 

GADA MAZĀS FORMAS IZRĀDE

Eduards Liniņš, LR1 – Dziļā skumjā jūra, rež. Georgijs Surkovs, NT. Izcili līdzsvarots ansambļa darbs, līdz galam piepildot visu dramaturga doto kāpinājuma un raksturu atklāsmes potenciālu.

Andra Rutkēviča – Vafeļu sirdis, rež. Jānis Znotiņš, galerija Istaba

Jānis Siliņš – Mazās traģēdijas, rež. Sergejs Ščipicins, VDT

Edīte Tišheizere, Teātra Vēstnesis – Mazās traģēdijas, rež. Sergejs Ščipicins, VDT

 

GADA REŽISORS

Eduards Liniņš, LR1 – Margo Zālīte un viņas Izvirtības hronika Latvijas Nacionālajā operā. Ļoti mērķtiecīgs režijas darbs, demonstrējot prasmi ienest aktierisko sniegumu tam dabiski nepateicīgajā operas estētikā.

Ieva Rodiņa, kroders.lv – Inga Tropa (Dvēseļu utenis DDT, Ūdens Valmieras vasaras festivālā 2017)

Andra Rutkēviča – Jānis Znotiņš par konsekventu un izaicinoši mērķtiecīgu darbu, apzināti ignorējot 21. gadsimta bērnu vajadzību pēc spilgtiem vizuāliem kairinājumiem.

Jānis Siliņš – Sergejs Ščipicins (Mazās traģēdijas VDT)

Skats no operas iestudējuma "Izvirtības hronika" (LNOB, rež. Margo Zālīte) // Foto – Agnese Zeltiņa

GADA AKTRISE

Eduards Liniņš, LR1 – Ilze Ķuzule-Skrastiņa – Jūlijas jaunkundze (Pēc Jūlijas jaunkundzes DT). Precīzs aktierdarbs, kas diemžēl slāpst visa iestudējuma monotonajā pārspīlētībā.

Ieva Rodiņa, kroders.lv – Baiba Broka – Krupskaja (Pēdējā Ļeņina eglīte JRT)

Andra Rutkēviča –  Elīna Vāne – Baladīna (Baladīna VDT), Lolita Cauka – Alma, Edarčanu baba (Klūgu mūks),  Veronika (Mežainis) NT

Jānis Siliņš – Madara Botmane – Veronika (Mežainis NT)

Edīte Tišheizere, Teātra Vēstnesis – Dace Eversa – Barons, Saljeri (Mazās traģēdijas VDT)

 

GADA AKTIERIS

Eduards Liniņš, LR1 – Kaspars Znotiņš – Vlads (Cerību ezers aizsalis JRT). Kaspara palikšana bez nominācijas, manuprāt, ir šīs žūrijas lielākā netaisnība. Fokusā izrādījās pirmām kārtām tie, kuri uzmirdzējuši šajā sezonā, nevis Kaspars, kas ir spožs jau kuro sezonu pēc kārtas. Nemaz jau nerunājot par prasmi turēties uz slidām!

Ieva Rodiņa, kroders.lv – Šī bijusi sezona, kad Gada aktiera kategorijā aiz “sarkanās līnijas” palikuši daudzi talantīgi nomināciju pelnījuši aktierdarbi: Arturs Krūzkops (SalomeMežainis NT); Leons Leščinskis (Zilā istabaHeda Gablere LT); Artis Robežnieks (Ivanovs! DT); Kaspars Znotiņš (Cerību ezers aizsalis JRT); Egils Melbārdis (Man 30 gadu NT); Mārtiņš Meiers (Baladīna VDT).

Andra Rutkēviča – Lauris Dzelzītis – Borkins  (Ivanovs!), Rudais (Jeruzaleme), Mikaēls  (Svinības) DT, Kaspars Znotiņš – Vlads (Cerību ezers aizsalis JRT), Juris Žagars – Džonijs “Ērglis” Bairons (Jeruzaleme),  Seržs  (ART) DT.

Jānis Siliņš – Ivars Kļavinskis – Antuāns (Tas pasaules gals NT)

Edīte Tišheizere, Teātra Vēstnesis – Man ļoti žēl, ka mums ar Eduardu Liniņu labāko aktieru kategorijā neizdevās izvirzīt operdziedoņus. Mani favorīti – Mihails Čuļpajevs un Rihards Mačanovskis (Toms Reikvels un Niks Šedovs) Starvinska Izvirtības hronikā LNOB. Un Ģirts Krūmiņš – Martins (Kas ir Silvija? JRT).

 

GADA MĀKSLINIEKS

Eduards Liniņš, LR1 – Ineta Sipunova – video izrādēm Lūcis VDT un Krokodils Gena un Pekausis LLT. Viņas video ir precīzi integrēti scenogrāfijā (Lūcim viņa ir arī scenogrāfe) un skatuviskajā norisē, vajadzīgajā momentā piešķirot nepieciešamo vēstījošo akcentu.

Jānis Siliņš – Gints Sippo – scenogrāfija izrādei Klūgu mūks NT

 

GADA TEĀTRA MŪZIKAS AUTORS

Ieva Rodiņa, kroders.lv – Anna Ķirse (Būt Kejai Gondai DT, Kur pazuda saimnieks? LLT), Mārcis Auziņš – (Vidzemnieki VDT), Juris Kaukulis (Niķa un Riķa stiķi DT)

Andra Rutkēviča – Pēteris Vasks (Klūgu mūks NT), Toms Auniņš (Process JRT)

Jānis Siliņš – Vladislavs Nastavševs (Cerību ezers aizsalis JRT)

Skats no izrādes "Romeo un Džuljeta" (LLT, rež. Dāvids Džovanzana) // Publicitātes foto

GADA PRIEKS

Eduards Liniņš, LR1 – Oļega Šapošņikova un viņa komandas veikums Daugavpils teātrī. Šapošņikovs ir otrs tāds piemērs pēdējā ceturtdaļgadsimta Latvijas teātrī (pēc Andreja Žagara Operā), kad līderis ar spilgtu vīziju un mērķtiecīgu programmu piešķir dinamiku līdz tam stagnējošai institūcijai. Daugavpils gadījumā šim veikumam ir arī būtiska politiska nozīme.

Ieva Rodiņa, kroders.lv – Prieku ir daudz, bet tie ir salīdzinoši mēreni: izcili organizētais, mākslinieciski pārliecinošais un stilīgais 2017. gada vasaras notikums – otrais Valmieras vasaras festivāls; emocionālais iespaids, ko atstāja Valtera Sīļa izrāde Cilvēki, lietas un vietasVDT izrādes Vidzemnieki lieliskais 2. cēliens; bet visvairāk – latviešu oriģināldramaturģijā šosezon saskatāmā tendence veselīgi pasmieties pašiem par sevi (Artūra Dīča Arī vaļiem ir bail, Justīnes Kļavas Dvēseļu utenis, Jāņa Baloža Mežainis).

Andra Rutkēviča – Oriģināldarbu īpatsvars teātrī. Režisoru un radošā ansambļa brīvība paskatīties uz mūsu dzīvi un sociāli jūtīgām tēmām, nevis tām godbijīgi klanoties, bet apspēlēt, apstrīdēt, apšaudīt un apsmiet mūsu pieņēmumus un klišejas. Tas vienlaikus norāda gan uz aktīvo interesi par “dzīvi aiz loga”, gan nobrieduma pakāpi un iekšējo brīvību. Otrs, ne mazāks prieks, ka teātris beidzot ir pamanījis pusaudžus un atradis veidu, kā ar tiem sarunāties. 

Jānis Siliņš – Latvijas Leļļu teātris.

Edīte Tišheizere, Teātra Vēstnesis – Latvijas Leļļu teātra atgriešanās pie izrādēm pieaugušajiem.

 

GADA VILŠANĀS

Eduards Liniņš, LR1 – Vairāki izcili dramaturģiski teksti, skatuviskas aptuvenības samuļļāti. Sevišķi žēl Jeruzalemes Dailes teātrī un Mizantropa Liepājā. Cilvēkus, lietas un vietas Nacionālajā ar savu darba varonību izglābj Maija Doveika.

Ieva Rodiņa, kroders.lv – Aizvadītā teātra sezona, kurā bija daudz rutīnas, maz pārsteigumu.

Andra Rutkēviča – Izrādes, kuras varēja būt lieliskas..., bet līdz tam netika. Iestudējumi, kuros režisora vēlme izmantot visu plašo zināšanu klāstu par attiecīgo tematu pārmākusi un pazudinājusi konkrēto vēstījumu. Šajā sezonā pirmās prātā nāk ļoti programmatiskās Indras Rogas izrādes – Klūgu mūks un Vidzemnieki. Detaļu, tēmu un motīvu pārbagātībā gluži kā dārgakmeņi uzmirdz individuālie aktieru darbi, atsevišķi izrādes elementi vai līnijas, taču viss kopā līdz vienotam veselumam neizaug. 

Edīte Tišheizere, Teātra Vēstnesis – Ivanovs! Dailes teātrī. Kas tā varētu būt par lomu Artūram Skrastiņam…

 


[*] Šeit Kroders.lv kritiķu aptauja 2016/2017
Šeit Kroders.lv kritiķu aptauja 2015/2016
Šeit Kroders.lv kritiķu aptauja 2014/2015
Šeit Kroders.lv kritiķu aptauja 2013/2014
Šeit Kroders.lv kritiķu aptauja 2012/2013
Šeit Kroders.lv kritiķu aptauja 2011/2012

 

Atsauksmes

Rakstīt atsauksmi




Citi šī autora raksti

Arhīvs

Ja nevari kaut ko atrast, meklē ARHĪVĀ

Meklēt