Pilsēta ekrānā. “Gob Squad” – 30
Piezīmes par “Gob Squad” (Vācija/Apvienotā karaliste) izrādi “Super Night Shot”
Greznākais kinoteātris Baltijā “Splendid Palace” 2024. gada 4. un 5. septembrī kļuva par mājvietu festivāla “Homo Novus” ietvaros rādītajai mākslinieku apvienības “Gob Squad” (Vācija, Apvienotā Karaliste) izrādei “Super Night Shot”. Tas ir Berlīnes mākslinieku grupas zināmākais darbs, kas ir izrādīts vairāk nekā trīsdesmit valstīs, kopā ap divsimt reižu. Interesants fakts, ka “Gob Squad” savu darbību uzsāka, jo tās dalībnieki vēlējās atrast veidu, kā iekļūt Glastonberijas festivālā bez maksas [1]. Septiņi grupas dalībnieki satikās Notingemā, Apvienotajā Karalistē, 1994. gadā, kad viņi vēl mācījās universitātē, un vēlāk pārcēlās uz Berlīni [2]. Neskatoties, uz šādu it kā nejaušu mākslinieku grupas izveidošanās faktu, kolektīvs ir spējis pastāvēt vairākus gadu desmitus. Pirmā “Super Night Shot” izrāde notika tieši pirms 30 gadiem – 1994. gada 5. decembrī Berlīnē. Rīgā “Super Night Shot” jau tika izrādīts 2006. gadā, festivāla “Homo Alibi” ietvaros [3], šogad kolektīvs atkārtoti atgriezās ar šo izrādi Latvijā.
Darbu nav viegli ielikt konkrētos žanra rāmjos – tā ir reizē kā multimediju izrāde, video ceļojums pa pilsētu, filma un performance. Kā recenzijā raksta Zane Radzobe: ““Super Night Shot” ir līdzdalības teātra izrāde, kas lielā mērā ir atkarīga no konkrētās vides un apstākļiem.” [4] Katrs “Super Night Shot” ir kā jauns piedzīvojums – unikāls un neatkārtojams ceļojums ar nejauši satiktiem gājējiem naksnīgajās pilsētu ielās, tas, iespējams, arī ir viens no izrādes ilgtspējas trumpjiem – neprognozējamā daļa, jo divu vienādu izrāžu nav. “Super Night Shot” tiek uzņemts konkrētās pilsētas ielās tieši 60 minūtes pirms izrādes sākuma un rada neikdienišķas izjūtas ne tikai skatītājiem, bet arī visiem tiem, kam gadās nokļūt “Gob Squad” filmēšanas laukumā [5].
Gadu gaitā, veidojot konkrēto izrādi, mākslinieki ir iekūlušies ne vienā vien interesantā situācijā. Veidojot “Super Night Shot” Riodežaneiro (Rio) – Brazīlijas otrajā lielākajā pilsētā, mākslinieku grupa saskārās ar faktu, ka skriet pa ielām apakšveļā Brazīlijā ir nelikumīgi, tādēļ viņiem bija jāiegādājas bikini un peldkostīmus, kas ir atļauti [6]. Gadu gaitā filmas varonis (šo lomu rotācijas kārtībā spēlē “Gob Squad” aktieri) ir darījis visu iespējamo, lai atrisinātu viņiem uzticētos uzdevumus. Piemēram, ienest siltumu pilsētā un izkausēt sniegu, pārvarēt plaisu starp bagātajiem un nabagajiem un palīdzēt savākt naudu bezpajumtniecei, lai viņa varētu nopirkt pienu savam bērnam. Londonā varonis sniedza padomus laulības jautājumos, bet dzimtajā pilsētā Berlīnē palīdzēja dažiem apjukušiem pircējiem salikt jaunos Ikea plauktus [7], utt.
Tie, kas atnāk uz izrādi, to patiesībā redz no beigām. Ierodoties skatītāji tiek aicināti nostāties kinoteātra ārpusē, kur blakus ēkas ieejai izlikts baneris ar uzrakstu “The End” [8]. Pēc neilgas gaidīšanas četri “Gob Squad” dalībnieki (Johanna Freiburga, Šons Patens, Berita Štumpfa un Saimons Vils), ģērbušies apakšveļā, triumfāli atgriežas kinoteātrī, skrienot cauri skatītāju pūlim ar kamerām rokās. Skatītāji viņus sagaida ar ovācijām un brīnumsvecītēm, neviļus izspēlējot filmas pēdējo ainu. Tad notiek nesteidzīga vietu ieņemšana zālē, kur pēc neliela brīža satumst gaismas un uz ekrāna parādās četri galvenie izrādes varoņi, kuri rāda to, kas notika pirms stundas – brīdī, kad viņi visi četri atradās kinoteātrī uz skatuves, ģērbušies militāra paskata tērpos. Skatītāji tiek iepazīstināti ar “Naive blind faith” [9] – rokasgrāmatu, kuras pirmais punkts ir: “Ja kāda iemesla dēļ jūsu kamera apstājas: neesiet panikā! Restartējiet to un 30 sekundes rādiet kameru ar pulksteni. Pārbaudiet monitora redzamību.” Ir arī citi noteikumi.
“Gob Squad” dalībnieki ir pievienojuši savas kameras un uz platekrāna četros blakusesošos kadros parādās katra dalībnieka tikko uzņemtā filma. Ekrāns tiek sadalīts četrās daļās, tādā veidā demonstrējot, kā četri “Gob Squad" dalībnieki sinhronizē savus pulksteņus “This is super night shot 3, 2, 1”, un pēc brīža jau ekrānā parādās, kā viņi skrien ārā no kinoteātra. Katrs dalībnieks kinoteātra ārpusē atrod vietu, kur uzrakstīt kādu no vārdiem, kas kopā uz ekrāna veido uzrakstu “This is super night shot!”. Viens raksta uz asfalta, cits uz staba, vēl kāds uz motocikla riepas, un tad tiek rādīti sinhronizēti soļi. Visi četri izklīst Rīgas ielās kur nu kurais, un katram ir savs uzdevums, kuru vēlas paveikt konkrētajā laikā.
Zālē skatītāji vēro, kas iepriekšējās stundas laikā ir nofilmēts. Iznāk tāds kā ceļojums naksnīgajās Rīgas ielās, kurā daļa no filmas satura ir atstāta nejaušības ziņā, ko nosaka mijiedarbība ar satiktajiem svešiniekiem. Lai gan varētu šķist, ka lielākā daļa izrādes ir nejaušība, tā nav – grupa strādā pēc precīza laika grafika, kas ļauj vietām izspēlēt skaistus, sinhronizētus momentus. Vienā brīdī nolasāma satīra par “Amazing Race” – amerikāņu realitātes šovu, kurā komandas sacenšas, skrienot apkārt pasaulei, citā brīdī mākslinieki sinhroni uzvelk dzīvnieku maskas un dejo. Liela nozīme šajā procesā ir arī skaņas inženiera darbam, pastiprinot emocijas ar mūzikas palīdzību un manipulējot ar skaņu līmeņiem, vadot skatītājus no viena kadra uz otru [10]. “Katrs no mums ir tikai viens no miljona, viegli aizvietojams un viegli aizmirstams pilsētā, kurā mēs esam tikai viens no miljona. Pilsētā, kurai mēs patiesībā neesam vajadzīgi.” “Gob Squad” vēlas to mainīt. Katram no četriem komandas locekļiem ir īpaša loma, kas jāpilda, lai veidotu izrādes kulminācijas brīdi. Skaņu režisors miksē audio tiešraidē, virzot uzmanību starp kamerām un akcentējot momentus, kuros notiek sarunas ar svešiniekiem. Tas rada pārsteidzošus sinhronitātes mirkļus, kad ar lielisku koordināciju varoņi saplūst repa videoklipā. Viņi panāk perfektu līdzsvaru starp struktūru un spontanitāti, lai radītu apzinātas, bet joprojām dzīvas izrādes sajūtu [11]. Ekrānā redzamā lietussargu deja, kuru visi četri dalībnieki izpilda vienlaikus, sasaucas gan ar mēmā kino laikiem un Čaplinu, gan nedaudz jaunāku laiku – 1952. gada amerikāņu filmu “Singin' in the Rain” (“Dziedot lietū”), kuras režisori un horeogrāfi ir Džīns Kellijs un Stenlijs Donens.
Viena no dalībniecēm – Johanna Freiburga Rīgas ielās atrod kaut ko līdzīgu Ņujorkas grafiti un Džuljetas balkonam. Šīs līdzības gan ir nosacītas. Berita Štumpfa turpretī cenšas atrast galvenajam varonim Saimonam Vilam piemērotu partneri filmas kulminācijas skatam – skūpstam ar trusi, kur tiek uzsvērts, ka nav svarīgs ne dzimums, ne vecums, galvenais, lai ķermenis ir silts. Saimons Vils uz ielas satiktajiem cilvēkiem stādās priekšā kā filmas Varonis un piedāvā palīdzēt. Jāatzīst, tie ir vieni no jautrākajiem momentiem. Vai tā būtu meitene, kurai, beidzot darbu kafejnīcā, ir jāsanes krēsli, vai jaunā māmiņa, kurai jāpalīdz stumt rati, vai kāds auto īpašnieks, kuram jāpalīdz izbraukt no stāvvietas, utt. Īpaši jautrs brīdis bija ceturtdienas vakara izrādē, kad uz ielas uzrunātā meitene vēlējās pavisam reālu palīdzību dzīvokļa remonta veikšanā, tad filmas Varonis tomēr minēja, ka ir ierobežots savā laikā. Ceturtais dalībnieks Šons Patens turpretī mēģināja noskaidrot, kādu iespaidu uz satiktajiem cilvēkiem atstāj galvenais varonis Saimons – to viņš darīja, rādot kopijas ar melnbaltiem Saimona attēliem, bet pēc tam pa telefonu informēja Saimonu par pilsētnieku domām.
Saimons Vils kulminācijas ainā uzvelk truša masku, un, par prieku skatītājiem, abās Rīgas izrādēs tika atrasts cilvēks, kas skūpstīs trusi. Pirmajā vakarā skūpsta ainu izpildīja kāds jauns vīrietis no puišu kompānijas, otrajā izrādē – uz ielas satiktais vācietis, kurš strādā apbedīšanas pakalpojumu jomā un Rīgā ieradies viens pats, bez konkrētiem plāniem. Ceturtdienas vakars tādējādi izvērtās par īpaši labu izklaidi, jo izrādi bija atnākusi skatīties un beigās uz skatuves kāpa paklanīties gan Saimona satiktā sieviete, kurai viņš gan neuztaisīja remontu, gan vācu tūrists, kurš palīdzēja realizēt kulminācijas kadru – skūpstu Barona un Blaumaņa ielas stūrī, skanot skaistajai Queen dziesmai You Take My Breath Away ar vārdiem “Paskaties manās acīs, un tu ieraudzīsi, es esmu vienīgais…” “Gob Squad” ir fleksibli, un, ja konkrētajā laikā pretendents skūpsta ainai nav ticis atrasts, filmas kulminācija tiek izspēlēta tik un tā – tikai tad, trusis ir viens pats.
Pēc skūpsta izrādes Varonis ir gatavs atdot visu satiktajam cilvēkam – gan jaku, gan bikses, veltot cēlus vārdus un pasniedzot savas drēbes. Saimons paliek vien apakšveļā, bet pa to laiku izģērbušies ir arī visi pārējie grupas biedri (jāpiemin, ka izrādes laikā tiek nomainīti gan vairāki tērpi, gan maskas). Visi ātrā tempā steidzas uz kādu netālu atstātu auto, pie kura stūres sēžas Berita Štumpfa, kamēr aizmugurē esošie biedri ver vaļā šampanieti. Viņiem izdevās! Automašīna priecīgi aiztraucas pa naksnīgajām ielām, un jau pēc dažām minūtēm, notiek inscenēta avārija – mašīna tiek pamesta ielas malā, un varoņi steidzas uz kinoteāri, kur viņus sagaida – jā, tieši tā, izrādes apmeklētāji. Izrāde beidzas ar skatu, kur daži no viesiem var ieraudzīt arī sevi uz ekrāna, atskan gaviles, skan aplausi.
Berlīnes apvienības “Gob Squad” starptautiskā atpazīstamība ir stabili augusi kopš ievērības gūšanas 1997. gadā Kaseles pilsētā Vācijā notiekošā laikmetīgās mākslas pasākuma “Documenta”. “Gob Squad” darbi ir izrādīti visos kontinentos (izņemot Antarktīdu). Apvienība ir gan Ņujorkas Drāmas festivāla balvas un Gētes institūta balvas laureāti, gan ieguvuši arī Frīdriha Lufta un Tabori balvu – Vācijas augstāko apbalvojumu neatkarīgās skatuves mākslas jomā [12]. “Gob Squad” tika īpaši novērtēti arī 2024. gada jūnijā notiekušajā 52. Venēcijas teātra biennālē, saņemot “Sudraba lauvu” par darbiem “Ziloņi istabās” un “Radīšana (Attēli Dorianam)” [13]. Latvijā “Gob Squad” ne tikai divus septembra vakarus priecēja un piepildīja “Splendid Palace” lielo zāli, bet uzrīkoja arī vērienīgu dubultnieku ballīti, kuras viesi bija tērpti zeltā un spīdumos, tādā veidā krāšņi atzīmējot sava kolektīva 30 gadu jubileju [14].
[1] Gob Squad. Super Night Shot. Press pack. (Skatīts 2024.g. 20. septembrī) Pieejams: https://www.gobsquad.com/wp-content/uploads/2019/08/sns2024pp.pdf
[2] Rose, Margaret. 52nd Venice Theatre Biennale (15-30 June). Gob Squad’s “Elephants In Rooms” And “Creation (Pictures For Dorian)”. (Skatīts 2024.g. 20. septembrī) Pieejams: https://thetheatretimes.com/52nd-venice-theatre-biennale-15-30-june-gob-squads-elephants-in-rooms-and-creation-pictures-for-dorian/
[3] LSM.lv Kultūras redakcija. Robeža starp iespējamo un neiespējamo. Šogad teātra festivāls “Homo Novus” norisināsies arī purva staignājos un koru tribīnēs. (Skatīts 2024.g. 20. septembrī) Pieejams: https://www.lsm.lv/raksts/kultura/kino-foto-un-tv/19.06.2024-robeza-starp-iespejamo-un-neiespejamo-sogad-teatra-festivals-homo-novus-norisinasies-ari-purva-staignajos-un-koru-tribines.a558618/
[4] Radzobe, Zane. Kas ir laikmetīgs laikmetīgajā teātrī? Par “Homo Novus” izrādi “Super Night Shot”. (Skatīts 2024.g. 20. septembrī) Pieejams: https://satori.lv/article/kas-ir-laikmetigs-laikmetigaja-teatri-par-izradi-super-night-shot-festivala-homo-novus-2
[5] Latvijas Jaunā teātra institūts. “Gob Squad” ieradīsies glābt Rīgu. (Skatīts 2024.g. 20. septembrī) Pieejams: https://www.delfi.lv/kultura/4333423/theatre/15363083/gob-squad-ieradisies-glabt-rigu
[6] Gob Squad. Super Night Shot. Press pack. (Skatīts 2024.g. 20. septembrī) Pieejams: https://www.gobsquad.com/wp-content/uploads/2019/08/sns2024pp.pdf
[7] Super Night Shot. (skatīts 2024.g. 20. septembrī) Pieejams: https://www.gobsquad.com/projects/super-night-shot/
[8] The End – tulk. no angļu val. “beigas”
[9] Naive blind faith – tulk. no angļu val. “Naivā aklā ticība”
[10] Gob Squad. Super Night Shot. Press pack. (Skatīts 2024.g. 20. septembrī) Pieejams: https://www.gobsquad.com/wp-content/uploads/2019/08/sns2024pp.pdf
[11] Turpat.
[12] Turpat.
[13] Rose, Margaret. 52nd Venice Theatre Biennale (15-30 June). Gob Squad’s “Elephants In Rooms” And “Creation (Pictures For Dorian)”. (Skatīts 2024.g. 20. septembrī) Pieejams: https://thetheatretimes.com/52nd-venice-theatre-biennale-15-30-june-gob-squads-elephants-in-rooms-and-creation-pictures-for-dorian/
[14] Starptautiskais jaunā teātra festivāls HOMO NOVUS. (skatīts 2024.g. 20. septembrī) Pieejams: