Ar mīlestību nepietiek
Dž. Dž. Džilindžera regulārās vizītes Liepājā beidzamajos gados ir pārvērtušās par kaut ko līdzīgu režisoriskam pašapliecinājumam vai pat radošā potenciāla indikatoram. Nav grūti pamanīt, ka šeit Džilindžeru nenospiež amata uzliktā pienākuma nasta, nenomāc aktieru kaprīzes un zvaigžņu slimības, raizes nesagādā ieceru realizācijas mākslinieciskā kvalitāte, bet teātra labvēlīgā gaisotne nodrošina visas iespējas netraucēti nodoties tikai iestudēšanas procesam, kura rezultāts lielā mērā atspoguļo viņa režisoriskās domāšanas un varēšanas līmeni konkrētajā periodā. Anatolijs Efross to savulaik strikti formulēja vienā frāzē: “Tu esi tieši tik labs, cik laba ir tava pēdējā izrāde.” Aprīļa beigās piedzīvotā Džilindžera pirmizrāde “Mīlestības neprāts” ļauj kārtējo reizi palūkoties, ko rāda šis “Liepājas indikators”.
Žoela Pomrā lugas “Abu Koreju atkalapvienošanās” izvēle no režisora puses ir vienlaikus drosmīgs un riskants solis, jo šķietami nepretenciozo ainiņu atdzīvināšana uz skatuves nav nemaz tik vienkārša, kā iesākumā varētu domāt. Francijā šī autora lugas šodien neņemas iestudēt neviens režisors, jo visi itin labi apzinās, ka konkurēt ar paša Pomrā veidoto izrāžu autentisko un kolorīto atmosfēru nespēs. 1963. gadā Ruānā dzimušais autodidakts ir izteikti neordināra parādība franču teātrī, vienīgais, kurš slavenajā Aviņonas festivālā ir piedalījies uzreiz ar trim saviem iestudējumiem. Prasmīgi sakausējot sevī dramaturga un režisora talantus, viņš lugas rada kopā ar aktieriem pats savas trupas mēģinājumu procesā, ilgi tās slīpē un galīgo teksta variantu fiksē tikai tad, kad izrāde sāk ceļu pie skatītājiem. Lielākā daļa šo tekstu ir veidoti pēc viena principa – apkārt izvēlētajai tēmai virknējas noteikts skaits ainiņu ar rūpīgi izstrādātu iekšējo dramaturģiju. Katrs motīvs šajās it kā no dzīves norakstītajās ainiņās dramaturģiski tiek pasniegts situāciju visizdevīgāk un precīzāk raksturojošā rakursā.
Par tām divām cilvēciskajām pusītēm, kas dzīvē meklē viena otru, lai savienotos harmoniskā veselumā, mēs jau kaut ko zinām no Platona, un autora izvēlētais lugas nosaukums ir tikai veikli piemeklēta mūsdienu analoģija, kas piedāvā caurviju domas pavedienu – vēlme savienoties ir mūžīga, bet tās piepildīšana mūsdienu sabiedrībā – teju vai neiespējama. Pomrā lugas karkasu veido divdesmit sižetiski nesaistītas epizodes, kurās tiek atainotas gluži ikdienišķas, katram viegli atpazīstamas dzīves situācijas ar mazliet negaidītu gala risinājumu. Reizēm šis risinājums ir smieklīgs, reizēm skumjš un reizēm pat šķiet pilnīgi neloģisks, bet, pārvērsts skatuviskā darbībā, funkcionē kā precīzs adatas dūriens tajā lidojošo balonu krāšņajā buķetē, ko mēdzam dēvēt par mīlestību.
Kristiana Brektes veidotais skatuves iekārtojums Liepājas izrādē ir absolūti bezpersonisks. Plašais un baltais interjers bez atšķirīgu noskaņu telpiski pastiprinošiem elementiem ir labi pielāgots dažādu ainiņu izspēlei. Publikai šajā reizē nav nekādas vajadzības iedziļināties uz skatuves ņirbošo tēlu biogrāfiskajās detaļās, un tādēļ visu uzmanību var veltīt tam, kā aktieri izspēlēs un ietonēs Pomrā dialogus, lai piedabūtu mūs smaidot padomāt par jautājumiem, kurus ikdienā sev vienkārši neuzdodam.
Izrādes tematisko asi lieliski ieskicē jau pati pirmā epizode – Ineses Kučinskas spēlētā dzīves nogurdinātā sieviete sēž uz krēsla un mēģina rast iekšēju pamatojumu svarīgam dzīves lēmumam. Uz jautājumu, kāpēc viņa pēc garas un šķietami saskanīgas laulības dzīves vēlas šķirties no vīra, skan ilgi sevī nēsāta atbilde: “Jo mūsu starpā nav mīlestības.” Piedevām viņa arī atzīstas, ka nezina, kā izpaužas šī mīlestības neesamība, jo nevar aprakstīt, kā mīlestībai jāizpaužas. Skumji, bet ļoti patiesi. Protams, tāds domas pavērsiens ir retums. Kurš gan šodien būs tik drosmīgs pateikt, ka nezina, kā izpaužas mīlestība? Visticamāk, ka neviens. Katram cilvēkam būs kāds priekšstats par to, kā tas notiek vai kā tam būtu jānotiek, un izrādē bez jebkādas moralizēšanas mēs varam palūkoties gan uz šiem priekšstatiem, gan uz to savstarpējo mijiedarbību aktieriski paspilgtinātās un režisoriski ritmizētās ainiņās.
Dialogos ietvertās situācijas cita no citas atšķiras gan ar norises vietu, gan ar sarunās skarto jautājumu loku. No vienas puses, tās ir gluži ikdienišķas, apvītas ar francūžiem raksturīgu attieksmes vieglumu pret dzīves problēmām, bet no otras puses – katra saruna atduras vienā un tajā pašā punktā, kuru varētu nosaukt par cilvēkā mājojošu mīlestības nepieciešamību. Tā ir skaidri saskatāma Gata Malika Vīra dienišķajās vizītēs un pacietīgajās sarunās ar Signes Dancītes Sievu, kura jau divus atrodas klīnikā un sirgst ar atmiņas zudumu. Vai tikpat labi saklausāma komiski aizkustinošā dialogā starp Egona Dombrovska Mācītāju un Everitas Pjatas Prostitūtu, kuras apmeklējumus pēc septiņiem gadiem viņš grasās pārtraukt jaunu attiecību dēļ. Un bez pūlēm ieraugāma pat tik smieklīgā epizodē kā laulību ceremonijas izjukšana pavisam delikāta un kutelīga iemesla dēļ – izrādās, no bērnu dienām pazīstamais kaimiņu puisis un tagadējais līgavainis (Edgars Pujāts) savulaik ir skūpstījies ar visām četrām topošās sievas māsām.
Režisora skatījums uz šo cilvēka dvēseles nepieciešamību izrādē ir jūtami novirzīts kādas Henrija Millera atjautīgas replikas virzienā – mīlestība ir spēle, nevis apdrošināšanas līgums –, turklāt uzsvaru liekot uz vārdu spēle. Iestudējuma procesā ejot cauri lugas epizodēm, Džilindžers ir licis aktieriem piemeklēt mūsdienīgus tipāžus un izmantojis viņu spēju ātri iejusties dotajos apstākļos, lai satvertu tur ielikto konfliktu būtību. Aktieri kā parasti to dara aizrautīgi, ar grima un parūku palīdzību vietām pat radot personāžus ar sev neraksturīgām un negaidītām izpausmēm. Pēc tam šie tēli, izmantojot režisora nemainīgi kopto estetizācijas manieri, ar kostīmu mākslinieces Ilzes Vītoliņas palīdzību izskaistināti un parādīti maigi komiskā izgaismojumā. Neraugoties uz to, ka vairākos aktieru veikumos šoreiz manāms zināms pagurums, ko varētu raisīt tiklab spēku izsīkums sezonas izskaņā, kā arī džilindžerisko prasību vienveidība, vairāki tēli izrādē tomēr ir ieguvuši samērā pievilcīgu dziļuma dimensiju un viens otrs epizodiskais lomas zīmējums pat spēj aizvest skatītāju krietni tālāk par režisora nospraustajām robežām. Īpaši to varētu sacīt par divām Ineses Kučinskas lomām – sievieti, kas grib šķirties, izrādes pirmajā ainā un prostitūtu pēdējā ainā, par Leona Leščinska skolotāju un Signes Dancītes māti – ainā ar laulāto pāri skolā, kā arī Anetes Berķes jokaino sievieti gaidībās – ainā sociālās un medicīniskās aprūpes centrā.
Formas ziņā paspilgtinātu iestudējumu jūtīgākais punkts parasti ir lugās ietvertā vēsts, kuru katrs izrādes veidotājs radošajā procesā cenšas pielāgot savai izpratnei vai nolūkam. Tieši šī vēsts, ja netaisa kases gabalus, lielā mērā nosaka dramatiskā materiāla izvēli un pēcāk arī izrādes vērtību. Džilindžera iestudējums gan nesniedzas līdz spilgtam formas veidojumam, taču tas pats attiecas arī uz stilistiski polarizētas spēles izmantojumu. Izmainot lugas nosaukumu no “Abu Koreju atkalapvienošanās” uz “Mīlestības neprāts”, Džilindžers autora vēstījumu pārakcentē uz materiāla komisko šķautni, un režisora “saruna” ar skatītāju secīgi ievirzās seklākā un izklaidējošākā gultnē. Atkal viens jauki pavadīts vakars teātrī ir gandrīz vai garantēts, labā aktieru kompānijā ir skaisti pačalots par mīlestību, un repertuārā glīti ierakstīts pieklājīgs iestudējums, kas, iespējams, ļaus teātrim mazdrusciņ papildināt nežēlīgi apcirpto budžetu. Vienīgi tas bezkrāsainais diedziņš, kuru režisors velk cauri cītīgi uzpucētajiem mikrosižetiņiem, nez kādēļ pamanās mums atklāt to, ka Džilindžeram pašam par mīlestību īsti nav, ko teikt, protams, ja neskaita banālo un bezgaumīgo dziesmiņu iestudējuma finālā.
Kādā izrādes epizodē pēc jautri un patīkami kopā pavadīta laika meitene pēkšņi paziņo puisim, ka viņa to vienkārši atstāj. “Par ko, kāpēc?” ne pa jokam satraucas vīrietis. “Mēs taču mīlam viens otru.” “Jā, tā tas ir, es zinu, tas ir briesmīgi, bet ar mīlestību nepietiek,” atbild meitene. No malas izklausās mazliet dīvaini, bet var būt, ka tā tas nemaz nav, tikai tajā priekšstatā, ko mēs nēsājam sevī un saucam par mīlestību, kaut kas nepārtraukti plūst un mainās, un cilvēks to vienkārši negrib atzīt? Varbūt reizēm līdzīgi notiek arī teātrī un ar “iestudēšanu vien vairs nepietiek”…?
Precīzi, žēl par neizmantotajām iespējām, bet labi, ka vairāki aktieri godprātīgi strādājuši
recenzija tieši tā arī izklausās: ko teikt man nav, bet kaut kas jāuzraksta bija.
kāda tad ir tā izrāde?
nav ne jausmas! bet nepietiek.
ar šādām te haltūras tipa recenzijām tik tiešām NEPIETIEK
pieņemsim, ka esmu šīs izrādes režisors - kas šajā rakstā varētu būt tas, par ko vērts padomāt?
vai aktieris - ko es varu gūt pēc tamlīdzīgas "analīzes"
vai arī kādreiz, kad Liepājas teātris atbrauks uz Rīgu - ko es kā skatītājs būšu ieguvis izlasījis tādu pārspriedumu? informāciju par lugas autoru u viņa aktivitātēm pieļausim varu pats sameklēt, ja man ir dators.
kāda tam visam jēga?
izstāstiet man kāds! te taču nāk kaut ko lasīt režisori, aktieri, skatītāji - ko jūs ieguvāt pēc tādas "recenzijas"? līdzīgu papļāpāšanu "pa tēmu" taču var dzirdēt katrā teātra kafejnīcā.
vismaz ceru, ka par to nemaksā honorārus!
apgalvojumi... apgalvojumu apgalvojumi... jā; to jau var katrs. kas tur ko ātrumā nesavirknēt apgalvojumus neobligātā kārtībā. tad es arī un "citātu kompilācija" varētu nostāties rindā pie kases, kur izmaksā PAR IDEJĀM) bet tur jau tā lieta, ka apskatnieki (vai saukt tos par kritiķiem?) ar savu primitīvo "skaidrošanu" rada šāda tipa seklumu.
kur te meklējams GARS? Ak Dievs, un kur IDEJAS?
sasodīts! vai tas ko dara šis Akots tiešām jūsuprāt ir - Ideja, tad tiešām jāsāk kaukt, cik zemu esam nolaiduši savus vērtibu līmeņus. nu, labi - esam province, lai tā būtu - bet visam ir robežas. piegāju pie grāmatplaukta,
paņēmu Rolāna Barta grāmatu "Fragments d'un discours amourex" - it kā pat nav runa par literatūras vai mākslas teoriju, vai ne? atšķiru un puslappusi palasījis jau guvu vielu pārdomām. Citāts: "Dzīvē es sastopu miljoniem ķermeņu, no šīem miljoniem varu alkt simtus, mīlu es tikai vienu" - vai tas nav par izrādes tēmu?
Un es apzvēru, ka atvēru šo lappusi nejauši, speciāli nemeklējot saistību ar Liepājas teātra izrādi! Citāts turpinas: "Ar šo atlasi, tik stingru, ka tā izvēlas tikai Vienīgo un uzrāda atšķirību starp noteikta, kā saka, psihoanalītiskā pārnesumu un mīlestības pārnesumu" Vai par to nevarētu padomāt aktieri, kam jāspēlē šāda tipa lomas. Un vai tad nevar atrast formu, kā tādu ideju izpaust uzskatuves?
Lūk, ko es gaidītu no teorētiķa, kas gājis, cerams, augstskolā un varētu būt apguvis sava amata prasmes.
bet kādu vielu pārdomām es guvu no raksteļa tur augša?
nu, labi - visi nevar būt rolāni barti - bet vismaz tiekties tai virzienā.
lai pēc tam nav jābrīnās, kāpēc režisori tā laiž "pa vieglo"?
starp citu, es tīri labi varu noticēt, ka minētā izrāde varētu nebūt sevišķi gudra.
bet kāpēc tad vērtētāji DARA TO PAŠU?
Nē.
Lai iegūtu "skaidrību" vai "paskaidrotu" pietiek 2 dienas būt skaidrā.
bet recenzijā kategoriski obligāti jābūt idejām.
savukārt, lai "raustītu deķīti" - patīk, nepatīk - to gan var katrs, tik tiešām kaut kādos neoficiālos viedokļu saietos, kurs neprašas sevi nesauc par speciālistiem, bet interesenti vienkārši aprunājas.
Nav aizliegts.
Bet garlaicīgi.
Un derīgi tikai šādas diskusijas dalībniekiem.
Tai pat laikā no mācīta vērtētāja jāpieprasa, lai viņš dara savu darbu: rada idejas, kuras būtu ieteicams pārdomāt autoriem (režisoriem, aktieriem, scenogrāfiem).
Kāda velna pēc maksāt kritiķim, ja viņš ne nieka nedara ko vairāk, kā ierindas pļāpātāji?
Taisni brīnums, ka visi klātesošie ir tik apmierināti ar šādu kritikas līmeni! Laikam paši cer uz siltu pasēdēšanu, kādā kantorītī - jo droša vietiņa, tevi neviens nekontrolē, toties tu vai mierīgi pamētāties ar viedokļiem, visi būs sajūsmā.
Garlaicīgi.
Brīnums, ka teātros vēl reizēm rodas kāda pulslīdz interesanta izrāde... tas nu noteikti nav pateicoties, bet drīzāk par spīti šādai "kritikai"
Lai tādā veidā arī teātra darbs uzlabotos.
" nav tik garlaicīgi, vārdu sakot, visiem viss ir tīri labi!"
nu, ko?
arī pazīstama pozīcija. tieši tāda, kādu varas sabiedrība producē jau gadiem.
(nav jābūt nekādam Mišelam Fuko, lai taptu skaidrs, ka tādu "speciālistu" joma, par kuriem jūs nupat runājāt, domāta tikai vienu vai otru personu varas iedibināšanai, lai var diktēt: tā ir pareizi un tā nav, neapgrūtinot savas smadzenes ar skaidrojumiem, zināšanām un pieredzi, loģiku lietojot stipri mēreni, dāsni mētājot portālos sasmeltos citātus un argumentus pielasot sērīgā aptuvenībā)
vispār patiesi - skaista jums te harmonija!
un neviens no teātra praktiķiem nepīkst ne vārda - tad jau arī tiem viss labi!
kaut gan visdrīzāk normāli autori vienkārši ignorē šādus apskatus - jā, respektēju: to es viņu vietā darītu tieši tā.
teorētiķu palīdzību gaidīt nav vērts, viņi sēž savos kantoros un meditē nabā.
Nav ideju, tātad nevar būt!
eksperimenta nosacītie rezultāti: pirmie (formālie) secinājumi: pats par sevi šis portāls strādā ļoti aptuveni. tā īsti nevienam neinteresē, kas notiek tā ietvaros. iespējamie interesenti ir koncentrējušies uz narcisisku sevis struktūru.veidošanu.
daži spontāni uzliesmojumi ir vērojami, bet ne sevišķi intensīvi (iespējams alkohola iespaidā).
šeit nav gaidāmi teātra videi diez ko svarīgi notikumi.
šajā portālā ir vērojams tā sauktā minimālās, bet drošās sociālās shēmas fenomens, kurā kā zināms ir liela individuālās drošības sajūta, bet augsts realitātes zuduma trends.
pozitīvās sekas: no nejaušām ietekmēm teātra proces nav apdraudēts
negatīvās sekas: attīstības iespējas loti ierobežotas
Vai kāds zina nosaukumu dziesmai, kas skanēja izrādes beigās?
Akota kungs, te jums ir liela un rupja kļūda pašā recenzijas sākumā. Paskaidrošu! Iespējams, ka Liepājas teātra aktieri vēl ar sakostiem zobiem strādā pie Džilindžera, iespējams, ka tur tiešām Džilindžers strādā, bet Dailē Džilindžers nestrādā jau aptuveni desmit gadus. Sākumā aktieri paši gāja un cīnijās, bet tagad jau varis nē. Visi viņi tur pamesti zem Džilindžera tanka.