Klāvs Mellis 16.02.2021

“Tur viss ir mells”

opera
Skats no VDT izrādes "Karalis Līrs" (2006) // Foto – Mārtiņš Vilkārsis

2021. gads ir Oļģerta Krodera 100. un viņa vārdā nosauktā portāla KrodersLV 10. dzimšanas dienas gads jeb #kroderdienas! Atzīmējot šos notikumus, teātra vietne KrodersLV visa gada garumā piedāvās 12 sarunu ciklu ar Oļģerta Krodera radošajā mūžā nozīmīgām personībām – dažādu teātra profesiju pārstāvjiem, kas kādā no režisora radošās darbības posmiem bijuši Krodera līdzgaitnieki un domubiedri. Ceram, ka šīs sarunas ne tikai ļaus atsaukt atmiņā izcilā režisora personību un skatuves darbus, bet arī atklās ko jaunu par O. Krodera mantojumu šodienas teātrī.

Otrā #kroderdienu saruna – aktieris un režisors Klāvs Mellis intervē scenogrāfu Mārtiņu Vilkārsi.

2000. gadu sākumā absolvējis Latvijas Mākslas akadēmiju, Mārtiņš Vilkārsis ir viens no nozīmīgākajiem un ražīgākajiem Latvijas teātra scenogrāfiem. Oļģerta Krodera radošā mūža noslēdzošajā – Valmieras Drāmas teātra posmā Mārtiņš Vilkārsis desmit gadus kļūst par Krodera štata scenogrāfu, veidojot scenogrāfiju praktiski visiem režisora iestudējumiem – no Kārļa Briknera “Sarkangalvītes” (2002) līdz Šekspīra “Hamletam” (2008).

Čau! Te tāds Kroders grib uztaisīt vienu izrādi. Tā tas arī sākās,” pirmo telefonsarunu atminas Mārtiņš Vilkārsis. Kad abi satikušies, Oļģertam Kroderam bija 80 un Mārtiņam Vilkārsim – zīmīgie 33. Sadarbībā ar Oļģertu Kroderu īsta saprašanās notikusi, ne tik daudz runājot. Kroders pratis ārkārtīgi precīzi formulēt lietas – pateikt vienu sakrālu teikumu par izrādi, noformulējot ideju, no kuras dzimusi iestudējuma telpas koncepcija. Tā, piemēram, apspēlējot Krodera domu “tur viss ir mells”, tapusi scenogrāfija izrādei “Idiots” (2006).

Skats no VDT izrādes "Hamlets" (2008) // Foto – Mārtiņš Vilkārsis

Sarunā Klāvs Mellis pievērš uzmanību arī teātra vēsturē iegājušajam mītam, ka Oļģerts Kroders nav daudz uzmanības pievērsis savu izrāžu telpai. Mārtiņš Vilkārsis uzsver, ka Krodera psiholoģiskajā teātrī nav avangarda formas ziņā, savukārt videi režisora izrādēs ar ar reālismu pārsvarā nav bijis nekāda sakara, un tas veidojis mijiedarbību. “Viņš savu viedokli nekad nav diktējis un savas izrādes nav būvējis, sākot ar scenogrāfiju,” atzīst scenogrāfs. “Esmu strādājis ar daudziem režisoriem. Ir tādi, kuriem vajag kaut ko par varītēm. Kroders nebija pacifists, bet viņš vardarbību necieta arī mākslas vārdā. Teātris var notikt ne tikai kā rezultāts, bet arī kā process.”

Drukāt 

Atsauksmes

Rakstīt atsauksmi




Arhīvs

Ja nevari kaut ko atrast, meklē ARHĪVĀ

Meklēt