Kritiķu aptauja 2015/2016
Gaidot jaunā teātra cikla sākumu, kroders.lv jau piekto gadu aicina Latvijas teātri regulāri vērojošos un vērtējošos kritiķus (šogad kopskaitā – 17), kā arī 6 LU Teātra zinātnes maģistratūras studentus, kroders.lv STUDENTS VĒRTĒ autorus, piedalīties aptaujā par aizvadīto sezonu. Jāņem vērā, ka daudzi no aptaujātajiem visas sezonas izrādes, īpaši tās, kas iestudētas ārpus Rīgas, nav redzējuši, tāpēc viedokļi ir subjektīvi un aptaujas mērķis nav apšaubīt ikgadējās Spēlmaņu nakts nominācijas. Arī šogad uzrunātie kritiķi tika aicināti nosaukt, īpaši savu izvēli nekomentējot, vienu favorītu septiņās nominācijās – Gada lielās formas izrāde un Gada mazās formas izrāde (nešķirojot dramatiskās un muzikālās, valsts vai nevalstiskās skatuves); Gada režisors; Gada aktrise un Gada aktieris (nenodalot pirmā, otrā vai trešā plāna lomas); Gada mākslinieks (scenogrāfija un/vai kostīmi, un/vai gaismas, un/vai video); Gada teātra mūzikas autors (kaut mērogi atšķirīgi, tomēr muzikālās un dramatiskās izrādes vērtējām kopā), kā arī brīvi raksturot subjektīvo Gada prieku un Gada vilšanos.
GADA LIELĀS FORMAS IZRĀDE – pārliecinošas līderes nav, tomēr uzvar F. G. Lorkas Asins kāzas (8) NT, režisors Vladislavs Nastavševs. Otrajā vietā Raiņa Uguns un nakts (6), režisors Viesturs Kairišs, NT. Zīmīgi, ka trim no aptaujātajiem kritiķiem vienu favorītizrādi neizdevās izvēlēties.
GADA MAZĀS FORMAS IZRĀDE – trim izrādēm gandrīz identisks balsu skaits: H. Majorgas Zēns (6), režisors Elmārs Seņkovs, NT, S. Uhanova Melnā sperma (5), režisors Vladislavs Nastavševs, ĢIT, un J. Kļavas Dāmas (5), režisore Inga Tropa, TT.
GADA REŽISORS – Vladislavs Nastavševs (10) par izrādēm Asins kāzas NT un Melnā sperma ĢIT. Otrajā vietā Elmārs Seņkovs (6).
GADA AKTRISE – Guna Zariņa (10) – Spīdola izrādē Uguns un nakts NT. Četriniekā arī Inese Kučinska (4) – Murzavecka izrādē Portreti. Vilki un avis un Natālija Petrovna izrādē Mēnesis uz laukiem LT, Līga Liepiņa (4) – Marija izrādē Dāmas TT un Ilze Ķuzule-Skrastiņa (3) – Marianna izrādē Laulības dzīves ainas DT.
GADA AKTIERIS – neiespējamā izšķiršanās, jo potenciālo līderu daudz un visi līdzvērtīgi. Ar minimālu pārsvaru: Dainis Grūbe (4) – Radība izrādē Frankenšteins DT, Ivars Kļavinskis (4) – Jalmars Ēkdāls Mežapīlē un Uldis Siliņš (3) – Klaudio izrādē Zēns un Mēness izrādē Asins kāzas NT.
GADA TEĀTRA MŪZIKAS AUTORS – Vladislavs Nastavševs un Toms Auniņš (12) ar mūziku izrādei Asins kāzas NT. Otrajā vietā Kārlis Auzāns (6).
GADA MĀKSLINIEKS – gaismu mākslinieks Oskars Pauliņš (6) ar gaismu partitūru izrādēm Uguns un nakts, Mežapīle un Asins kāzas NT un Portreti. Vilki un avis LT. Blakus arī Vladislava Nastavševa (5) telpas koncepcija izrādei Asins kāzas NT un Reiņa Dzudzilo (5) scenogrāfija izrādēm Portreti. Vilki un avis LT un Uguns un nakts NT.
Individuālie vērtējumi
GADA LIELĀS FORMAS IZRĀDE
Normunds Akots – Brodskis/Barišņikovs, rež. A. Hermanis, JRT
Kitija Balcare – Asins kāzas, rež. V. Nastavševs, NT
Valda Čakare – Mežapīle, rež. E. Seņkovs, NT
Līvija Dūmiņa – Asins kāzas, rež. V. Nastavševs, NT
Silvija Geikina – Frankenšteins, rež. L. Groza-Ķibere, DT
Dita Jonīte – Uguns un nakts, rež. V. Kairišs, NT
Baiba Kalna – Mežapīle, rež. E. Seņkovs, NT
Ilze Kļaviņa – Uguns un nakts, rež. V. Kairišs, NT
Vēsma Lēvalde – Portreti. Vilki un avis, rež. V. Meikšāns, LT
Zane Radzobe – Uguns un nakts, rež. V. Kairišs, Mežapīle, rež. E. Seņkovs, Asins kāzas, rež. V. Nastavševs, NT. Esmu priecīga, ka nav jāizvēlas, jo izvēlēties būtu ļoti grūti. Ļoti atšķirīgas izrādes, bet visas – lielas, cilvēciskas un skaistas.
Ieva Rodiņa, kroders.lv – Asins kāzas, rež. V. Nastavševs, NT
Gundega Saulīte – Frankenšteins, rež. L. Groza-Ķibere, DT
Maija Svarinska, Teātra Vēstnesis – Asins kāzas, rež. V. Nastavševs, NT
Edīte Tišheizere Teātra Vēstnesis – Asins kāzas, rež. V. Nastavševs, NT. Arī Brodskis/Barišņikovs JRT, bet neesmu pārliecināta, vai šī izrāde īsti vērtējama Latvijas teātra kontekstā.
Henrieta Verhoustinska – Uguns un nakts, rež. V. Kairišs, NT
Ingrīda Vilkārse – Laulības dzīves ainas, rež. R. Vaivars, DT
Margarita Zieda – Uguns un nakts, rež. V. Kairišs, NT
STUDENTS VĒRTĒ
Lauma Abramoviča – Uguns un nakts, rež. V. Kairišs, NT
Anna Andersone – Uguns un nakts, rež. V. Kairišs, NT
Toms Čevers – Asins kāzas, rež. V. Nastavševs, NT
Ieva Gržibovska – Asins kāzas, rež. V. Nastavševs, NT
Madara Lazdiņa – Asins kāzas, rež. V. Nastavševs, NT
Eva Škenderska – Laulības dzīves ainas, rež. R. Vaivars, DT, un Asins kāzas, rež. V. Nastavševs, NT: divas žanriski un tematiski pilnīgi atšķirīgas izrādes, taču abas sezonas beigās sagādāja vienlīdz lielu gandarījumu kā estētiski, režisoriski nostrādāti iestudējumi, kas apliecina abu talantīgo režisoru profesionālo stabilititāti.
GADA MAZĀS FORMAS IZRĀDE
Normunds Akots – Zēns, rež. E. Seņkovs, NT
Kitija Balcare – Dāmas, rež. I. Tropa, TT
Valda Čakare – Melnā sperma, rež. V. Nastavševs, ĢIT
Līvija Dūmiņa – Cilvēks, kas vairās no lifta, rež. G. Poliščuka, LT
Silvija Geikina – Dāmas, rež. I. Tropa, TT
Dita Jonīte – Koncerts, kura nebija, rež. D. Petrenko, DT
Baiba Kalna – Zēns, rež. E. Seņkovs, NT
Ilze Kļaviņa – Brodskis/Barišņikovs, rež. A. Hermanis, JRT: būtībā mazās formas autordarbs ar "dziļurbumu" personības dzīves stāstā, kamerstila izteiksmi un paaugstinātu intimitāti. Kristīnes Jurjānes brīnišķīgā scenogrāfija ietilpināma it visur – kā istabā, tā milzu hallē.
Vēsma Lēvalde – Atzīstu, ka mazās formas izrāžu vairumu neesmu redzējusi. Profesionālākā un novatoriskākā ir Melnā sperma, rež. V. Nastavševs, ĢIT, taču man pēc šīs izrādes bija depresīva pēcgarša, kas liek domāt – kāda ir šī iestudējuma ietekme uz nestabilu vai nenobriedušu psihi?
Zane Radzobe – Zēns, rež. E. Seņkovs, NT
Ieva Rodiņa, kroders.lv – Zēns, rež. E. Seņkovs, NT
Gundega Saulīte – Dāmas, rež. I. Tropa, TT
Maija Svarinska, Teātra Vēstnesis – Zēns, rež. E. Seņkovs, NT
Edīte Tišheizere, Teātra Vēstnesis – Rudens sonāte, rež. M. Ķimele, JRT
Ingrīda Vilkārse – Dāmas, rež. I. Tropa, TT
Henrieta Verhoustinska – Ak, tētīt…, rež. I. Rešetins, NT
Margarita Zieda – Oskars un Rozā dāma, rež. V. Meikšāns, DT
STUDENTS VĒRTĒ
Lauma Abramoviča – Dāmas, rež. I. Tropa, TT
Anna Andersone – Melnā sperma, rež. V. Nastavševs, ĢIT
Toms Čevers – Zēns, rež. E. Seņkovs, NT
Ieva Gržibovska – Melnā sperma, rež. V. Nastavševs, ĢIT
Madara Lazdiņa – Melnā sperma, rež. V. Nastavševs, ĢIT
Eva Škenderska – Rondo, rež. A. Jarovojs, ĢIT
GADA REŽISORS
Normunds Akots – Elmārs Seņkovs (Zēns un Mežapīle NT): režisors, kurš uz skatuves lieliski savieno mūsdienīgu formu ar vēstījumu, nekad neaizmirst atstāt aktieriem brīvu spēles telpu un kura iestudējumos vienmēr var saskatīt dziļāku domāšanas procesu klātesamību.
Kitija Balcare – Vladislavs Nastavševs (Asins kāzas NT, Melnā sperma ĢIT)
Valda Čakare – Ja, uz piecām minūtēm pieskrienot, iespējams izveidot tik asprātīgu un trāpīgu klasikas uzskicējumu kā Mēnesis uz laukiem LT, tas šķiet atzīmēšanas vērts – Konstantīns Bogomolovs.
Līvija Dūmiņa – Vladislavs Nastavševs (Asins kāzas NT)
Silvija Geikina – Laura Groza-Ķibere (Frankenšteins DT)
Dita Jonīte – Vladislavs Nastavševs (Asins kāzas NT)
Baiba Kalna – Elmārs Seņkovs (Zēns un Mežapīle NT)
Ilze Kļaviņa – Alvis Hermanis (Brodskis/Barišņikovs JRT)
Vēsma Lēvalde – Elmārs Seņkovs (Zēns un Mežapīle NT)
Zane Radzobe – Elmārs Seņkovs
Ieva Rodiņa, kroders.lv – Elmārs Seņkovs (Zēns un Mežapīle NT)
Gundega Saulīte – Elmārs Seņkovs (Zēns NT)
Maija Svarinska, Teātra Vēstnesis – Vladislavs Nastavševs (Asins kāzas NT; Melnā sperma ĢIT)
Edīte Tišheizere Teātra Vēstnesis – Vladislavs Nastavševs (Asins kāzas NT, Melnā sperma ĢIT)
Ingrīda Vilkārse – Laura Groza-Ķibere (Frankenšteins DT, Ziloņcilvēks LT, Iemūrētie LNOB)
Henrieta Verhoustinska – Viesturs Kairišs (Uguns un nakts NT)
Margarita Zieda – Viesturs Kairišs (Uguns un nakts NT)
STUDENTS VĒRTĒ
Lauma Abramoviča – Vladislavs Nastavševs (Asins kāzas NT)
Anna Andersone – Vladislavs Nastavševs (Asins kāzas NT, Melnā sperma ĢIT)
Toms Čevers – Vladislavs Nastavševs (Asins kāzas NT, Melnā sperma ĢIT)
Ieva Gržibovska – Vladislavs Nastavševs (Asins kāzas NT, Melnā sperma ĢIT)
Madara Lazdiņa – Vladislavs Nastavševs (Asins kāzas NT, Melnā sperma ĢIT)
Eva Škenderska – Regnārs Vaivars (Laulības dzīves ainas DT)
GADA AKTRISE
Normunds Akots – Lidija Pupure – Johans Sebastians Bahs (Iespējamā tikšanās DT). Mākslinieciski jūtīgi un aizkustinoši veidots tēls stilizētas spēles ietvaros.
Kitija Balcare – Inese Kučinska – Meropa Davidovna Murzavecka (Portreti. Vilki un avis), misis Kendala (Ziloņcilvēks) un Natālija Petrovna (Mēnesis uz laukiem) LT
Valda Čakare – Līga Liepiņa – Marija (Dāmas TT)
Līvija Dūmiņa – Inese Kučinska – Meropa Davidovna Murzavecka (Portreti. Vilki un avis) un Natālija Petrovna (Mēnesis uz laukiem) LT
Silvija Geikina – Līga Liepiņa – Marija (Dāmas TT)
Dita Jonīte – Guna Zariņa – Spīdola (Uguns un nakts NT)
Baiba Kalna – Guna Zariņa – Spīdola (Uguns un nakts NT)
Ilze Kļaviņa – Ilze Ķuzule-Skrastiņa – Marianna (Laulības dzīves ainas DT)
Vēsma Lēvalde – Šķiet, ka izteiktu līderu nav. Vismaz nebija tā, ka redzētais būtu kas vairāk nekā iepriekš sagaidīts. Visvairāk mani uzrunāja Inese Kučinska kā Murzavecka (Portreti. Vilki un avis LT)
Zane Radzobe – Guna Zariņa
Ieva Rodiņa, kroders.lv – Guna Zariņa – Spīdola (Uguns un nakts NT)
Gundega Saulīte – Līga Liepiņa – Marija (Dāmas TT)
Maija Svarinska, Teātra Vēstnesis – Neesmu redzējusi LT izrādes Portreti. Vilki un avis un Mēnesis uz laukiem, līdz ar to neko nevaru pateikt par Ineses Kučinskas darbiem. Bet! Ļoti varu iedomāties, ka tieši viņa būtu mana gada aktrise.
Edīte Tišheizere Teātra Vēstnesis – Līga Liepiņa – Marija (Dāmas TT)
Ingrīda Vilkārse – Ilze Ķuzule-Skrastiņa – Marianna (Laulības dzīves ainas DT)
Henrieta Verhoustinska – Guna Zariņa – Spīdola (Uguns un nakts NT) un kā pilnīgs pretstats apvaldītībā un iekšējā koncentrētībā – Marija Bērziņa – Sievas māte (Asins kāzas NT)
Margarita Zieda – Guna Zariņa – Spīdola (Uguns un nakts NT)
STUDENTS VĒRTĒ
Lauma Abramoviča – Guna Zariņa – Spīdola (Uguns un nakts NT)
Anna Andersone – Guna Zariņa – Spīdola (Uguns un nakts NT)
Toms Čevers – Guna Zariņa – Spīdola (Uguns un nakts NT)
Ieva Gržibovska – Guna Zariņa – Spīdola (Uguns un nakts NT)
Madara Lazdiņa – Guna Zariņa – Spīdola (Uguns un nakts NT)
Eva Škenderska – Ilze Ķuzule-Skrastiņa – Marianna (Laulības dzīves ainas DT)
GADA AKTIERIS
Normunds Akots – Egons Dombrovskis – Džons Meriks (Ziloņcilvēks LT). Nežēlīgas režisoriskas ekspluatācijas rezultātā “caur sirdi izlaista” loma, kurā dzimušais tēls nav atkārtojams.
Kitija Balcare – Krišjānis Salmiņš – Sūlness (Celtnieks Sūlness VDT)
Valda Čakare – Ivars Kļavinskis – Jalmars Ēkdāls (Mežapīle NT)
Līvija Dūmiņa – Dainis Grūbe – Radība (Frankenšteins DT)
Silvija Geikina – Valdis Lūriņš – Andrē (Ak, tētīt… NT)
Dita Jonīte – Ivars Kļavinskis – Jalmars Ekdāls (Mežapīle NT)
Baiba Kalna – Dainis Grūbe – Radība (Frankenšteins DT)
Ilze Kļaviņa – Ivars Kļavinskis – Jalmars Ēkdāls (Mežapīle NT)
Vēsma Lēvalde – Ir vairāki līdzvērtīgi sniegumi, tomēr visvairāk gaidu slieksni pārspēja Ivars Kļavinskis (Mežapīle NT)
Zane Radzobe – Gundars Grasbergs, Ivars Kļavinskis vai Lauris Dzelzītis
Ieva Rodiņa, kroders.lv – no Latvijas teātrī šosezon redzētā – Mihails Barišņikovs (Brodskis/Barišņikovs JRT); no Latvijas teātru aktieriem – Ivars Puga – Hermanis (Zēns NT)
Gundega Saulīte – Uldis Siliņš partnerībā ar Ivaru Pugu izrādē Zēns NT
Maija Svarinska, Teātra Vēstnesis – Mihails Barišņikovs (Brodskis/Barišņikovs JRT)
Edīte Tišheizere Teātra Vēstnesis – Lauris Dzelzītis – Soļonijs (Trīs māsas) un iepriekšējo divu sezonu lomas DT
Ingrīda Vilkārse – Egons Dombrovskis – Džons Meriks (Ziloņcilvēks LT)
Henrieta Verhoustinska – Romāns Bargais – Līgavainis (Asins kāzas NT)
Margarita Zieda – Artūrs Skrastiņš – Farjatjevs (Farjatjeva fantāzijas JRT) un Andrejs Prozorovs (Trīs māsas DT)
STUDENTS VĒRTĒ
Lauma Abramoviča – Dainis Grūbe – Radība (Frankenšteins DT)
Anna Andersone – Gundars Grasbergs – Kangars (Uguns un nakts) un Grēgerss Verle (Mežapīle) NT
Toms Čevers – Uldis Siliņš – Klaudio (Zēns) un Mēness (Asins kāzas) NT
Ieva Gržibovska – Valdis Lūriņš – Andrē (Ak, tētīt… NT)
Madara Lazdiņa – Dainis Grūbe – Radība (Frankenšteins DT)
Eva Škenderska – Uldis Siliņš – Mēness (Asins kāzas NT)
GADA TEĀTRA MŪZIKAS AUTORS
Normunds Akots – Kārlis Auzāns (Uguns un nakts NT)
Kitija Balcare – Kārlis Auzāns (Frankenšteins DT, Uguns un nakts NT)
Valda Čakare – mūzikas partitūra izrādei Melnā sperma ĢIT
Līvija Dūmiņa – Vladislavs Nastavševs un Toms Auniņš (Asins kāzas NT)
Silvija Geikina – Kārlis Auzāns (Frankenšteins DT, Uguns un nakts NT)
Dita Jonīte – Vladislavs Nastavševs un Toms Auniņš (Asins kāzas NT)
Baiba Kalna – Vladislavs Nastavševs un Toms Auniņš (Asins kāzas NT)
Ilze Kļaviņa – Edgars Raginskis un Arvīds Saulītis (Svina garša NT)
Vēsma Lēvalde – Kārlis Lācis (Žanna d’Arka DT, Sniegbaltīte un septiņi rūķīši LT)
Zane Radzobe – Vladislavs Nastavševs (Asins kāzas NT)
Ieva Rodiņa, kroders.lv – Vladislavs Nastavševs un Toms Auniņš (Asins kāzas NT)
Gundega Saulīte – Džuzepe Verdi (joks); Arturs Maskats (Mīlas svētība RKT)
Maija Svarinska, Teātra Vēstnesis – Vladislavs Nastavševs un Toms Auniņš (Asins kāzas NT)
Edīte Tišheizere Teātra Vēstnesis – Vladislavs Nastavševs (Asins kāzas NT)
Ingrīda Vilkārse – Kārlis Auzāns (Frankenšteins DT, Ziloņcilvēks LT)
Henrieta Verhoustinska – Edgars Raginskis (Svina garša NT, Dāmas TT)
Margarita Zieda – Rihards Vāgners (Uguns un nakts NT)
STUDENTS VĒRTĒ
Lauma Abramoviča – Kārlis Auzāns (Frankenšteins DT, Uguns un nakts NT)
Anna Andersone – Vladislavs Nastavševs un Toms Auniņš (Asins kāzas NT)
Toms Čevers – Vladislavs Nastavševs un Toms Auniņš (Asins kāzas NT)
Ieva Gržibovska – Vladislavs Nastavševs un Toms Auniņš (Asins kāzas NT)
Madara Lazdiņa – Vladislavs Nastavševs un Toms Auniņš (Asins kāzas NT)
Eva Škenderska – Vladislavs Nastavševs un Toms Auniņš (Asins kāzas NT)
GADA MĀKSLINIEKS
Normunds Akots – Reinis Dzudzilo – scenogrāfija izrādēm Portreti. Vilki un avis LT un Uguns un nakts NT. Pārsteidzoša telpiskās domāšanas semiotika un nevainojama sadarbība ar režisoriem izrādes konceptuālajos līmeņos.
Kitija Balcare – Reinis Suhanovs – scenogrāfija izrādēm Makbets LNOB, Razpļujeva sapņi VDT un Laulības dzīves ainas DT
Valda Čakare – Oskars Pauliņš – gaismas izrādēm Mežapīle, Uguns un nakts NT, Portreti. Vilki un avis LT
Līvija Dūmiņa – Vladislavs Nastavševs – scenogrāfija izrādei Asins kāzas NT
Silvija Geikina – Andris Freibergs – scenogrāfija izrādei Mežapīle NT
Dita Jonīte – Kristīne Jurjāne – scenogrāfija izrādei Brodskis/Barišņikovs JRT
Baiba Kalna – Vladislavs Nastavševs – telpa un kostīmu koncepcija izrādei Asins kāzas NT
Ilze Kļaviņa – Vladislavs Nastavševs – scenogrāfija izrādei Asins kāzas NT
Vēsma Lēvalde – Reinis Dzudzilo – gan Uguns un nakts NT, gan Portreti. Vilki un avis LT vizuālie risinājumi lieliski saslēdzas kopā ar režiju, aktieru spēli, dramaturģiskā materiāla filozofisko potenciālu.
Zane Radzobe – Reinis Dzudzilo
Ieva Rodiņa, kroders.lv – Reinis un Krista Dzudzilo – scenogrāfija un kostīmi izrādēm Portreti. Vilki un avis LT un Uguns un nakts NT
Gundega Saulīte – Mārtiņš Vilkārsis un Artis Dzērve – scenogrāfija un video baleta izrādes Bolero 1. daļai Izstādes gleznas LNOB
Maija Svarinska, Teātra Vēstnesis – Oskars Pauliņš – gaismas izrādēm Mežapīle, Uguns un nakts, Asins kāzas NT
Edīte Tišheizere Teātra Vēstnesis – Reinis Suhanovs – telpa / Linda Mīļā – horeogrāfija / Kevins Vins-Džonss – gaisma / -8 – video operai Makbets LNOB
Ingrīda Vilkārse – Ilze Vītoliņa – kostīmi izrādei Ziloņcilvēks LT
Henrieta Verhoustinska – Vladislavs Nastavševs – scenogrāfija izrādei Asins kāzas NT
Margarita Zieda – Reinis un Krista Dzudzilo – scenogrāfija un kostīmi izrādēm Portreti. Vilki un avis LT un Uguns un nakts NT
STUDENTS VĒRTĒ
Lauma Abramoviča – Oskars Pauliņš – gaismas izrādei Asins kāzas NT
Anna Andersone – Vladislavs Nastavševs – scenogrāfija izrādei Asins kāzas NT
Toms Čevers – Oskars Pauliņš – gaismas izrādei Asins kāzas NT
Ieva Gržibovska – Oskars Pauliņš – gaismas izrādēm Mežapīle un Asins kāzas NT, Portreti. Vilki un avis LT
Madara Lazdiņa – Oskars Pauliņš – gaismas izrādēm Uguns un nakts, Mežapīle un Asins kāzas NT
Eva Škenderska – izrādes Asins kāzas radošā komanda: Vladislavs Nastavševs, Rūta Kuplā, Edgars Kļaviņš, Oskars Pauliņš
GADA PRIEKS
Normunds Akots – Prieku raisa Ojāra Rubeņa un viņa komandas nopelni Nacionālā teātra pārvēršanā par mūsdienīgu teātri, kura statuss arvien ciešāk sāk pietuvoties savam nosaukumam. Rūpīgi pieredzē izsvērta un pārdomāta režisoru izvēle ir ļāvusi šosezon teātrim ar minimālām neveiksmēm tikt pie dažādus publikas slāņus saistoša repertuāra un vairākām mākslinieciski augstvērtīgām izrādēm.
Kitija Balcare – Iespēja piedzīvot Alvja Hermaņa iestudējumu Brodskis/Barišņikovs kā dzejas virtuoza Josifa Brodska maģisku dzejas priekšlasījumu ar dejas meistara Mihaila Barišņikova mēmu kustību poētikas pilnām ilustrācijām.
Valda Čakare – Rēzijas Kalniņas punduršpica Umkas veiksmīgā debija teātrī, kā arī jauno dramaturgu un režisoru māka stāstīt intriģējošus stāstus par vēsturi un šodienas realitāti
Līvija Dūmiņa – Lielais prieks ir Asins kāzas – izrāde ar stilu un gaumi, kas ļauj izjūtās, sajūtās un pārdomās pieskarties mistiskajai duendei. Tā atver prātu, emocijas un instinktus „melnajām skaņām”, kas caurstrāvo visu plašo izrādes visumu, atklājot mākslas būtību.
Silvija Geikina – Izrāde Dāmas Teātrī TT. Valda Lūriņa niansētais un dziļais Andrē lomas traktējums izrādē Ak, tētīt… Nacionālajā teātrī.
Dita Jonīte – Gada prieks šajā sezonā man bija arī gada pārdzīvojums jeb piedzīvojums, vērojot izrādi Brodskis/Barišņikovs. Personības briedums, talanta spēks, mākslinieka šarms, dzejas, dejas un teātra satikšanās pasaulīgi skaistā Notikumā.
Baiba Kalna – Mūsdienīgi un mākslinieciski pārliecinoši klasikas iestudējumi vairākos teātros.
Ilze Kļaviņa – Par Latvijas teātra procesu dzīvīgumu liecina daudzveidība, kurā vienlīdz atšķirīgi, cik precīzi ir Elmāra Seņkova dzimtas attiecību šķērsgriezums (Mežapīle), Valtera Sīļa sociālā stāja (Svina garša) un Vladislava Nastavševa emociju sprādzieni (Asins kāzas, Melnā sperma). Sezonas dominante "vecuma izpēte" uzrāda ne vien novecošanas problēmas, bet arī apliecina vecāko paaudzi kā garīgo (dvēselisko) vērtību nesēju. Līdzsvaram paldies vienīgajam – Elmāram Seņkovam, kurš arī šosezon (Zēns, Mii Mii paaudze) ir saglabājis ziņkāri, kas "lācītim" - jaunajai paaudzei – "vēderā".
Vēsma Lēvalde – Gada prieki bija vairāki – sākot ar to, ka šajā sezonā ir virkne veiksmīgu un ārkārtīgi mūsdienīgu klasikas interpretāciju, un beidzot ar Liepājas teātra direktora Herberta Laukšteina uzdrīkstēšanos startēt monoizrādē Cilvēks, kas vairās no lifta. Jāatzīst, ka šo iestudējumu gaidīju ar bažām, tomēr izrāde pozitīvi pārsteidza gan tēmas risinājuma, gan aktierspēles aspektā. Pie gada prieka pieskaitu arī Patriarha rudenī skatītos iestudējumus, kas atklāja topošo aktieru vērā ņemamu potenciālu.
Zane Radzobe – Sezonā bija vairākas it kā šķietami vienkāršas, bet īstenībā sarežģītas, viltīgas, pretrunīgas domas un jūtas raisošas izrādes. (Pilnībā piekrītu nominācijām lielās formas izrādēs – pat ja dažas man ir personiski tuvākas par citām, izcilas ir visas.) Gribētos domāt, ka tā nav nejaušība, bet likumsakarība – ka teātri arī turpmāk atļausies iestudēt nevis to, ko skatītāji grib redzēt (vai to, ko teātri domā, ka skatītāji grib redzēt), bet to, ko mākslinieki uzskata par būtisku. Šīs sezonas lieliskākā iezīme, manuprāt, ir tā, ka daudzi režisori par būtiskām uzskata un uzdrošinās iestudēt izrādes par liela mēroga lietām – par sabiedrību, par valsti, par sarežģītām atsevišķu personību attiecībām ar savu laiku. Tas, ka Latvijas teātrim šogad ir piemitis liels garīgs vēriens, sajūsmina. Bez tam teātru tehniskais līmenis šais iestudējumos ir ļoti augsts, tāpēc mani personiski šie iestudējumi gluži vienkārši aizrāva – gan emocionāli, gan intelektuāli.
Ieva Rodiņa, kroders.lv – Gudri iestudētas izrādes, kurās aizmirstas laiks un var ļauties intelektuālam un emocionālam skatīšanās priekam. Šosezon tādu bijis daudz – Zēns (rež. E. Seņkovs), Mežapīle (rež. E. Seņkovs), Asins kāzas (rež. V. Nastavševs) NT, Portreti. Vilki un avis (rež. V. Meikšāns) LT un Smaržo sēnes (rež. M. Eihe) VDT. Kā arī negaidīti brīži, kad, aizejot otrreiz uz kādu izrādi, tā pēkšņi mainījusi krāsas, noskaņas, skanējumu; tādēļ viens no aizvadītās sezonas priekiem – Ivara Pugas Hermaņa un Ulda Siliņa Klaudio saspēle E. Seņkova izrādē Zēns.
Gundega Saulīte – Dmitrija Petrenko veidotās koncertizrādes Novecento (Tūkstošdeviņsimt) krievu variants ar Vestardu Šimku un Maksimu Buselu. Elīna Matvejeva ar darbu izrādē Dāmas pierādījusi, ka videomākslinieks var darboties pilnīgi negaidītā ampluā, kļūstot par izrādes līdzautoru, nevis darbības iekrāsotāju vai ilustratoru.
Maija Svarinska, Teātra Vēstnesis – Viestura Kairiša dziļi mūsdienīgā izrādes Uguns un nakts koncepcija; Ērikas Eglijas lomas Dailes teātra izrādēs Žanna d'Arka un Trīs māsas, kā arī Amerika jeb Bez vēsts pazudušais.
Edīte Tišheizere Teātra Vēstnesis – Gada prieks un gada vilšanās ir cieši saistīti. Proti, attiecas uz vienu no režisoriem, kas ilgus gadus ir bijis nozīmīgs latviešu teātrī – Dž. Dž. Džilindžeru. Ja Kafkas Amerika jeb Bez vēsts pazudušais Dailes teātrī, ko redzēju ilgāku laiku pēc pirmizrādes, radīja brīnišķīgu cerību, ka ir atgriezies tas mākslinieks ar paradoksālo skatuves domāšanu, ironiju, skepsi un maigumu, kura izrādēs bija precīzi uzdevumi aktieriem un intriģējoši kopdarba rezultāti, tad Žoela Pomrā Divu Koreju atkalapvienošanās, ko Liepājas teātrī rāda ar banālu un jau izmantotu nosaukumu Mīlestības neprāts, lika ļoti saskumt. Ne tikai tāpēc, ka izrāde ir tāda pati kā pieņemtais nosaukums, bet vēl vairāk tāpēc, ka palika neizmantota izcila, novatoriska dramaturģija.
Ingrīda Vilkārse – Lauras Grozas-Ķiberes režija Ērika Ešenvalda operai Iemūrētie LNOB.
Henrieta Verhoustinska – Izrāde Dāmas Teātrī TT, kas liek ticēt šī neatkarīgā projekta potenciālam, latviešu dramaturģijai un netradicionālām spēles telpām.
Margarita Zieda – Alvja Hermaņa ideja – atgriezt Mihailu Barišņikovu Rīgā ar Brodska dzeju.
STUDENTS VĒRTĒ
Lauma Abramoviča – Šajā sezonā piedzīvoti vairāki ārkārtīgi saviļņojoši, patīkami un vērtīgi pārsteigumi. Aktieru ansamblis Farjatjeva fantāzijās, visādā ziņā spilgtais Brodskis/Barišņikovs, apbrīnojamais Frankenšteins un konkrēti Daiņa Grūbes iemiesotā Radība, Latvijas teātra vidi atsvaidzinošās Dāmas, Volanda svīta Meistarā un Margaritā... Šo sarakstu varētu turpināt vēl, taču atsevišķi vēlos vēl pieminēt gaismu partitūru izrādē Asins kāzas, kas lielā mērā veltīta pāragri mūžībā aizgājušajam gaismu māksliniekam Igoram Kapustinam. Par spīti skatītāju sēdvietām nevis zālē, bet uz lielās skatuves, Nacionālā teātra skatītāju zāle, šķiet, ir pietiekami dzīva, lai uz to būtu tikpat interesanti skatīties, kā uz aktieriem.
Anna Andersone – Augstu vērtēju reizes, kad teātris mani spēj sasmīdināt līdz asarām, tāpēc par savu gada prieku uzskatu JRT izrādi Rīga. Urbānie mīti. Taču arī visa teātra sezona kopumā ir bijusi augstā līmenī un pārsteigumiem pilna.
Toms Čevers – Estētiski nevainojamas izrādes ar skrupulozi izstrādātām mizanscēnām uz lielo zāļu skatuvēm, kas pierāda drosmi paust savu pārliecību un ideju vērienu: Asins kāzas, Mežapīle, Uguns un nakts, Brodskis/Barišņikovs.
Ieva Gržibovska – Izrāde Melnā sperma, kurai pateicoties, ļoti liela sabiedrības daļa beidzot ir iepazinusi Ģertrūdes ielas teātri. Mans prieks ir arī šī teātra repertuārs šajā sezonā, izrādes – Melnā sperma, Rondo, Kā es braucu Ziemeļmeitas lūkoties. Mākslinieciski dažādas, bet atmiņā paliekošas. Šajā sezonā ĢIT ir pierādījis, ka vairs nav tikai platforma un vieta, kur savas idejas realizēt jaunajiem māksliniekiem, bet spēj būt vienlīdzīgs konkurents lielajiem teātriem. Teātris to dara ambiciozi un mērķtiecīgi.
Madara Lazdiņa – Vērienīgais Raiņa Uguns un nakts iestudējums ar Gunas Zariņas viesošanos. Tāpat arī Artūra Skrastiņa dalība JRT iestudējumā Farjatjeva fantāzijas. Šāda prakse nojauc robežas, atsvaidzina izrādes un konkrētajam teātrim raksturīgo atmosfēru un auru ar jaunām vēsmām. Tāpat prieks par jaunajiem aktieriem ĢIT izrādē Melnā sperma un Janas Čivželes lielisko sniegumu izrādē Rondo. ĢIT pagājušajā sezonā kopumā izceļas ar ļoti profesionāliem un spēcīgiem uzvedumiem, ceļot vispārējo (tostarp stereotipisko) priekšstatu par neatkarīgajiem teātriem.
Eva Škenderska – Aktierdarbi Ģertrūdes ielas teātra izrādēs Rondo un Melnā sperma. Izrādē Rondo jo sevišķi liels prieks par aktrisi Janu Čivželi, kura sevi parādīja pilnīgi jaunā ampluā un aktieriskajā līmenī; savukārt izrādē Melna sperma pieci jaunie aktieri, no kuriem lielākā daļa nespēlē pastāvīgi nevienā no teātriem, apliecināja sevi kā talantīgus un spilgtus māksliniekus, raisot interesi par sevi arī turpmāk.
GADA VILŠANĀS
Normunds Akots – Zināmu vilšanos sagādā mūsu teātra cilvēku permanentā nevēlēšanās pieņemt un saprast, ka kritika ir neatņemama teātra attīstības procesa sastāvdaļa, kas savu darbību vērš divos – teātrim un publikai adresētos virzienos. Būtu tā kā laiks apjēgt, ka neviena recenzija vai kritisks raksts nav gala spriedums kādai konkrētai izrādei, bet gan diskursa uzturēšana par teātra dabu un ideālu teātri attiecīgajā momentā. Viena no kritikas funkcijām ir radīt estetizētu distanci starp izrādi un publiku, ļaujot noprast, ka tiešā pārdzīvojuma pieredze mākslā nav tik nozīmīga, kā tā, kas tiek iegūta caur refleksiju, un fiksēt vektorus, kuri iezīmē šīs refleksijas varbūtējos izvēršanās virzienus pēc iestudējuma noskatīšanās. Ja režisori un aktieri daudzmaz regulāri lasītu kritiku un mēģinātu to arī izprast – vismaz tādā līmenī, kā kritiķis mēģina izprast viņu izrādes – iespējams pie mums, tāpat kā citur pasaulē, veidotos auglīgas debates, kas rosinātu un bagātinātu abas puses. Pagaidām gan izskatās, ka liela daļa teātra praktiķu tālāk par atsevišķu rindiņu (ja tur minēts viņa vārds) un pliekanu atbildes reakciju Tviterī netiek. P.S. Nelielu cerību, ka šajā situācijā varētu arī kas mainīties, ienesa Silvijas Radzobes februārī sarīkotā konference "Aktieris. Kā par to rakstīt?" ar vairāku dažādu teātru aktieru piedalīšanos.
Kitija Balcare – Izpalikusi neverbalizējot, bet paturot prātā vērtīgo un jaunatklāto.
Valda Čakare – Ja nekas īpašs nav ticis gaidīts, izpaliek arī vilšanās.
Līvija Dūmiņa – Spilgtākās vilšanās izjūtas saistās ar blīvi piedzīvotajām trīs lielo formu neveiksmēm – Avantūrista grēksūdze un Cilvēks, kas smejas NT un Amerika jeb Bez vēsts pazudušais DT.
Silvija Geikina – Vīlusies neesmu, jo kopumā sezona bija interesanta un piesātināta ar teatrālās izteiksmības meklējumiem neatkarīgajos un arī valsts teātros.
Dita Jonīte – Žanna d'Arka un Cilvēks, kas smejas bija iestudējumi, kurus gaidīju ar lielu interesi, taču abas muzikālās izrādes emocionāli drīzāk iztukšoja.
Baiba Kalna – Kopumā šajā sezonā vilšanos nav bijis daudz. Dažas vilšanās saistās ar atsevišķu izrāžu diskutablo estētiku, bet arī tā ir dzīvā teātra procesa sastāvdaļa.
Ilze Kļaviņa – Paldies četriem režisoriem, kas iestudējuši izrādes bērniem valsts teātros, un, protams, Latvijas Leļļu teātrim. Visādi citādi profesionālā vide ne vien ignorē, bet pat apzināti "atslēdzas" no fakta, ka par TEĀTRA skatītājiem nepiedzimst. Un nekad mākslinieks Reinis Pētersons netiks izvirzīts pelnītai nominācijai ne par pagājušās sezonas Emīlu un Berlīnes zēniem, ne šīs sezonas Pinokio. Jaunās auditorijas "audzināšana" paliek komercizklaides industrijas lauciņā.
Vēsma Lēvalde – Lielākā vilšanās bija Daugavpils teātrī iestudētais Hamlets, kas radīja paviršu un haotisku iespaidu, atstājot nesaprašanā, kas tad īsti gribēts ar pasaules dramaturģijas izcilākā parauga interpretāciju pateikt. Otra vilšanās – tā arī neradās iespēja iekļūt un noskatīties Brodski/Barišņkovu JRT. Trešā – biļešu cenas uz Roberta Vilsona iestudēto izrādi Vēstule cilvēkam LNOB. Dažkārt vieglāk ir aizbraukt uz citu valsti un noskatīties izrādes, biļetes arī lielākoties ir lētākas.
Ieva Rodiņa, kroders.lv – Kritikas atzītā un vairākkārt apbalvotā režisora Vladislava Nastavševa publiskā „uzstāšanās” sociālajos tīklos un medijos, veltot neargumentētus un personiskus apvainojumus Latvijas teātra kritiķiem un kritikai.
Gundega Saulīte – Vilšanos ir bijis tik daudz… piemēram, Viestura Kairiša Uguns un nakts, kurā pie labākās gribas nespēju saskatīt interpretācijas viengabalainību un jelkādu dziļumu.
Edīte Tišheizere Teātra Vēstnesis – skat. Gada prieks
Ingrīda Vilkārse – Mūžīgais komentārs Nr. 4 NT
Henrieta Verhoustinska – Izcilās aktrises Rēzijas Kalniņas režijas klišeju daudzums NT izrādē Cilvēks, kurš smejas.
Margarita Zieda – Cilvēks, kas smejas NT
STUDENTS VĒRTĒ
Lauma Abramoviča – Vilšanos nav, vien žēl par dažām izrādēm, kuras varēja izdoties lieliskas, taču dažādu iemeslu dēļ tā nenotika (piemēram, Ziloņa dziesma un Lielā melu burtnīca, kas man personīgi bija ļoti gaidīti teātra notikumi šosezon).
Anna Andersone – Meistars un Margarita VDT
Toms Čevers – Nekā ārkārtēja – kā vienmēr vilšanos sagādā neizmantotas iespējas (Frankenšteins DT, Ziloņcilvēks LT) un neattaisnojusies pretenciozitāte (Meistars un Margarita VDT).
Ieva Gržibovska – Izrāde Cilvēks, kas smejas NT. Ne vienmēr izcils aktieris var būt arī labs režisors. Laba dramaturģija, kas varēja vainagoties veiksmīgā iestudējumā.
Madara Lazdiņa – Jaunā Rīgas teātra sezonas centrālais notikums ir Mihaila Barišņikova ierašanās, kamēr lieliskā JRT trupa paliek citu teātru ēnā. Ļoti ceru un gaidu jaunas brīnišķīgas izrādes nākamajā sezonā.
Eva Škenderska – Jaunajā Rīgas teātrī diemžēl kopumā vēl viena blāva sezona. Ļoti pietrūkst spilgtu iestudējumu ar JRT brīnišķīgajiem aktieriem...
Lai pirms gaidāmā novembra balsojuma neatklātu favorītus un pieņemot, ka katras žūrijas lēmums vienmēr ir zināmā mērā kolektīvs kompromiss, šī gada Spēlmaņu nakts žūrijas locekļiem, līdzīgi kā pagājšgad, lūdzām nosaukt tos māksliniekus un darbus, kuru neiekļūšana nominantu listē katram no viņiem individuāli šķitis pietrūkums.
GADA LIELĀS FORMAS IZRĀDE
Mārīte Gulbe – Mēnesis uz laukiem, rež. K. Bogomolovs, LT
Silvija Radzobe – Svina garša, rež. V. Sīlis, JRT
Līga Ulberte, kroders.lv – Mēnesis uz laukiem, rež. K. Bogomolovs, LT
Maija Uzula-Petrovska – Svina garša, rež. V. Sīlis, NT
GADA MAZĀS FORMAS IZRĀDE
Mārīte Gulbe – Rudens sonāte, rež. M. Ķimele, JRT
Silvija Radzobe – Cilvēks, kas vairās no lifta, rež. G. Poliščuka, LT
Atis Rozentāls, Diena – Gruzona ehinokaktuss, rež. M. Lācis, DDT
Līga Ulberte, kroders.lv – Andrievs Niedra, rež. V. Sīlis, DDT
Maija Uzula-Petrovska – Lasītava, rež. M. Eihe, Starptautiskajā Jaunā teātra festivālā Homo Novus
GADA REŽISORS
Mārīte Gulbe – Viesturs Meikšāns (Portreti. Vilki un avis, LT)
Maija Uzula-Petrovska – Mārtiņš Eihe (Smaržo sēnes, VDT; Lasītava, Homo Novus)
GADA AKTRISE
Mārīte Gulbe – Daiga Kažociņa – Māte (Asins kāzas NT) un jaunās aktrises Jana Ļisova un Marija Linarte (Melnā sperma ĢIT)
Silvija Radzobe – Kristīne Nevarauska – Olga (Trīs māsas DT)
Atis Rozentāls, Diena – Lāsma Kugrēna – Māte (Farjatjeva fantāzijas JRT)
Līga Ulberte, kroders.lv – Vita Vārpiņa – Vera (Granātu krāsas aproce DT), Klāra (Lielā melu burtnīca DT), Anna (Ja tevis vairs nebūtu DT).
Maija Uzula-Petrovska – Daiga Kažociņa – Māte (Asins kāzas, NT)
GADA AKTIERIS
Mārīte Gulbe – jaunie aktieri Reinis Boters, Āris Matesovičs un Kārlis Tols (Melnā sperma ĢIT)
Silvija Radzobe – Krišjānis Salmiņš – Sūlness (Celtnieks Sūlness VDT)
Atis Rozentāls, Diena – Kārlis Krūmiņš – Andrievs Niedra (Andrievs Niedra DDT)
Līga Ulberte, kroders.lv – Kārlis Krūmiņš – Andrievs Niedra (Andrievs Niedra DDT)
Maija Uzula-Petrovska – Kaspars Dumburs – Rūdis (Svina garša) un Leonardo (Asins kāzas) NT
GADA TEĀTRA MŪZIKAS AUTORS
Mārīte Gulbe – Jēkabs Nīmanis (Lidojošā klusuma darbnīca JRT)
Atis Rozentāls, Diena – Rihards Zaļupe (Pilna Māras istabiņa JRT)
Līga Ulberte, kroders.lv – Jēkabs Nīmanis (Lidojošā klusuma darbnīca JRT)
Maija Uzula-Petrovska – Jēkabs Nīmanis (Lidojošā klusuma darbnīca JRT)
GADA MĀKSLINIEKS
Mārīte Gulbe – Reinis Pētersons – scenogrāfija un lelles izrādei Pinokio LLT
Atis Rozentāls, Diena – Reinis Pētersons – scenogrāfija un lelles izrādei Pinokio LLT
Līga Ulberte, kroders.lv – Reinis Pētersons – scenogrāfija un lelles izrādei Pinokio LLT
Maija Uzula-Petrovska – Ineta Sipunova – video izrādei Mazā burvju flauta LNOB
GADA PRIEKS
Mārīte Gulbe – Dramaturģes Justīnes Kļavas darbi.
Silvija Radzobe – Nacionālā teātra un Liepājas teātra radošā augšupeja.
Atis Rozentāls, Diena – Jaunās aktieru paaudzes sniegums, īpaši te minama Melnās spermas aktieru trupa ĢIT, arī aktierdarbi izrādēs Gruzona ehinokaktuss DDT, Četri monologi un divi stāsti Kalnciema kvartālā, Kaka un pavasaris galerijā “Istaba”. Krišjāņa Salmiņa veiksmīgā debija režijā Kāpēc es nogalināju sievu Valmieras teātrī.
Līga Ulberte, kroders.lv – Trīs prieki, visi saistīti ar aktieriem: 1) Herberta Laukšteina un Jurija Djakonova atgriešanās aktiera statusā; 2) LKA aktierkursa pagājušā gada absolventu pirmā sezona – pārliecinoša pierakstīšanās profesijā dažādu teātru un režisoru izrādēs; 3) topošo aktieru Alises Danovskas un Igora Šelegovska precīzā un intriģējošā skatuviskā eksistence Elmāra Seņkova izrādēs Liesmojošā tumsa, Mežapīle un Zēns.
Maija Uzula-Petrovska – Tā dēvētā lielo zāļu renesanse.
GADA VILŠANĀS
Mārīte Gulbe – Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātra sezona.
Silvija Radzobe – Režisora Vladislava Nastavševa apvainojošie uzbrukumi kritiķiem kā privātpersonām, t.sk. man (Tviteris, Teātra Vēstnesis). Režisores Indras Rogas nespēja diskutēt ar kritiķiem par mākslas problēmām bez augstprātības un personiskiem apvainojumiem (Teātra Vēstnesis).
Atis Rozentāls, Diena – Aizvadītajā sezonā neslēpti mocījos izrādēs Amerika jeb Bez vēsts pazudušais Dailes teātrī, Cilvēks, kas smejas Nacionālajā teātrī, Cilvēcisko kaislību laiks M. Čehova Rīgas Krievu teātrī, Latgaliešu rulete Daugavpils teātrī. Ja būtu jādod "Sudraba antonovka" sliktākajai izrādei, izvēlētos kādu no šīm.
Līga Ulberte, kroders.lv – Režisores Lauras Grozas-Ķiberes izrādē Ziloņcilvēks neizmantotās iespējas.
Maija Uzula-Petrovska – Tas, ka Jaunā Rīgas teātra labākie aktieri šosezon ir palikuši tikpat kā bez savas meistarības cienīgām lomām.
Rakstīt atsauksmi