Kroders.lv 18.11.2020

"Spēlmaņu nakts 2019/2020" izrāžu retrospekcija

Publicitātes foto

“Spēlmaņu nakts” tepat aiz stūra, tomēr teātri skatītājiem ir slēgti. Izrādes valsts ārkārtas stāvokļa dēļ nav iespējams redzēt, taču Kroders.lv ir risinājums! Kroders.lv piedavā gada balvas teātrī “Spēlmaņu nakts” nominēto izrāžu recenziju apkopojumu, jo ja netiek dota iespēja izrādes redzēt dzīvē, tad ir iespējams palasīt, ko par nominētajām izrādēm raksta teātra kritiķi un zinātnieki. Šī ir iespēja atsvaidzināt atmiņā redzēto vai arī uzzināt ko jaunu.

 

Gada lielās formas izrāde

“Elpa” (Dailes teātris, režisors Dmitrijs Petrenko)

Teātra kritiķe, zinātniece Līga Ulberte par Dmitrija Petrenko izrādi raksta šādi: “Dailes teātra kontekstā “Elpa” beidzot arī dzīvi rezonē ar savu laiku. Gan Makmillana lugas, gan Dailes izrādes varoņi ir neapšaubāmi 21. gadsimta cilvēki, kurus definē ne tikai viņu psiholoģiskie portreti, bet arī laikmets, kurā cilvēks vairāk nekā jebkad agrāk ir spiests domāt par sekām, ko atstāj ne tikai uz saviem tuvajiem, bet uz pasauli kopumā. Par savu ekoloģisko pēdu tai skaitā.”

Līgas Ulbertes recenziju par izrādi “Elpa” iespējams izlasīt šeit : https://www.kroders.lv/verte/1475

Foto- Mārcis Baltskars

“Šekspīrs” (Liepājas teātris, režisors Elmārs Seņkovs)

Teātra kritiķe Ieva Rodiņa par Liepājas teātra izrādi “Šekspīrs” raksta šādi: ”Liepājas teātra izrādes “Šekspīrs” galvenais pievilcības avots ir rūpīgi radītā skatuves bilde un aktieru ģenerētā enerģija, kas balstīta psihofiziski sarežģītos lomu zīmējumos un psiholoģiski precīzos tēlojumos. Liepājnieku iestudējumā lielākajai daļai aktieru jāveic dubultsarežģīts uzdevums: ne tikai jāspēlē vairākas lomas, kas skatītāju uztverē kā Šekspīra kanoniskākie varoņi saistīti ar veselu priekšstatu gūzmu, bet, stilizējot Elizabetes laika teātra tradīcijas, vīriešiem jāiejūtas sieviešu tēlos.”

Ievas Rodiņa recenziju lasi šeit: https://www.kroders.lv/verte/1375

Piedāvājam izlasīt arī diskusiju “Klasika un mūsdienas. Kurš kuru?” ar izrādes režisoru Elmāru Seņķovu: https://www.kroders.lv/runa/1359

Foto- Justīne Grinberga

“Tukšais zieds (Jerma)” (Latvijas Nacionālais teātris, režisore Ināra Slucka)

Izrādi “Tukšais zieds” vērtēja teātra kritiķe un zinātniece Guna Zeltiņa. “Režisore Ināra Slucka jau ir sevi apliecinājusi kā veiksmīga NT lielās skatuves savaldītāja, bet titullomas tēlotāja Maija Doveika kopš “Antigones” panākumiem ir pierādījusi sevi kā viena no mūsdienu teātrī reti sastopamajām traģiska vēriena aktrisēm.”

Recenziju pilnā formātā lasi šeit: https://www.kroders.lv/verte/1409

Foto- Kristaps Kalns

“Uzvara ir mirklis” (Valmieras vasaras teātra festivāls, režisors Valters Sīlis)

Valtera Sīļa izrāde “Uzvara ir mirklis” savu pirmizrādi piedzīvoja Valmieras vasaras teātra festivālā, kas sadzīvojot ar pandēmiju un ierobežojumiem, veiksmīgi norisinājās šī gada vasarā. Pandēmijas kontekstā šī izrāde bija kā svaigs gaiss teātra telpā, kas pandēmijas laikā saskārās ar digitālo pasauli.

Piedāvājam iepazīties ar Ievas Rodiņas rakstu par Valmieras vasaras teātra festivālā redzēto, tai skaitā izrādi “Uzvara ir mirklis”: https://www.kroders.lv/runa/1479

Publicitātes foto

“Vecmāmiņu valsts” (teātra trupa KVADRIFRONS, režisore Paula Pļavniece)

Trupas KVADRIFRONS izrādi “Vecmāmiņu valsts” vērtēja skatuves mākslas kritiķe Ilze Kļaviņa: “Līdzīgi citām trupas KVADRIFRONS izrādēm, “Vecmāmiņu valsts” neietilpinās klasiska teātra rāmjos ne tiešā, ne pārnestā nozīmē. Projekts tika pieteikts ar plašu sociālu kontekstu.” “Manuprāt, iespaidīgākais iestudējuma slānis atklāj katra radošā dalībnieka personisko stāstu, izjūtu, priekšstatu par to, ko viņam nozīmē vecmāmiņa.”

Ar Ilzes Kļaviņas rakstīto iepazīsties šeit: https://www.kroders.lv/verte/1300

Foto- Alfrēds Ulmanis

Gada mazās formas izrāde

“Finlandizācija” (Latvijas Nacionālais teātris, režisors Valters Sīlis)

2019.gada rudenī pirmizrādi piedzīvoja Valtera Sīļa izrāde “Finlandizācija”. Baiba Kalna par izrādi raksta šādi: “Režisors un iestudējuma radošā grupa pēta, kā ikvienai izvēlei, vai to būtu veikusi valsts vai atsevišķi cilvēki, ir sava cena. Un katra izvēle maina cilvēku.”

Ar Baibas Kalnas recenziju iepazīsties šeit :  https://www.kroders.lv/verte/1331

Foto- Kristaps Kalns

“Margarēta” (Latvijas Nacionālais teātris, režisors Reinis Suhanovs)

Māras Zālītes kamerspēli divās daļās šī gada vasarā, kad teātri pilnā sparā centās atkopties, Nacionālajā teātrī iestudēja režisors Reinis Suhanovs. Šī izrāde izceļas ar tās esamību divos formātos- gan attālinātā, gan klātienes. Iespējams iepazīties gan ar teātra kritiķes un zinātnieces Gundegas Saulītes skatījumu, gan LU HZF Baltu filoloģijas MSP teātra zinātnes moduļa 2. kursa studentes Diānas Auziņas skatījumu par izrādi “Margarēta”.

Gundegas Saulītes recenziju lasi šeit:  https://www.kroders.lv/verte/1471 un Diānas Auziņas recenziju lasi šeit:  https://www.kroders.lv/verte/1486

Foto- Margarita Germane

“Medības” (teātra apvienība ESARTE sadarbībā ar Latvijas Kultūras akadēmiju, režisors Elmārs Seņkovs)

Par Latvijas Kultūras akadēmijas Dramatiskā teātra aktiera mākslas absolventu diplomdarba izrādi teātra kritiķe Ilze Folkmane raksta: “Veiksmīgā stāsta pārnešana uz mūsdienām ir viena no izrādes lielākajām veiksmēm. Radošā komanda patiešām niansēti uzķērusi šī brīža laika garu, kurā jauni cilvēki agri sasniedz savus pirmos mērķus, bet bieži vien salūst, saprotot, ka ar sasniegto nepietiek, jo vienmēr būs, ko vēl medīt.”

Ar Ilze Folkmanes recenziju iespējams iepazīties šeit:  https://www.kroders.lv/verte/1275, papildus piedāvājam iepazīties arī ar izvilkumu no Matīsa Budovska bakalaura darba “Loma diplomdarba izrādē “Medības”:  https://www.kroders.lv/peta/1305

Foto- Uldis Bārdiņš

“Puika, kurš redzēja tumsā” (Latvijas Nacionālais teātris, režisors Valters Sīlis)

Izrāde “Puika, kurš redzēja tumsā” veidota pēc Rasas Bagavičutes- Pēces darba “Puika, kurš redzēja tumsā” motīviem, kas stāsta par puisi, kurš audzis neredzīgu vecāku ģimenē. Agnese Linka par izrādi stāsta: “Ar šo darbu režisors un visa iestudējuma radošā grupa apliecina prasmi veikli un aizrautīgi lietot audioteātra mākslinieciskos izteiksmes līdzekļus, integrējot tos dramatiskā teātra iestudējumā.”

Ar Agneses Linkas recenziju iespējams iepazīties šeit:  https://www.kroders.lv/verte/1379

Foto- Kristaps Kalns

“Te sākas nakts” (Ģertrūdes ielas teātris, režisors Vladislavs Nastavševs)

Pēc krietnas pauzes ar šo izrādi režisors Vladislavs Nastavševs atgriezās Ģertrūdes ielas teātrī. Šī izrāde veidota pēc tāda paša nosaukuma franču kino režisora un literāta Alēna Girodī darba. Teātra kritiķe Andra Rutkēviča par izrādi stāsta: “Izbrienot cauri dažādo attiecību līkločiem, izrāde nonāk pie vēstījuma, ka mīlestībai nav vecuma vai kāda cita ierobežojuma. Taču mīlestība ir bīstama. Tas ir gājiens tumsā, paļaujoties uz līdzcilvēku.”

Andras Rutkēvičas recenziju lasi šeit:  https://www.kroders.lv/verte/1389

Foto- Anna Rosalie Uudre

Savukārt šeit  iespējams ielūkoties KrodersLV ik gadu organizētajā kritiķu aptaujā - balsojumā par 2019./2020. gada sezonas favorītiem Latvijas teātrī.

Drukāt 

Atsauksmes

Rakstīt atsauksmi




Citi šī autora raksti

Arhīvs

Ja nevari kaut ko atrast, meklē ARHĪVĀ

Meklēt