Viedokļi

Skats no Latvijas Nacionālā teātra izrādes "Indulis un Ārija" pirmā lasījuma // Publicitātes foto
2. septembris 2025 / komentāri 0

Ko redzēsim teātros šosezon

Latviešu dramaturģijas un jauno režisoru bums. Pārskats par Latvijas teātru 2025./2026. gada sezonas plāniem

No dārgākā iestudējuma Latvijas vēsturē līdz pavisam vienkāršai scenogrāfijai ar tikai diviem krēsliem – to visu un vēl vairāk jaunajā sezonā skatītājiem piedāvās Latvijas teātri. Pēc vasaras pārtraukuma skatītāju zāles jau lēnām pildās un pirmās izrādes jau ir nospēlētas, tomēr lielākie pārsteigumi vēl tikai priekšā. Jaunā sezona, šķiet, vērsta uz latviešu teātra tradīciju saglabāšanu, vienlaikus paverot logu arī jaunām vēsmām un jaunai mākslinieku paaudzei.

Ar vērā ņemamu kritiķu atzinību – saņemot visvairāk (22) nomināciju “Spēlmaņu nakts” balvai – iepriekšējo sezonu noslēdza Latvijas Nacionālais teātris. Šķiet, pēc iekšējiem satricinājumiem, ar kuriem teātris cīnījās kopš vadības nomaiņas 2023. gadā, iekšējos mutuļus teātris ir pārvarējis un nostabilizējies, kas atspoguļojas tā pagājušās sezonas panākumos. Nacionālais teātris par jaunās sezonas saukli izvēlējies vārdu salikumu “kvēlās ugunis”. Kā skaidrots sezonas pieteikumā: “Nacionālais teātris izvēlējies uguni kā vienu no dabas pirmelementiem, kas ļauj gan runāt par kvēlām jūtām attiecībās, gan domāt par uguni kā postošu un dzīvību atjaunojošu stihiju filozofiskā līmenī.” Nacionālais šogad skatītājiem piedāvās 15 jauniestudējumus.

Latvijas Nacionālā teātra 2025./2026. gada sezonas atklāšanas kopbilde // Foto – Kristaps Kalns

Kā ierasts, uzsvars teātra repertuārā ir uz latviešu autoru darbiem – skatītājiem būs iespēja redzēt gan pazīstamus latviešu klasikas darbus, kā Rūdolfa Blaumaņa “Ugunī” un Raiņa “Induli un Āriju” Indras Rogas režijā, kas būs pirmais jauniestudējums lielajā zālē un skatītāju vērtējumam tiks nodots jau septembra nogalē. Teātrī būs iespēja redzēt mūsdienu latviešu autoru un jauno režisoru veikumu, tā piemēram, jaunā režisora Gusta Ābeles iestudējumu “Klusums un troksnis”, kura pamatā Ābeles romāns “Pasaulē mīļākais klusums” un tā turpinājums “Pasaulē mīļākais troksnis”. Tāpat teātrī šosezon uzvedīs arī Janas Egles, Justīnes Kļavas, Jāņa Joņeva, Kārļa Vērdiņa, Andra Kalnozola, Gunta Bojāra darbus.

Par vienu no skaļākajiem notikumiem varētu nosaukt poļu režisora Lukaša Tvarkovska un radošās komandas atgriešanos šoruden Dailes teātrī ar jaunu iestudējumu “Orākuls”. Tvarkovska vārds latviešu skatītājiem palicis atmiņā ar vērienīgo izrādi “Rotkho”, kas piedzīvoja pirmizrādi 2022. gadā un saņēma “Spēlmaņu nakts” balvu kā “Gada lielās formas izrāde”. Nesenajā preses konferencē teātra direktors Juris Žagars paziņoja, ka izrādes uzvešana izmaksājusi teju pusmiljonu eiro, tādā veidā pretendējot uz dārgākā jauniestudējuma titulu Latvijas teātra vēsturē. Daļēji tas noteikti skaidrojams ar izrādei nepieciešamo tehnisko nodrošinājumu un izmantotajiem līdzekļiem, kas jau kopš “Rotkho” pirmizrādes kļuvuši par sava veida Dailes teātra lielās zāles iestudējumu rokrakstu.

Vēl viens sezonas jaunums – aktiera ādā atkal iejutīsies teātra direktors Juris Žagars, kuram atvēlēta loma Viestura Kairiša režisētajā jauniestudējumā “Pirmavots”, kas balstīts rakstnieces Ainas Rendas tāda paša nosaukuma romānā. Šajā sezonā Dailes teātra skatītājiem atkal tiks atvērta arī teātra Mazā zāle, kuru slēdza uz rekonstrukciju pērn pavasarī. Pirmā izrāde jaunajā zālē notiks jau septembra nogalē, un tā būs Matīsa Kažas iestudētā itāļu rakstnieka Dario Fo maniakālā komēdija “Anarhista nejaušā nāve”. Taču pirmais sezonas jauniestudējums pie skatītājiem nonāks jau 5. septembrī, un tā būs Toma Treiņa veidotā vācu autora Mariusa fon Maienburga luga “Nachtland”.

Skats no Dailes teātra 2025./2026. gada sezonas atklāšanas preses konferences // Foto – Mārcis Baltskars

Nosacītu sezonas atklāšanu jau augusta sākumā aizvadīja Valmieras teātris ar ikgadējo Valmieras Vasaras teātra festivālu, kas šogad svinēja savu desmitgadi. Arī Valmierā jaunās sezonas repertuārā tradicionāli ievērojama loma atvēlēta tieši latviešu autoru darbiem. Pirmais jauniestudējums būs Rūdolfa Blaumaņa “Ļaunais gars” Ineses Mičules režijā, un Blaumaņa “Skroderdienas Silmačos” Elmāra Seņkova vadībā arī kļūs par sezonas noslēdzošo jauniestudējumu. “Sezona Lielajā zālē sāksies ar Blaumani un arī beigsies ar Blaumani. Un tas būs skaisti,” iepriekš pauda Valmieras teātra direktore Evita Ašeradena.

“Jaunajā sezonā liels akcents tiks likts uz izrāžu vizualitāti, uz pirmatskaņojumiem un darbu pirmiestudējumiem ne tikai Latvijas mērogā,” par jaunās sezonas plāniem vēsta pats Valmieras teātris. Pretstatā iepriekšējai sezonai, kuras centrā bija mīlestība un kaislīgas attiecībās, šajā Valmieras teātris runās par sievietes iekšējo pasauli un “par vīriešu dibināto pasauli, kurā jādzīvo”. To apliecina arī izvēlēto jauniestudējumu saraksts, kurā atrodami gan tādi nosaukumi kā “Telma un Luīze” (rež. Juris Rijnieks) un Tenesija Viljamsa “Stikla zvērnīca” (rež. Inese Mičule), gan sengrieķu traģēdija “Mēdeja” (rež. Reinis Suhanovs). Lai gan teātris jau iepriekšējā sezonā atgriezās savā atjaunotajā mājvietā, tas nav aizmirsis arī par “Kurtuvi”, kurā spēlēja izrādes rekonstrukcijas laikā. Arī tur šogad paredzēta aktrises Ievas Puķes autordarba “Vai tu atceries, kā piedzima tava vecmāmiņa?” pirmizrāde.

Valmieras teātra kopbilde, sākot 2025./2026. gada teātra sezonu // Foto – Matīss Markovskis

Ar pirmo starptautisko festivālu “Teātris tuvplānā” šogad sezonu ieskandināja Liepājas teātris. Liepājā to iecerējuši kā regulāru notikumu, “kurā ik gadu tiek veidota starptautiska izrāžu programma”. Arī tur jaunā sezona skatītājiem nesīs vairāku latviešu dramaturgu iestudējumus, uz ko teātris nolēmis likt akcentu. Skatītāju vērtējumam pirmo sezonas jaunumu jau septembrī nodos režisors Valters Sīlis, kurš iestudējis Rasas Bugavičutes-Pēces lugu “Amerikas latvieši”, kas būs stāsts par latviešu komūnas dzīvi Amerikā.

Arī Liepājā šosezon lielā cieņā būs Rūdolfs Blaumanis – skatītājiem būs iespēja redzēt divus autora darbus savdabīgā veidā. Mārtiņa Eihes vadībā taps izrāde “Trīs bēres un divas kāzas”, kas būs dramaturģes Lailas Burānes interpretācija par Blaumaņa novelēm “Salna pavasarī” un “Raudupiete”. Tāpat teātris šogad īpaši izcēlis zināmas latviešu personības, jo taps divas izrādes par slaveniem latviešu Mārtiņiem – izrāde “Freimanis” par dziedātāju Mārtiņu Freimani, kas taps Mārtiņa Kalitas vadībā, un Ingas Tropas režisētais jauniestudējums “Kas var būt labāks par šo?” par pavāru Mārtiņu Rītiņu.

Skats no Liepājas teātra pirmā 2025./2026. gada sezonas jauniestudējuma "Amerikas latvieši" mēģinājuma // Foto – Armands Kaušelis

13 jauniestudējumi šajā sezonā būs skatāmi uz Jaunā Rīgas teātra skatuvēm. Teātris par darbu iepriekšējā sezonā saņēmis otru lielāko “Spēlmaņu nakts” nomināciju skaitu – 11. “Jauno sezonu Jaunais Rīgas teātris attīsta ar moto “Kritiens augšup”, aicinot likt spēkus kopā un mēģināt izkļūt laukā no bedres, ja esam tādā iekļuvuši. Gan individuālā, gan kolektīvās dzīves līmenī,” jaunās sezonas uzstādījumu komentē teātris.

Pirmā pirmizrāde JRT notikusi jau 2. septembrī. Tā ir Viļa Daudziņa režisētā izrāde “Ledus garša”. Autors un vienīgais izrādes aktieris ir Dāvids Pētersons, kurš skatītājus ved cauri stāstam par uzvarām un krietniem, šaubām un pārliecību. Savukārt uz lielās skatuves pirmā pirmizrāde paredzēta vien oktobra nogalē, un tas būs paša teātra mākslinieciskā vadītāja Alvja Hermaņa režisēts darbs “Kritiens augšup”, kas balstīts vācu autora Joahima Meierhofa grāmatā. Līdzās jaunrades darbiem teātris šogad skatītājiem piedāvās arī tādus dramaturģijas klasikas nosaukumus kā “Dons Kihots” Ādolfa Šapiro režijā un Rūdolfa Blaumaņa “Indrāni” Gerda Lapoškas režijā.

Jaunā Rīgas teātra aktieru kopbilde, sākot 2025./2026. gada teātra sezonu // Foto – Jānis Deinats

Savus plānus jaunajai sezonai pagaidām vēl noslēpumā tur Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātris. Kā ierasts, teātris sezonu atklājis ar izrādi jauniešiem, kurai pirmizrāde bija 1. septembrī. Šogad tā ir Sergeja Golomazova vadībā tapusī izrāde “Seši Šerloki”, kas balstīta populārajā Artura Konana Doila romānu sērijā par izmeklētāju Šerloku Holmsu. Tas nav vienīgais detektīvs, kuru šogad redzēsim uz Čehova teātra skatuves. Aktieri uz skatuves iedzīvinās vēl kādu pasaulslavenu izmeklētāju – rakstnieces Agatas Kristi radīto tēlu Erkilu Puaro Lauras Grozas iestudējumā “Slepkavība Austrumu ekspresī”.  Nedaudz vēlāk pirmizrādi piedzīvos arī Arno Jundzes romāna “Šušniks un spoku muiža” dramatizējums Henrija Arāja režijā.

Septiņus jauniestudējumus skatītājiem šogad piedāvās Latvijas Leļļu teātris. Tas savu 82. sezonu sācis, papildinot aktieru rindas – kolektīvam pievienojies nupat kā Latvijas Kultūras akadēmiju absolvējušais Krists Jēkabsons. Teātris sezonu sāka jau augustā, taču pirmā pirmizrāde paredzēta 12. septembrī, un tā būs režisora Ģirta Šoļa vadībā tapusī izrāde “Ludvigs un Tuta”, ko papildinās Reiņa Pētersona vizuālais ietērps. “Ģirta Šoļa un Reiņa Pētersona sadarbībā teātrī jau iepriekš radīti skatītāju iemīļoti darbi – tāpat kā “Divas Lotiņas”, “Tuntuļu Jurītis” un “Emīls un Berlīnes zēni”, arī “Ludvigs un Tuta” solās piedāvāt saturīgu, aizraujošu un vizuāli krāšņu teātra pieredzi visai ģimenei,” iepriekš pauda pats teātris.

Skats no Latvijas Leļļu teātra 2025./2026. gada teātra sezonas atklāšanas // Publicitātes foto

Uz Leļļu teātra skatuves šogad debitēs režisore Paula Pļavniece, kura gada beigās skatītāju vērtējumam nodos izrādi “Oskars un lietas”. Kā ierasts, teātris piedāvās ne tikai izrādes bērniem, bet arī jauniestudējumus jauniešu un pieaugušo auditorijai. Šajā sezonā tas būs režisores Veronikas Abdul-Visockas autordarbs “Nē! Nē! Nē!”, kurā savu pirmo monoizrādes lomu spēlēs aktrise Malgožota Apse.

Valmiera nav vienīgā pilsēta, uz kuras teātra skatuves šogad atdzīvosies sengrieķu traģēdija. To par vienu no saviem sezonas jauniestudējumiem izvēlējies arī Daugavpils teātris, kurā novembrī paredzēta pirmizrāde Eiripīda lugai “Hekabe”. Iestudējums top franču režisores Tatjanas Bogdanas vadībā un būs skatāms latgaliešu valodā. Arī Daugavpils skatītāju vērtējumam šogad plāno izrādīt latviešu autoru darbus – tāds būs, piemēram, Jāņa Lūsēna un Pētera Brūvera mūzikls “Agrā rūsa”. Pirmais sezonas iestudējums būs muzikāls koncerts “Cabaret Dinaburg 2.0”. Kā iepriekš pauda teātris, “tajā mīsies muzikāli priekšnesumi dzīvā izpildījumā, jutekliskas dejas un cirka māksla”.

Daugavpils teātra kopbilde, sākot 2025./2026. gada teātra sezonu // Foto – Džeina Saulīte

Jaunus pārsteigumus skatītājiem sagatavojuši arī nevalstiskie teātri. Tā, piemēram, teātra trupas KVADRIFRONS pirmais sezonas jaunums pirmizrādi piedzīvos oktobra nogalē, un tas būs Rūdolfa Gediņa iestudējums “Sēri krāca ūdens viļņi”, kurā padziļināti pētīs tēmu par fizisko vardarbību dažādākajās tās izpausmēs. Līdzās tam skatītāju vērtējumam nodos arī Klāva Meļļa izrādi “Laimes rats”, turklāt 19. decembrī Rīgas cirkā būs skatāms KVADRIFRONA, Rīgas cirka un Rīgas cirka skolas radošais kopdarbs “Aukstās ledenes”.

Dirty Deal Teatro sezonas pirmo jauniestudējumu skatītājiem nodos septembra nogalē – tas būs Paulas Pļavnieces un Lindas Rudenes vadībā tapis iestudējums “Plēsoņas”, kas stāstīs par tā sauktajām kvadroberu un teriānu subkultūrām jeb arvien popularitātē augošo jauniešu trendu, kurā cilvēki identificējas ar dzīvniekiem. Tāpat šosezon teātris pievērsies arī vecuma tēmai. Izrāde “Vecajo kults”, kura pie skatītājiem nonāks jau oktobrī, taps sadarbībā ar māksliniecēm Ivetu Poli un Katrīnu Neiburgu, kuras skatītāju atmiņā ir palikušas tostarp ar izrādi “Malleus Maleficarum. Jaunais līgums”, kas 2023. gadā saņēma “Spēlmaņu nakts” balvu kategorijā “Gada lielās formas izrāde”.

Tāpat jaunus pārsteigumus skatītājiem sagatavojis arī Ģertrūdes ielas teātris. Pirmo jauniestudējumu teātris jau izrādīja augusta beigās, un tā bija Janas Jacukas veidotā laikmetīgā teātra izrāde “HA”. Bez tā teātris skatītājiem piedāvā arī iespēju, kā pats to nodēvējis, redzēt īpašu starpžanra procesa prezentāciju ar mūziķiem Robertu Fleicu (Robert Fleitz) un Stīvenu Vebu (Stephen Webb) un mākslinieku Andri Kaļiņinu “ampluā, kādā viņus nebūs redzējuši”. Patlaban Ģertrūdes ielas teātrī arī notiek aktīvs darbs pie jaunas kameroperas “Cantus Firmus”, kas, kā iepriekš pauda teātris, “tematiski, bet ne estētiski turpina “Monstera Deliciosa” aizsākto sieviešu solidaritātes un spēka tēmu”.

Skats no Janas Jacukas izrādes "HA" Ģertrūdes ielas teātrī // Foto – Pēteris Vīksna

Jaunā sezona Latvijas teātros solās būt notikumiem bagāta, vienlaikus neaizmirstot arī par vajadzību saglabāt esošās kultūras vērtības. To apliecina garais saraksts ar zināmiem un skatītāju iemīļotiem darbiem. Vienlaikus teātri paver iespēju attīstīties jauniem kultūras atzariem. To apliecina lielais jauno režisoru un autoru darbu skaits, ar kuriem teātri šogad pārsteigs skatītājus.

Rakstīt atsauksmi