Līga Ulberte 10.07.2015

Kritiķu aptauja 2014/2015

Gaidot jaunā teātra cikla sākumu, kroders.lv jau ceturto gadu aicina Latvijas teātri regulāri vērojošos un vērtējošos kritiķus (šogad kopskaitā – 13), kā arī 6 LU Teātra zinātnes maģistratūras studentus, kroders.lv STUDENTS VĒRTĒ autorus, piedalīties aptaujā par aizvadīto sezonu. Ņemot vērā, ka daudzi no aptaujātajiem visas sezonas izrādes nav redzējuši, aptaujas mērķis nav apšaubīt ikgadējās Spēlmaņu nakts nominācijas, tikai salīdzināt viedokļus. 2013./2014. gada  kroders.lv  aptaujas un Spēlmaņu nakts uzvarētāji sakrita gandrīz pilnībā – izrādes Peldošie-ceļojošie un Ezeriņš, režisors Elmārs Seņkovs, aktieri Agnese Jēkabsone un Dainis Grūbe, māksliniece Monika Pormale.

Šogad uzrunātie kritiķi tika aicināti nosaukt, īpaši savu izvēli nekomentējot, vienu favorītu septiņās nominācijās – Gada lielās formas izrāde un Gada mazās formas izrāde (nešķirojot dramatiskās un muzikālās, valsts vai nevalstiskās skatuves); Gada režisors; Gada aktrise un Gada aktieris (nenodalot pirmā, otrā vai trešā plāna lomas); Gada mākslinieks (scenogrāfija un/vai kostīmi, un/vai gaismas, un/vai grims); Gada teātra mūzikas autors (kaut mērogi atšķirīgi, tomēr muzikālās un dramatiskās izrādes vērtējām kopā), kā arī brīvi raksturot subjektīvo Gada prieku un Gada vilšanos.

 

Latvijas kritiķu vērtējumā 2014./2015. gada sezonas (iekavās redzams balsu skaits):

GADA LIELĀS FORMAS IZRĀDE – pārliecinošas līderes nav. Kritiķu un nozares studentu kopvērtējumā ar identisku balsu skaitu pirmo vietu dala Dž. Orvela 1984, režisore Laura Groza-Ķibere, Liepājas teātris (5), un K. Kīzija Kāds pārlaidās pār dzeguzes ligzdu, režisors Aleksandrs Morfovs, Dailes teātris (5). Turpat seko arī Cerību ezers, rež. Vladislavs Nastavševs, JRT (4), un Vīnes meža stāsti, rež. Andžejs Bubeņs, NT (3).

GADA MAZĀS FORMAS IZRĀDE – P. Šefera Equus, režisore Laura Groza-Ķibere, Dailes teātris (11). Pa vairākām balsīm arī Antigonei, rež. Elmārs Seņkovs, NT (3), Ugunsgrēkiem, rež. Mārtiņš Eihe, DT (3) un Visām viņas grāmatām, rež. Dmitrijs Petrenko, DT (2).

GADA REŽISORS – Laura Groza-Ķibere (13) par izrādēm 1984 Liepājas un Equus Dailes teātrī . Otrajā vietā Vladislavs Nastavševs (4).

GADA AKTRISE – Daiga Kažociņa (8) – Vivjena Bēringa izrādē Prāts Nacionālajā teātrī. Pieciniekā arī Ilze Ķuzule-Skrastiņa (3) (Navāla Ugunsgrēki DT), Baiba Broka (2) (Aspazija Aspazija. Personīgi JRT), Guna Zariņa (2) (Naģežda Cerību ezers, Aņisja Tumsas vara un lomas izrādē Divpadsmit krēsli JRT) un Maija Doveika (2) (Antigone Antigone NT).

GADA AKTIERIS – Dainis Grūbe (12) – Alans izrādē Equus un Mihaels izrādē Visas viņas grāmatas Dailes teātrī. Otro sezonu pēc kārtas uzvarētājs nemainīgs un pārliecinošs. Arī otrā vieta tam pašam, kam pagājšgad – Andrim Keišam (2) (Ostaps Benders Divpadsmit krēsli JRT).

GADA TEĀTRA MŪZIKAS AUTORS – Jēkabs Nīmanis (12) ar mūziku izrādei Raiņa sapņi Nacionālajā teātrī. Trijniekā arī Edgars Mākens (4) ar mūziku Antigonei Nacionālajā teātrī un Kārļa Auzāna (2) mūzika izrādei 1984 Liepājā.

GADA MĀKSLINIEKS – nosaukt vienu favorītu bijis sarežģīti, tāpēc uzvarētāji ir divi, katrs ar vairākām izrādēm – scenogrāfs Mārtiņš Vilkārsis (8) un kostīmu māksliniece Ilze Vītoliņa (7). Divas balsis Reinim Dzudzilo par scenogrāfiju operai Vīlas Latvijas Nacionālajā operā. 

 

Individuālie vērtējumi

GADA LIELĀS FORMAS IZRĀDE

Normunds Akots 1984, rež. L. Groza-Ķibere, LT

Valda ČakareFro, rež. R. Kudašovs, RKT

Līvija Dūmiņa, NRA1984, rež. L. Groza-Ķibere, LT

Silvija GeikinaKāds pārlaidās pār dzeguzes ligzdu, rež. A. Morfovs, DT

Dita JonīteRaiņa sapņi, rež. K. Serebreņņikovs, NT

Baiba Kalna Cerību ezers, rež. V. Nastavševs, JRT

Ilze KļaviņaVīnes meža stāsti, rež. A. Bubeņs, NT

Silvija Radzobe Vīnes meža stāsti, rež. A. Bubeņs, NT

Atis Rozentāls, Diena 1984, rež. L. Groza-Ķibere, LT

Gundega SaulīteKāds pārlaidās pār dzeguzes ligzdu, rež. A. Morfovs, DT

Līga Ulberte, kroders.lv1984, rež. L. Groza-Ķibere, LT

Maija Uzula-Petrovska Cerību ezers, rež. V. Nastavševs, JRT

Henrieta Verhoustinska, LTVRaiņa sapņi, rež. K. Serebreņņikovs, NT – tēlains un formā precīzs ārpusnieka skats un ikonisku parādību, Cerību ezers, rež. V. Nastavševs, JRT – Latvijas „krievu tēma” JRT „latviešu stāstu” griezumā, drosmīgs, atkailināts skats uz mākslinieka ego.

Lauma Abramoviča, STUDENTS VĒRTĒKāds pārlaidās pār dzeguzes ligzdu, rež. A. Morfovs, DT

Anna Andersone, STUDENTS VĒRTĒ Cerību ezers, rež. V. Nastavševs, JRT

Dina Beināre, STUDENTS VĒRTĒKāds pārlaidās pār dzeguzes ligzdu, rež. A. Morfovs, DT

Toms Čevers, STUDENTS VĒRTĒ Vīnes meža stāsti, rež. A. Bubeņs, NT

Ieva Gržibovska, STUDENTS VĒRTĒ Kāds pārlaidās pār dzeguzes ligzdu, rež. A. Morfovs, DT

Eva Škenderska, STUDENTS VĒRTĒ1984, rež. L. Groza-Ķibere, LT

Skats no Dailes teātra izrādes "Kāds pārlaidās pār dzeguzes lizgdu" (rež. A. Morfovs) // Foto – Gunārs Janaitis

GADA MAZĀS FORMAS IZRĀDE

Normunds Akots Equus, rež. L. Groza-Ķibere, DT

Valda ČakareAntigone, rež. E. Seņkovs, NT

Līvija Dūmiņa, NRAEquus, rež. L. Groza-Ķibere, DT

Silvija GeikinaAntigone, rež. E. Seņkovs, NT

Dita JonīteUgunsgrēki, rež. M. Eihe, DT

Baiba Kalna Equus, rež. L. Groza-Ķibere, DT

Ilze KļaviņaEquus, rež. L. Groza-Ķibere, DT

Silvija Radzobe Equus, rež. L. Groza-Ķibere, DT

Atis Rozentāls, Diena Equus, rež. L. Groza-Ķibere, DT

Gundega SaulīteVisas viņas grāmatas, rež. D. Petrenko, DT

Līga Ulberte, kroders.lv Equus, rež. L. Groza-Ķibere, DT

Maija Uzula-PetrovskaVisas viņas grāmatas, rež. D. Petrenko, DT

Henrieta Verhoustinska, LTVEquus, rež. L. Groza-Ķibere, DT

Lauma Abramoviča, STUDENTS VĒRTĒUgunsgrēki, rež. M. Eihe, DT

Anna Andersone, STUDENTS VĒRTĒ Equus, rež. L. Groza-Ķibere, DT

Dina Beināre, STUDENTS VĒRTĒEquus, rež. L. Groza-Ķibere, DT

Toms Čevers, STUDENTS VĒRTĒ Antigone, rež. E. Seņkovs, NT

Ieva Gržibovska, STUDENTS VĒRTĒ Ugunsgrēki, rež. M. Eihe, DT

Eva Škenderska, STUDENTS VĒRTĒEquus, rež. L. Groza-Ķibere, DT

Skats no Dailes teātra izrādes "Equus" (rež. L. Groza-Ķibere) // Foto – Kaspars Kviesis

GADA REŽISORS

Normunds Akots Laura Groza-Ķibere (1984 LT, Equus DT)

Valda ČakareVladislavs Nastavševs (ne tikai ar Cerību ezeru JRT, bet arī ar sava publiskā tēla režiju mediju telpā)

Līvija Dūmiņa, NRALaura Groza-Ķibere (1984 LT, Equus DT)

Silvija GeikinaElmārs Seņkovs

Dita JonīteVladislavs Nastavševs (Idiots NT, Cerību ezers JRT)

Baiba Kalna Laura Groza-Ķibere (1984 LT, Equus DT)

Ilze KļaviņaLaura Groza-Ķibere

Silvija Radzobe Laura Groza-Ķibere

Atis Rozentāls, Diena Laura Groza-Ķibere

Gundega SaulīteAleksandrs Morfovs

Līga Ulberte, kroders.lvLaura Groza-Ķibere (1984 LT, Equus DT)

Maija Uzula-PetrovskaVladislavs Nastavševs (Cerību ezers JRT)

Henrieta Verhoustinska, LTVVladislavs Nastavševs – spēja neatkārtoties un katru reizi pārsteigt

Lauma Abramoviča, STUDENTS VĒRTĒLaura Groza-Ķibere (1984 LT, Equus DT)

Anna Andersone, STUDENTS VĒRTĒLaura Groza-Ķibere (1984 LT, Equus DT)

Dina Beināre, STUDENTS VĒRTĒLaura Groza-Ķibere (1984 LT, Equus DT)

Toms Čevers, STUDENTS VĒRTĒLaura Groza-Ķibere (1984 LT, Equus DT)

Ieva Gržibovska, STUDENTS VĒRTĒ Laura Groza-Ķibere (1984 LT, Equus DT)

Eva Škenderska, STUDENTS VĒRTĒLaura Groza-Ķibere (1984 LT, Equus DT)

Skats no Liepājas teātra izrādes "1984" (rež. L. Groza-Ķibere) // Foto – Edgars Pohevičs

GADA AKTRISE

Normunds Akots Daiga Kažociņa – Vivjena Bēringa (Prāts, NT)

Valda ČakareDaiga Kažociņa – Vivjena Bēringa (Prāts, NT)

Līvija Dūmiņa, NRAIlze Ķuzule-Skrastiņa – Navāla (Ugunsgrēki, DT)

Silvija GeikinaMaija Doveika – Antigone (Antigone, NT)

Dita JonīteDaiga Kažociņa – Vivjena Bēringa (Prāts, NT)

Baiba Kalna Guna Zariņa – Naģežda (Cerību ezers, JRT), Aņisja (Tumsas vara, JRT) un lomas izrādē Divpadsmit krēsli, JRT

Ilze KļaviņaBaiba Broka

Silvija Radzobe Baiba Broka – Aspazija (Aspazija. Personīgi, JRT)

Atis Rozentāls, Diena Maija Doveika – Antigone (Antigone, NT)

Gundega SaulīteEsmeralda Ermale

Līga Ulberte, kroders.lv Guna Zariņa – Naģežda (Cerību ezers, JRT), Aņisja (Tumsas vara, JRT) un lomas izrādē Divpadsmit krēsli, JRT

Maija Uzula-PetrovskaDaiga Kažociņa – Vivjena Bēringa (Prāts, NT)

Henrieta Verhoustinska, LTVDaiga Kažociņa izrādē Prāts, NT, jauns etaps aktrises daiļradē, drosme, humora izjūta un precizitāte bez neirastēnijas, kas varētu būt uz nāvi mirstošas sievietes lomā

Lauma Abramoviča, STUDENTS VĒRTĒIlze Ķuzule-Skrastiņa – Navāla (Ugunsgrēki, DT) un Rečida (Kāds pārlaidās pār dzeguzes ligzdu, DT)

Anna Andersone, STUDENTS VĒRTĒDaiga Kažociņa – Vivjena Bēringa (Prāts, NT)

Dina Beināre, STUDENTS VĒRTĒIlze Ķuzule-Skrastiņa – Navāla (Ugunsgrēki, DT)

Toms Čevers, STUDENTS VĒRTĒ Daiga Kažociņa – Vivjena Bēringa (Prāts, NT)

Ieva Gržibovska, STUDENTS VĒRTĒ Jekaterina Frolova – Fro (Fro, RKT)

Eva Škenderska, STUDENTS VĒRTĒDaiga Kažociņa Vivjena Bēringa (Prāts, NT)

Daiga Kažociņa Nacionālā teātra izrādē "Prāts" (rež. V. Sīlis) // Foto – Agnese Zeltiņa

GADA AKTIERIS

Normunds Akots Dainis Grūbe – Alans (Equus, DT)

Valda ČakareIntars Rešetins – Vladislavs (Cerību ezers, JRT)

Līvija Dūmiņa, NRADainis Grūbe – Alans (Equus, DT), Mihaels (Visas viņas grāmatas, DT)

Silvija GeikinaAndris Keišs – Ostaps Benders (Divpadsmit krēsli, JRT)

Dita JonīteAndris Keišs – Ostaps Benders (Divpadsmit krēsli, JRT)

Baiba Kalna Dainis Grūbe – Alans (Equus, DT), Mihaels (Visas viņas grāmatas, DT)

Ilze KļaviņaDainis Grūbe

Silvija Radzobe Dainis Grūbe Alans (Equus, DT), Mihaels (Visas viņas grāmatas, DT)

Atis Rozentāls, Diena Dainis Grūbe Alans (Equus, DT), Mihaels (Visas viņas grāmatas, DT)

Gundega SaulīteGundars Grasbergs – Kreons (Antigone, NT)

Līga Ulberte, kroders.lv Dainis Grūbe – Alans (Equus, DT), Mihaels (Visas viņas grāmatas, DT)

Maija Uzula-PetrovskaDainis Grūbe – Alans (Equus, DT), Mihaels (Visas viņas grāmatas, DT)

Henrieta Verhoustinska, LTVDainis Grūbe – Alans (Equus, DT) – pašaizliedzība, uzdrīkstēšanās, no lomas lomā augošs profesionalitātes līmenis

Lauma Abramoviča, STUDENTS VĒRTĒLauris Dzelzītis – Vladimirs (Divi kapteiņi, DT), Jegors (Saules bērni, DT), Billijs (Kāds pārlaidās pār dzeguzes ligzdu, DT)

Anna Andersone, STUDENTS VĒRTĒ Dainis Grūbe – Alans (Equus, DT)

Dina Beināre, STUDENTS VĒRTĒDainis Grūbe – Alans (Equus, DT), Mihaels (Visas viņas grāmatas, DT) un lomas izrādē Ugunsgrēki, DT

Toms Čevers, STUDENTS VĒRTĒ Lauris Subatnieks – Mārtins Daiserts (Equus, DT)

Ieva Gržibovska, STUDENTS VĒRTĒGatis Maliks – O’Braiens (1984, LT) un lomas izrādē Mans blasters ir izlādējies, LT

Eva Škenderska, STUDENTS VĒRTĒDainis Grūbe – Alans (Equus, DT) un Mihaels (Visas viņas grāmatas, DT)

Dainis Grūbe Dailes teātra izrādē "Visas viņas grāmatas" (rež. D. Petrenko) // Foto – Gunārs Janaitis

GADA TEĀTRA MŪZIKAS AUTORS

Normunds Akots Jēkabs Nīmanis (Raiņa sapņi, NT)

Valda ČakareEdgars Mākens (Antigone, NT)

Līvija Dūmiņa, NRAPāvels Akimkins (Indulis un Ārija, LT)

Silvija GeikinaEdgars Mākens (Antigone, NT)

Dita JonīteJēkabs Nīmanis (Raiņa sapņi, NT)

Baiba Kalna Jēkabs Nīmanis (Raiņa sapņi un Blakts, NT)

Ilze KļaviņaJēkabs Nīmanis (Raiņa sapņi, NT)

Silvija Radzobe Jēkabs Nīmanis (Raiņa sapņi, NT)

Atis Rozentāls, Diena Jēkabs Nīmanis (Raiņa sapņi, NT)

Gundega SaulīteEdgars Mākens (Antigone, NT)

Līga Ulberte, kroders.lvJēkabs Nīmanis (Raiņa sapņi, NT)

Maija Uzula-PetrovskaJēkabs Nīmanis (Raiņa sapņi, NT)

Henrieta Verhoustinska, LTVJēkabs Nīmanis (Raiņa sapņi, NT)

Lauma Abramoviča, STUDENTS VĒRTĒJēkabs Nīmanis (Blakts un Raiņa sapņi NT)

Anna Andersone, STUDENTS VĒRTĒKārlis Auzāns (1984, LT)

Dina Beināre, STUDENTS VĒRTĒJēkabs Nīmanis

Toms Čevers, STUDENTS VĒRTĒ Edgars Mākens (Antigone, NT)

Ieva Gržibovska, STUDENTS VĒRTĒ Jēkabs Nīmanis (Raiņa sapņi, NT)

Eva Škenderska, STUDENTS VĒRTĒ –  Kārlis Auzāns (1984, LT)

Skats no Nacionālā teātra izrādes "Raiņa sapņi" (rež. K. Serebreņņikovs) // Foto – Kristaps Kalns

GADA MĀKSLINIEKS

Normunds Akots Ilze Vītoliņa – kostīmi izrādēm Zelta pods un 1984 LT

Valda ČakareVelta Emīlija Platupe – lelles izrādei Pasaka par veco Nāvi ĢIT

Līvija Dūmiņa, NRAMārtiņš Vilkārsis – scenogrāfija un Ilze Vītoliņa – kostīmi izrādei 1984 LT

Silvija GeikinaMārtiņš Vilkārsis – scenogrāfija izrādei Sudraba gaisma VDT

Dita JonīteMārtiņš Vilkārsis – scenogrāfija un Ilze Vītoliņa – kostīmi izrādei 1984 LT

Baiba Kalna –  Reinis Dzudzilo – scenogrāfija operai Vīlas LNO

Ilze KļaviņaReinis Suhanovs – scenogrāfija izrādei Maija un Paija VDT

Silvija Radzobe Kirils Serebreņņikovs – scenogrāfija un kostīmi izrādei Raiņa sapņi NT

Atis Rozentāls, Diena Reinis un Krista Dzudzilo – scenogrāfija un kostīmi operai Vīlas LNO

Gundega SaulīteMārtiņš Vilkārsis – scenogrāfija izrādei Kāds pārlaidās pār dzeguzes ligzdu DT

Līga Ulberte, kroders.lv Mārtiņš Vilkārsis, Ilze Vītoliņa, Mārtiņš Feldmanis, Andris Vētra – scenogrāfija, kostīmi, gaismas, video izrādei 1984 LT

Maija Uzula-PetrovskaReinis Dzudzilo – scenogrāfija operai Vīlas LNO

Henrieta Verhoustinska, LTVKirils Serebreņņikovs – scenogrāfija un kostīmi izrādei Raiņa sapņi NT

Lauma Abramoviča, STUDENTS VĒRTĒMārtiņš Vilkārsis – scenogrāfija un Ilze Vītoliņa – kostīmi izrādei 1984 LT

Anna Andersone, STUDENTS VĒRTĒ – Kristīne Jurjāne un Sarmīte Balode – tēlu vizuālais risinājums izrādēs Divpadsmit krēsli un Aspazija. Personīgi JRT. Plus gribu īpaši izcelt kustību mākslinieces Lienes Gravas lielisko darbu izrādēs 1984 (Vinstona un Džūlijas pirmās tuvības aina!) LT un Equus DT

Dina Beināre, STUDENTS VĒRTĒMāris Kalve, Ilze Vītoliņa, Maija Gundare, Mārtiņš Feldmanis – scenogrāfija, video, kostīmi, grims, gaismas izrādei Zelta pods LT

Toms Čevers, STUDENTS VĒRTĒ Mārtiņš Vilkārsis – scenogrāfija izrādei 1984 LT

Ieva Gržibovska, STUDENTS VĒRTĒ Ilze Vītoliņa – kostīmi izrādēm 1984 LT un Saules bērni DT

Eva Škenderska, STUDENTS VĒRTĒMārtiņš Vilkārsis – scenogrāfija izrādei 1984 LT

Skats no Dailes teātra izrādes "Saules bērni" (rež. Dž. Dž. Džilindžers) // Foto – Gunārs Janaitis

GADA PRIEKS

Normunds Akots Prieks par jauno režisoru paaudzi (Elmārs Seņkovs, Vladislavs Nastavševs, Laura Groza-Ķibere, Valters Sīlis), kas ar kvalitatīviem iestudējumiem dažādos teātros nostiprina savas pozīcijas un šajā sezonā visai pārliecinoši “izgriež pogas” pazīstamiem viesrežisoriem. Daži no viņiem acīmredzami ir gatavi nākamajam solim – pieteikt sevi starptautiskā ārēnā (Nastavševs gan to jau veiksmīgi ir izdarījis), un mūsu uzdevums būtu viņiem palīdzēt.

Valda ČakareViena dominējoša prieka nav, ir prieku summa, kurā ietilpst vairāki saskaitāmie, tostarp Dmitrija Petrenko jaunatklātā māka izvilināt no aktieriem aizturētu elpu vērojamu saspēli (Visas viņas grāmatas), liepājnieku Blastera izraisītā diskusija par tēmu „Kas tas ir?” (Konstantīna Bogomolova Mans blasters ir izlādējies), iespēja iepazīt topošos režisorus, jaunos dramaturgus un Avotu ielas pagalmus (Avotu iela), kā arī LKA otrā kursa aktieru asprātīgie mēģinājumi iemitināt Blaumaņa lugu varoņus Smiļģa muzejā.

Līvija Dūmiņa, NRA – Mans gada prieks, pārsteigums un lielais ieguvums ir izrādes, kas it kā izsita pamatu zem kājām. Tāpēc, ka tā nebūt nenotiek bieži, pat ne reizi sezonā. Aizgājušajā sezonā tādas izrādes, kas iedarbojās visos iespējamajos līmeņos – emociju, instinktu un prāta, bija trīs: Lauras Grozas-Ķiberes 1984 Liepājas teātrī, Equus Dailes teātrī, kā arī Mārtiņa Eihes Ugunsgrēki Dailes teātrī.

Silvija Geikina – Viestura Roziņa režija iestudējumā Pērs Gints un sievietes Edurada Smiļģa Teātra muzejā. Daugavpils teātra mākslinieciskie meklējumi un vēlme sadarboties ar jaunajiem režisoriem.

Dita JonīteVīriešu ansamblis izrādē Kāds pārlaidās pār dzeguzes ligzdu. Bauda elpot vienā ritmā ar tik jūtīgu un līdz sīkākajām niansēm psiholoģiski pamatotu aktieru darbu visos līmeņos un visos plānos.

Baiba Kalna Liepājas teātra mērķtiecīgā, radoši rosīgā darbošanās.

Ilze KļaviņaSezona interesanta ar dominējošu ķermeņa valodu. Daudzos iestudējumos „teksts atkāpjas”, izvirzot tuvplānā cita veida enerģētiku. Sezonā ir ne vien lieli un oriģināli horeogrāfijas darbi (Vīnes meža stāsti, Kāds pārlaidās pār dzeguzes ligzdu, 1984), bet arī ķermeņu sirreālas transformācijas, piemēram, delartiskas aktieru pārvērtības (Zelta pods) vai ķermeņu mistiskas pazušanas/parādīšanās (Divpadsmit krēsli). Ne kā novitāte, bet precizitāte izrādēs daudz atkailinātu norišu (Prāts, Visas viņas grāmatas, putu vanna Divpadsmit krēslos). Operā Manona Lesko skaistums kā figūra tiek postamentēts sengrieķu skulptūrās. JRT izrādēs aktieri izcili ķermeniski strādā ar dubultkodiem (Māceklis, Aspazija. Personīgi), pārslēdzoties no viena tēla uz citu, no viena laikmeta uz otru, un dinamiskas darbības ķēdē savijot reālspiholoģisko ar vizuālo koptēlu (Māceklis – krusts, Aspazija. Personīgi – sapņa–realitātes mirāža). Izrādē Prāts ķermenis ir cietums garam, kas lemj par kopējo (dvēseles, miesas) bojājeju, daudzdzīvokļu namā brīvprātīgi ieslodzīts ķermenis (Cerību ezers) kļūst par simbolu pašatsvešinājumam no sabiedrības, nācijas, šodienas. Vairākās izrādēs ķermenis kā tēma kļūst par dramaturģijas centru, piemēram, kā piedzimis svešā ligzdā citādais putns (Neglītais pīlēns), kā izpētes objekts (Prāts), kā patstāvīgs apgarots universs (Equus). Plastiskās zīmēs risināts uzvedums konkurē ar klasiskas lugas tekstu (Indulis un Ārija). Emocija caur ķermeni uzrunā tiešāk, pārliecina personiskāk, tuvinās dokumentalitātei. Šī sezona paaugstina prasības aktieriem, kuriem turpmāk būs nepieciešams vienlaikus ķermeņa kustību piesātinājums, precizitāte un jauda.

Silvija Radzobe – 1) Liepājas teātra enerģiskā augšupeja; 2) Lauras Grozas-Ķiberes un Dmitrija Petrenko izraušanās jaunā režijas meistarības līmenī; 3) Hanna (Visas viņas grāmatas) – labākā Esmeraldas Ermales loma.

Atis Rozentāls, DienaVairākas kvalitatīvas izrādes bērniemBezgalīgo stāstu stāsts Liepājas teātrī, Emīls un Berlīnes zēni un Neglītais pīlēns Leļļu teātrī, Pīters Pens Dailes teātrī, arī mazāk mbiciozais, bet izzinošais projekts Mākoņi Dirty Deal Teatro.

Dārta Daneviča un Ilze Ķuzule-Skrastiņa Dailes teātra izrādē "Ugunsgrēki" (rež. M. Eihe) // Foto – Jānis Deinats

Gundega Saulīte – Prieks par krāšņu aktierisku atplauksmi Ilzes Ķuzules-Skrastiņas lomās visas sezonas garumā. Mūsu priekšā spēcīga, vērienīga personība ar savu izveidojušos pārliecību par profesiju, dzīvi un līdzcilvēkiem. Vendija, Felicita, Navāla, Rečida – tā ir skaistu, bagātu un daudzveidīgu lomu parāde, ar kādu aktieri mūs, skatītājus un vērtētājus, neapdāvina katru sezonu. Prieks par Ilzi, viņas patieso talantu un milzīgajām darba spējām. Prieks par Daini Grūbi, kurš ar šo sezonu iekļuvis aktieru augstākajā līgā un spēj būt par Dailes teātra „vilcējspēku”. Milzīgu estētisku baudījumu, līdz ar to arī ilgstošu prieka sajūtu iemantoju baleta Raimonda otrā sastāva pirmizrādē. Kaut ko tik pilnīgu latviešu baletā nebija nācies piedzīvot.

Līga Ulberte, kroders.lv – Process, ko kolēģe Edīte Tišheizere tik precīzi nosaukusi par traģiskā varoņa atgriešanos uz skatuves (Teātra Vēstnesis, 2015/II). 1984, Kāds pārlaidās pār dzeguzes ligzdu, Equus, Ugunsgrēki (pieņemu, ka arī pagaidām vēl neredzētā Antigone) un Egona Dombrovska Vinstons, Artūra Skrastiņa Makmērfijs, Daiņa Grūbes Alans Strengs un Laura Subatnieka Mārtins Daiserts, Ilzes Ķuzules-Skrastiņas Navāla – izrādes par cilvēka tiesībām būt tam, kas viņš ir, un protagonisti, kuru ceļš nevar neaizkustināt.

Maija Uzula-PetrovskaKristīnes Vismanes eksperiments ar bērniem un to vecākiem kā izrādes Noķer mani autoriem un izpildītājiem

Henrieta Verhoustinska, LTV – Sajūta, kad pēc Charlie Hebdo notikumu parauga gribas teikt „Es esmu Vlads” – pēc izrādes Cerību ezers, kuras galvenais panākums, manuprāt, ir tieši Latvijas „krievu tēmas” izcelšana skatuves gaismā.

Lauma Abramoviča, STUDENTS VĒRTĒ – Lai arī sezonas sākums par to neliecināja, šī sezona bijusi ārkārtīgi radoša, daudzveidīga un spilgta gan materiālu izvēlē, gan režijā, gan aktierspēlē. Prieks par atkārtotajiem Spēlmaņu nakts nominantiem, tāpat arī par jaunajiem skatuves māksliniekiem, īpaši par Agnesi Cīruli (Marianne izrādē Vīnes meža stāsti un Euhēnija Domingo del Arko izrādē Migla NT) un Veltu Emīliju Platupi (marionešu autore izrādei Pasaka par Veco Nāvi ĢIT). Lai arī turpmāko varētu rakstīt pie „Gada vilšanās” (jo šī aktiera vārda Spēlmaņu nakts nominantu vidū nav), tomēr mans „Gada prieks” ir Lauris Dzelzītis, kuru šosezon izdevās redzēt īpaši spilgtās lomās (Jegors un Billijs). 

Anna Andersone, STUDENTS VĒRTĒ Režisoru četrotne (Vladislavs Nastavševs, Konstantīns Bogomolovs, Laura Groza-Ķibere un Elmārs Seņkovs), kas turpina „karsēt” Latvijas teātru „katlu” ar ļoti interesantiem, pārdomas rosinošiem skatuviskiem meklējumiem un liek ar nepacietību gaidīt arī nākamo sezonu.

Dina Beināre, STUDENTS VĒRTĒ – Pēc sērīgi remdenā sezonas sākuma (kas būtu ieskaitāms arī pie „Gada vilšanās”) gandrīz visi teātri un īpaši lielajās zālēs spēja sezonas otrajā pusē sagādāt vairākus Teātra Notikumus, sākot ar Dailes teātra emocionāli spēcīgajiem Ugunsgrēkiem (rež. Mārtiņš Eihe) janvārī.

Toms Čevers, STUDENTS VĒRTĒ Laura Dzelzīša profesionālā brieduma apliecinājums, spējot pēc atzīstami atveidotā Vandala Izraidītajos pagājušajā sezonā radīt vēl pārliecinošāku raksturlomu šosezon – ar garīgiem traucējumiem sirgstošo Billiju Kāds pārlaidās pār dzeguzes ligzdu, kas teju kļuva par izrādes galveno varoni, emocionālo centru. Laura  Subatnieka atraisīšanās jaunā profesionālā kvalitātē, dodot iespēju dziļāk ieskatīties sava talanta krātuvē, izveidojot jaudīgu, dziļu dzīvē vīlušās personas portretējumu izrādē Equus. Aktierdarbs, bez kura satriecošajai izrādei, domāju, nebūtu tās spriedzes, kas raksturo iestigšanu noplicinātajā ikdienā, no kuras glābiņš nav saredzams.

Skats no Liepājas teātra izrādes "Mans blasters ir izlādējies" (rež. K. Bogomolovs) // Foto – Ziedonis Safronovs

Ieva Gržibovska, STUDENTS VĒRTĒ Liepājas teātra uzdrīkstēšanās. Lai arī šis teātris tiek klasificēts kā reģionālais, spītējot gan ģeogrāfiskajam novietojumam, gan tikai vienai zālei, tas vairāku sezonu garumā radījis bīstamu konkurenci pārējiem teātriem. Šoreiz gribas liepājniekus uzteikt par drosmi, iestudējot Bogomolova Mans blasters ir izlādējies. Tas tikai pierāda, ka teātris ir atvērts eksperimentiem, ļaujot gan izmēģināt citu spēles formu/veidu pašiem aktieriem, gan paplašinot ikviena teātra skatītāja redzesloku, neļaujot pierast pie tradicionālā un ierastā. Jebkura teātra virzīšanās šādā vai citā virzienā ļauj augt un pilnveidoties ikvienam sevi cienošam skatītājam. Dejas ienākšana teātrī. Šī sezona spilgti pierāda to, ka deja vairs nav tikai atsevišķs elements izrādē. Tā var arī kļūt dominējoša, pakļaujot sev dramaturģiju un pārējos izrādi veidojošos elementus. Spilgti piemēri – Indulis un Ārija Liepājas teātrī, Vaņa Ģertūdes ielas teātrī un Fro Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātrī.

Eva Škenderska, STUDENTS VĒRTĒ – 1) brīnišķīgi aktierdarbi, kas bija pārsteigums, - Daiga Kažociņa izrādē Prāts, Lauris Dzelzītis izrādē Kāds pārlaidās pār dzeguzes ligzdu; 2) neskatoties uz diskutablo rezultātu, projekts Šengenas zonas spožums un posts Nacionālajā teātrī; 3) Konstantīna Bogomolova izrāde Mans blasters ir izlādējies Liepājas teātrī.

 

GADA VILŠANĀS

Normunds Akots – Par vilšanos es to nesauktu, bet ne pārāk labu iespaidu rada lielā svārstību amplitūda starp vērā ņemamiem iestudējumiem un tā saucamo “pelēko fonu”. Piemēram, tādu izrāžu kā Čuhņas jociņi un vēl vien otra parādīšanās repertuārā ir neizprotama naudas un laika šķiešana. Brīžiem parādās sajūta, ka viens otrs no režisoriem par katru cenu cenšas mūs noturēt slāviski postpadomiskajā kultūrtelpā vai vismaz iegalvot, ka mēs joprojām tai piederam.

Valda Čakare – Raiņa un Aspazijas gadu daudzinot, neviens tā arī neuzdrošinājās ķerties pie lugām. Jāgaida rudens, kad Nacionālais teātris sola Uguni un nakti.

Līvija Dūmiņa, NRA – Dž. Dž. Džilindžera radošais apsīkums, kas īpaši skaudri atklājas Liepājas teātrī tapušajās izrādēs Žanna un Paradīze. Gadiem Džilindžeram kritiķi pārmetuši, ka savas veiksmīgākās izrādes viņš iestudē Liepājā, kamēr Dailes teātrī, kura mākslinieciskais vadītājs viņš ir, režisors taisa izklaides gabalus, ar ko pildīt kasi. Aizgājušās sezonas Džilindžera darbi apliecina – šādiem pārmetumiem nav pamata, arī Liepāja nav iedvesmojusi.

Silvija Geikina – Iestudējums Reāli sliktie puiši Dailes teātrī.

Dita JonīteMans nabaga tēvs. Pārsteidzoši grūti bija samierināties ar teātra neveiksmi.

Silvija Radzobe – Ieilgušie „pārdomu” procesi JRT.

Atis Rozentāls, Diena – Lielā daļā teātru, pat neatkarīgajā DDT, turpinās „gāzi grīdā” politika ar pārspīlētu jauniestudējumu skaitu, kas gan dod darbu aktieriem un režisoriem, tomēr rada lielu skaitu neobligātu skatuves vienību. Prasītos pēc rūpīga pētījuma, cik ilgs ir katras izrādes mūžs un kāda ir atdeve. Ritms, kādā izrādes štancē ik pa diviem mēnešiem, ir nežēlīgs un nesekmē spilgtu darbu rašanos.

Skats no Dailes teātra izrādes "Reāli sliktie puiši" (rež. Dž. Dž. Džilindžers) // Foto – Gunārs Janaitis

Gundega Saulīte – Sezonas vilšanās par nemainīgo Dailes teātra vadības attieksmi pret skatītāju, uzskatot to par lētas preces patērētāju, tāpēc piedāvājot līdzās citām arī tādas izrādes kā Vakariņas ar Elvisu, Čuhņas jociņi, Divi kapteiņi, Reāli sliktie puiši. Un vēl lielāka vilšanās ir aktiera Kaspara Zāles pirmā sezona Dailē, ko viņš aizvadījis, pildot vienveidīgus, ne pārāk prasīgus un pavisam neinteresantus uzdevumus. Vai, uzaicinot trupā aktieri, vadībai kaut iesākumā nebūtu jāuzņemas gādība arī par jaunā kolēģa radošo perspektīvu?

Līga Ulberte, kroders.lv – Gluži subjektīvi – Indulis un Ārija Liepājas teātrī. Novērtējot jaunu izteiksmes līdzekļu meklējumus un aktieru ansambļa absolūto atdevi komplektā ar nevainojamu tehnisko meistarību sarežģītos uzdevumos, tomēr nepamet sajūta, ka Maskavas režisoru Sergeju Zemļanski pati Raiņa luga, tās tēlainība, konflikts un vēstījums, interesējusi minimāli. Rezultātā viena no poētiskākajām un laikmetīgākajām Raiņa traģēdijām pārtapusi pārliecinoši noformētā komiksā.

Maija Uzula-Petrovska – Operas Valentīna dramaturģiskais materiāls (libreta autore Liāna Langa), kas neglābjami iegāž visu iestudējumu.

Henrieta Verhoustinska, LTVBāskervilu leģenda Nacionālajā teātrī. Kā no tik foršas tēmas un koša materiāla, ar tik labiem aktieriem (lai atceramies leģendāro Dailes Šerloku Holmsu) var izveidot kaut ko rēnu, bez spilgtiem tipāžiem un nevienas atmiņā paliekošas melodijas vai dialoga?

Lauma Abramoviča, STUDENTS VĒRTĒ – Nepārliecinoša (vai – ne līdz galam pārliecinoša) darbība teātru lielajās zālēs (uz Liepājas teātri, kur vispār ir tikai viena – Lielā – zāle, šo gan būtu grūti attiecināt), kas tomēr norāda uz mēroga sarežģītību un profesionalitāti, taču priecē viesrežisoru iestudējumi. „Gada vilšanos” aizēno ļoti izteiksmīgi, radoši un pat izcili darbi teātru mazajās zālēs un neatkarīgajos teātros.

Anna Andersone, STUDENTS VĒRTĒ Divas tīri personiskas: Vladislava Nastavševa Idiots, no kura gaidīju ļoti daudz (varbūt pārāk), un tas, ka neizdevās noskatīties plaši aprunāto Mans blasters ir izlādējies Liepājas teātrī.

Dina Beināre, STUDENTS VĒRTĒ – Joprojām sarūkošais valsts finansējums/atbalsts teātra nozarei (gan valstiskajā, gan nevalstiskajā sektorā), kas neizbēgami ietekmē nozares attīstību – pieņemot ne tikai stratēģiskus, bet arī mākslinieciskas dabas lēmumus, tie bieži vien ir spiesti balstīties tikai uz komerciāliem apsvērumiem.

Toms Čevers, STUDENTS VĒRTĒJaunā Rīgas teātra īpatnējais piedāvājums (ar dažiem izņēmumiem (Māceklis, Cerību ezers)), sniedzot vienu garlaicīgāku iestudējumu pēc otra. Teātris šosezon, šķiet, jau tīši pārbaudīja skatītāja pacietību, turklāt bez pārliecinoša mākslinieciska mērķa.

Ieva Gržibovska, STUDENTS VĒRTĒ 1) Gausais ieskrējiena laiks. Lai arī oficiāli teātra sezona katrā teātrī sākas septembrī, tā īsti tā sākās tikai sezonas izskaņā. To pierāda arī tas, ka Spēlmaņu nakts nominācijas lielākoties ir ieguvušas izrādes, kas savu pirmizrādi piedzīvojušas sezonas pēdējos mēnešos; 2) Valmieras teātra stagnācija. Šosezon diemžēl nav uzrunājusi neviena Valmieras teātra izrāde. Lielas cerības tiek liktas uz nākamo sezonu, jo intriga par Indru Rogu un Bulgakova Meistaru un Margaritu ir liela; 3) Laura Dzelzīša un Intara Rešetina neiekļūšana Spēlmaņu nakts nominantos

Eva Škenderska, STUDENTS VĒRTĒ – Laura Dzelzīša neesamība Spēlmaņu nakts balvas nominantu sarakstā. 

Skats no Nacionālā teātra izrādes "Bāskervilu leģenda" (rež. E. Freibergs) // Foto – Gunārs Janaitis

 

Lai pirms gaidāmā novembra balsojuma neatklātu favorītus un pieņemot, ka katras žūrijas lēmums vienmēr ir zināmā mērā kolektīvs kompromiss, šī gada Spēlmaņu nakts žūrijas loceklēm lūdzām nosaukt tos māksliniekus un darbus, kuru neiekļūšana nominantu pieciniekā/sešiniekā katrai no viņām individuāli šķitis pietrūkums.

GADA LIELĀS FORMAS IZRĀDE

Undīne Adamaite, Diena Aspazija. Personīgi, rež. M. Ķimele, JRT

Mārīte Gulbe Aspazija. Personīgi, rež. M. Ķimele, JRT

Zane Radzobe Vīnes meža stāsti, rež. A. Bubeņs, NT

Ieva Rodiņa, kroders.lv Vīnes meža stāsti, rež. A. Bubeņs, NT

Maija Svarinska, Teātra VēstnesisSaules bērni, rež. Dž.Dž. Džilindžers, DT

GADA MAZĀS FORMAS IZRĀDE

Undīne Adamaite, Diena Pasaka par Veco Nāvi, rež. Ģ. Šolis, ĢIT

Ieva Rodiņa, kroders.lvSvešie svētki, rež. P. Pļavniece, Daugavpils t.

Maija Svarinska, Teātra Vēstnesis Idiots, rež. V. Nastavševs, NT

GADA AKTRISE

Undīne Adamaite, Diena Lāsma Kugrēna – Marta (Pulkstenis ar dzeguzi, NT)

Mārīte Gulbe Ieva Puķe – Alīse (Nāves deja, VDT)

Zane Radzobe Vita Vārpiņa

Ieva Rodiņa, kroders.lv Vita Vārpiņa – Melānija (Saules bērni, DT), Mamma (Vakariņas ar Elvisu, DT); Žanna Lubgāne – lomas izrādē Tumšās alejas un kaimiņiene izrādē Pie mums viss kārtībā Daugavpils t.

Maija Svarinska, Teātra VēstnesisDita Lūriņa – Nastasja Fiļipovna (Idiots, NT)

GADA AKTIERIS

Undīne Adamaite, Diena Vilis Daudziņš – Mitričs (Tumsas vara, JRT); Lauris Dzelzītis – Billijs, Ģirts Ķesteris – Hārdings, Juris Kalniņš – Skenlons (Kāds pārlaidās pār dzeguzes ligzdu, DT); Ivars Puga – Rainis (Raiņa sapņi, NT); Normunds Laizāns – tēvs (Šis bērns, NT), Ivars Krasts – Rainis jaunībā (Aspazija. Personīgi, JRT)

Mārīte Gulbe Lauris Dzelzītis – Billijs (Kāds pārlaidās pār dzeguzes ligzdu, DT)

Zane Radzobe Egons Dombrovskis

Ieva Rodiņa, kroders.lv –  Rolands Beķeris – Uģis (Indulis un Ārija LT); Kaspars Kārkliņš – loma izrādē Dērbijas vergi Goda teātrī; Autors/Stāstnieks (Zelta pods, LT)

Maija Svarinska, Teātra Vēstnesis Egons Dombrovskis – Vinstons (1984, LT)

GADA TEĀTRA MŪZIKAS AUTORS

Undīne Adamaite, Diena – muzikālais noformējums iestudējumā Kontrabass JRT

Mārīte Gulbe Artūrs Maskats (Valentīna, LNO)

Ieva Rodiņa, kroders.lv Kārlis Kazāks (Emīls un Berlīnes zēni, LLT)

Maija Svarinska, Teātra Vēstnesis Lolita Ritmane, Evija Skuķe, Rihards Dubra, Līga Celma-Kursiete, Mārtiņš Brauns un Andris Sējāns (Kartupeļu opera, LNO)

Skats no Latvijas Leļļu teātra izrādes "Emīls un Berlīnes zēni" (rež. Ģ. Šolis) // Foto – Oļegs Zernovs

GADA MĀKSLINIEKS

Mārīte Gulbe Aigars Ozoliņš – scenogrāfija izrādēm Bezgalīgo stāstu stāsts LT un Pīters Pens DT

Ieva Rodiņa, kroders.lvReinis Pētersons – lelles un scenogrāfija izrādē Emīls un Berlīnes zēni LLT, Sintija Jēkabsone – scenogrāfija izrādei Visas viņas grāmatas DT; Keita – kostīmi operai Manona Lesko LNO un izrādei Tumsas vara JRT

Maija Svarinska, Teātra VēstnesisAigars Ozoliņš – scenogrāfija izrādei Bāskervilu leģenda NT

GADA PRIEKS

Undīne Adamaite, Diena – Izrādes, kas ļauj piedzīvot katarsi. Jauno režisoru paaudzes aizvien pārliecinošākā nostiprināšanās Latvijas teātrī ar savu neordināro domāšanu, kurā negaidītās kombinācijās savienojas radikālisms un dziļas empātijas spējas

Mārīte Gulbe – skat. Kultūras Diena

Zane Radzobe – Dmitrijs Petrenko

Ieva Rodiņa, kroders.lv – 1) Talantīgi, ārkārtēji un atmiņā paliekoši aktierdarbi, kuru emocionālā iedarbība bijusi spēcīgāka par pašu izrādi: Ilze Ķuzule-Skrastiņa DT izrādē Ugunsgrēki, Daiga Kažociņa NT izrādē Prāts, Baiba Broka JRT izrādē Aspazija. Personīgi, Andris Keišs JRT izrādē Divpadsmit krēsli, DT izrādes Saules bērni aktieransamblis u.c. 2) Daugavpils teātra aizvadītās sezonas mazo zāļu iestudējumi (Tumšās alejas, Pie mums viss kārtībā, Svešie svētki).

Maija Svarinska, Teātra Vēstnesis – Mūsu aktieru talanta un meistarības līmenis.

GADA VILŠANĀS

Undīne Adamaite, Diena – "Atjaunotais Jaunatnes teātris".

Mārīte Gulbe – skat. Kultūras Diena

Zane Radzobe – JRT vājā sezona.

Skats no JRT izrādes "Divpadsmit krēsli" (rež. A. Hermanis) // Foto – Jānis Deinats

Ieva Rodiņa, kroders.lv – Raiņa un Aspazijas jubilejas gada ietvaros tapušie iestudējumi Raiņa sapņi NT un Aspazija. Personīgi JRT – gan Kirila Serebreņņikova, gan Māras Ķimeles interpretācijā Rainis un Aspazija attēloti kā pašmērķīgi kariķēti „vidusmēra latvieši”, nevis kā ārkārtējas liela mēroga kultūras personības. Valmieras teātra aizvadītā sezona – īpaši ņemot vērā faktu, ka VDT ir vienīgais teātris ārpus Rīgas, kuram ir trīs spēles laukumi, uzkrītoša šķiet teātra radošā potenciāla izniekošana, uzvedot mākslinieciski neizteiksmīgus iestudējumus (Siltumnīca, Vienādas asinis, Saules pelni, Debesis ir mums, Sudraba gaisma).

Maija Svarinska, Teātra Vēstnesis – Es par to jau rakstīju Kultūras Dienā (skat. šeit), proti, JRT izrāde Divpadsmit krēsli, kad skatījos to otro reizi. Tas bija no sirds, jo ļoti cienu šo teātri. Bija arī sašutuma brīži, ko provocēja tā saucamais Jaunatnes teātris ar savu izrādi Žanna d'Arka  jeb naftalīns.

 

Šeit 2013./2014. gada teātra sezonas kroders.lv veiktā kritiķu aptauja.

Šeit 2012./2013. gada teātra sezonas kroders.lv veiktā kritiķu aptauja.

Šeit 2011./2012. gada teātra sezonas kroders.lv veiktā kritiķu aptauja.

 

 

Drukāt 

Atsauksmes

Rakstīt atsauksmi




Citi šī autora raksti

Arhīvs

Ja nevari kaut ko atrast, meklē ARHĪVĀ

Meklēt