Starptautiskā Teātra institūta Latvijas centrs 27.03.2020

Starptautiskā Teātra institūta apsveikums Starptautiskajā Teātra dienā 2020

Starptautiskā Teātra institūta apsveikums Starptautiskajā Teātra dienā 2020

STARPTAUTISKO TEĀTRA DIENU 1961. gadā dibināja Starptautiskais Teātra institūts

 ITI UNESCO ,un teātra cilvēki visā pasaulē to ik gadus atzīmē 27. martā.

 Par godu šiem svētkiem tiek organizēti neskaitāmi nacionāli un starptautiski pasākumi.

Viena no nozīmīgākajām tradīcijām ir Starptautiskās Teātra Dienas Vēstījuma pasaulei  publicēšana, ar kura palīdzību, ITI izvēlēta, ietekmīga, pasaulē pazīstama persona dalās savās pārdomās.

Starptautiskās Teātra dienas vēstījuma autors 2020. gadā ir Pakistānas dramaturgs ŠAHIDS NADĒMS.

International Theatre Institute  ITI  ir UNESCO 1949. gadā izveidota starptautiska pasaules organizācija  profesionālajā skatuves mākslā kā lielākais teātra informācijas apmaiņas tīkls pasaulē ar centru Parīzē, tagad arī biroju Šanhajā un nacionālajiem centriem vairāk kā 100 valstīs pasaulē. Latvija kļuva par ITI dalībvalsti 1992. gadā.

 

Starptautiskā Teātra institūta Latvijas centrs sveic visus teātra cilvēkus un skatītājus Starptautiskajā teātra dienā!

 

Cieņā

Brigita Siliņa

Starptautiskā teātra institūta Latvijas centra prezidente

 

Starptautiskās teātra dienas vēstījums

Autors: Pakistānas dramaturgs Šahids Nadēms (Shahid Nadeem)

Teātris kā svētnīca

Kad Ajokas teātrī (Ajoka Theatre) [i] tika spēlēta luga par sūfiju dzejnieku Bulehu Šahu (Bulleh Shah) [ii], izrādes beigās vecs vīrs, ko pavadīja jauns zēns, piegāja pie aktiera, kurš spēlēja dižo Sūfiju [iii] un palūdza: “Manam mazdēlam nav labi, vai jūs, lūdzu, nevarētu viņu svētīt?”  Aktieris bija pārsteigts un teica: “ Es neesmu Bulehs Šahs. Esmu tikai aktieris, kurš spēlē šo lomu.” Vecais vīrs teica: “Dēls, tu neesi aktieris, tu esi Buleha Šaha reinkarnācija, viņa Avatars” [iv]. Pēkšņi mēs sapratām pilnīgi jaunu teātra konceptu, kurā aktieris kļūst par tā rakstura, ko viņš vai viņa atveido, reinkarnāciju, iemiesojumu.

Pētot tādus stāstus kā šo par Bulehu Šahu – un tādu ir daudz visās kultūrās - , tie var kļūt par tiltu starp mums, teātra veidotājiem, un nepazīstamiem, bet entuziasma pilniem skatītājiem. Kamēr mēs spēlējam uz skatuves, dažkārt mūs aizrauj mūsu teātra filosofija un mūsu sociālo pārmaiņu vēstnieku loma, un mēs atstājam  lielu daudzumu ļaužu ārpus. Iesaistoties tagadnes izaicinājumos, mēs zaudējam iespējas izmantot dziļi skarošas garīgās pieredzes, ko var piedāvāt teātris. Mūsdienu pasaulē, kur plaukst fanātisms, naids un vardarbība, un mūsu planēta aizvien dziļāk un dziļāk grimst klimatiskā katastrofā, mums ir jāvairo mūsu garīgais spēks. Mums ir jācīnās pret apātiju, letarģiju, pesimismu, alkatību un nevērību pret pasauli, kurā mēs dzīvojam, un planētu, uz kuras mēs dzīvojam.   Teātrim ir sava loma, un tā ir nozīmīga, cēla loma, kas var mobilizēt un piešķirt jaunu enerģiju cilvēcei, ļaujot tai pacelties un izglābties no slīdēšanas bezdibenī. Tā var pacelt, pārvērst skatuvi un spēles telpu par kaut ko svētu.

Dienvidāzijā mākslinieki pirms kāpšanas uz skatuves vispirms paklanās skatuves grīdai, un tā ir sena tradīcija, kurā savijas garīgais ar kultūru. Ir laiks atjaunot simbiotiskās attiecības starp mākslinieku un publiku, starp pagātni un nākotni. Teātra veidošana var būt svēta darbība, un aktieri patiesi var kļūt par savu lomu avatariem izrādē, ko viņi spēlē. Teātrim ir potenciāls, lai kļūtu par svētnīcu un lai par tādu pārvērstu spēles telpu.


* Šis teksts ir izvilkums no garākas Pasaules teātra dienas 2020 uzrunas, kas ir pieejama angļu, franču un citās valodās šeit.
 

No angļu valodas tulkoja Guna Zeltiņa


[i] Ajokas teātris – dibināts 1984. gadā; pundžabu valodā vārds “ajoka” nozīmē “mūsdienīgs”. Tā repertuārā ir lugas par tādām tēmām kā reliģiskā tolerance, miers, dzimuma un vardarbības jautājumi, cilvēktiesības.

[ii] Sūfisms – mistiska islāma ticības virziens. Sūfistu dzeja, kas visvairāk ir iemiesota mūzikā, atspoguļo mistisku saikni ar Dievu ar profānās mīlestības metaforu un personiskās pieredzes palīdzību.

[iii] Bulehs Šahs (Bulleh Shah, 1680-1757): ietekmīgs pandžabu – sūfiju dzejnieks, kurš rakstīja par sarežģītām filosofiskām tēmām vienkāršā valodā, spilgts tradicionālās reliģijas kritiķis, kurš tika apsūdzēts ķecerībā, liedzot viņam apbedīšanu pilsētas kapsētā. Populārs, neraugoties uz reliģiskiem dalījumiem.

[iv] Avatars – dievišķā skolotāja iemiesošanās vai parādīšanās uz zemes indiešu kultūrā.

 

Drukāt 

Atsauksmes

Rakstīt atsauksmi




Arhīvs

Ja nevari kaut ko atrast, meklē ARHĪVĀ

Meklēt