Latvijas Nacionālā opera un balets 07.10.2020

Operas “Pīķa dāma” izrāde 11. oktobrī veltīta leģendārā tenora Kārļa Zariņa piemiņai

Agnese Zeltiņa

Pētera Čaikovska operas “Pīķa dāma” izrāde 11. oktobrī būs veltīta leģendārā tenora Kārļa Zariņa 90. jubilejas atcerei. 11. oktobrī notiks arī vairākas debijas – Lizas lomu pirmo reizi dziedās Tatjana Trenogina, Hermaņa lomu – Andris Ludvigs, Polinas lomu – Laura Grecka, Priļepas lomu – Marlēna Keine un Tomska lomu – Rihards Mačanovskis. Savukārt 13. oktobra izrādē Hermaņa lomā debitēs Artjoms Safronovs. Pie diriģenta pults “Pīķa dāmas” izrādēs pirmo reizi stāsies Normunds Vaicis. 

Kārlis Zariņš (1930 -2015) bija viens no visu laiku izcilākajiem latviešu operdziedātājiem. Viņš bija Latvijas Nacionālās operas vadošais solists no 1960. līdz 2006. gadam. Mākslinieks daudz dziedājis  bijušajā PSRS un ārpus tās: Bulgārijā, Rumānijā, Čehijā, Slovākijā, Spānijā, Vācijā, Itālijā, Holandē, Beļģijā, Zviedrijā, koncertējis arī Francijā, Austrijā, Grieķijā, ASV, Kanādā un citviet pasaulē. Desmit gadi (1970–1980) pavadīti ārštata solista statusā Krievijas Valsts Akadēmiskajā Lielajā teātrī Maskavā. Kārļa Zariņa vokālais un aktieriskais sniegums bijis neaizmirstams daudzos desmitos lomu – Hosē operā “Karmena”, titullomas operās “Tanheizers”, “Otello”, “Dons Karloss”, “Pīters Graimss”, Rūdolfs operā “Bohēma”, Kavaradosi operā “Toska”, Tosts operā “Spēlēju, dancoju”, Radamess operā “Aīda” un daudzās citās. Starp izcilā tenora spožākajām lomām neapšaubāmi var minēt arī Hermani Pētera Čaikovska operā “Pīķa dāma”.

Pētera Čaikovska operas “Pīķa dāma” iestudējums atjaunojuma pirmizrādi piedzīvoja šīgada februārī, godinot režisoru Andreju Žagaru.  Kopā ar viņu iestudējuma radošajā komandā strādāja scenogrāfs Aleksandrs Orlovs, kostīmu māksliniece Kristīne Pasternaka, horeogrāfe Elita Bukovska un gaismu mākslinieks Gļebs Fiļštinskis, savukārt atjaunojuma režisors ir Juris Žagars.

Ievērojamā krievu dzejnieka Aleksandra Puškina stāsts "Pīķa dāma" uzreiz pēc publicēšanas 1834. gadā guva milzīgus panākumus: publiku intriģēja gan saturs, gan precīzi tvertais laika gars. Hermaņa, Lizas un Grāfienes attiecību trijstūris, pateicoties Pētera Čaikovska izcilajam talantam, aizrauj ar psiholoģiskā portretējuma dziļumu šīs operas mūzikā. Andreja Žagara veidotais “Pīķa dāmas” iestudējums ir sajūsminājis operkritiķus un teātra apmeklētājus dažādās valstīs. „Pīķa dāma" ar panākumiem izrādīta viesizrādēs Bordo teātrī 2005. gadā un Luksemburgā 2009. gadā.

Vairāku konkursu laureāte Tatjana Trenogina, kas Lizas lomā debitēs 11. oktobrī, dziedājusi Maskavas Lielajā teātrī, La Monnaie Briselē un citur. Latvijas Nacionālās operas skatītāji Tatjanu Trenoginu jau iepazinuši kā Nedu operā “Pajaci” un Mimī operā “Bohēma”. Šobrīd māksliniece gatavo arī Amēlijas lomu Džuzepes Verdi operas “Simons Bokanegra” jauniestudējumā, kas pirmizrādi piedzīvos novembra nogalē.

11. oktobrī Hermaņa lomā debitēs pieredzējušais Latvijas Nacionālās operas tenors Andris Ludvigs, kuru skatītāji iepazinuši tādās lomās kā Hosē operā “Karmena”, titullomā operā “Tanheizers”, Kavaradosi operā “Toska”, Pinkertons operā “Madama Buttrefly”, Tots operā “Spēlēju, dancoju” un citās. 13. oktobrī Hermaņa lomu pirmo reizi dziedās Artjoms Safronovs, kas karjeru sācis Maskavas akadēmiskajā muzikālajā teātrī. Rīgas opernamā viņš jau dziedājis tādas lomas kā Rūdolfs “Bohēmā” un Ļenskis “Jevgeņijā Oņeginā”.

Biļetes uz operas “Pīķa dāma” izrādēm var iegādāties LNOB un “Biļešu Paradīzes” kasēs, kā arī internetā: https://www.bilesuparadize.lv/lv/performance/1067

Arhīvs

Ja nevari kaut ko atrast, meklē ARHĪVĀ

Meklēt