Viedokļi

10. decembris 2021 / komentāri 0

Var atcerēties ar prieku

Sarunu ciklā #kroderdienas par režisora Oļģerta Krodera nozīmi Latvijas teātra vēsturē kopā ar aktrisi Esmeraldu Ermali un aktieri, pašreizējo Dailes teātra direktoru Juri Žagaru atceramies īsu, bet spilgtu periodu Dailes teātrī no 1998. līdz 2004. gadam, kad Oļģerts Kroders Mazajā zālē iestudēja četras izrādes.

Taisnības labad gan jāpiemin, ka pirmo iestudējumu Dailes teātrī Kroders veidoja jau 1968. gadā. Taču pēc 30 gadiem – 1998. gadā ar Raiņa “Pūt, vējiņi!” inscenējumu režisors piedzīvoja savdabīgu renesansi – izrāde tika atzīta gan par labāko izrādi dramatiskajā teātrī, gan labāko latviešu oriģināldramaturģijas iestudējumu. Sekoja Viljama Šekspīra “Otello” (1999), Patrika Mārbera “Nāc tuvāk” (2001) un Evitas Sniedzes “Kreisais pagrieziens” (2004), kas arī tika atzīta par labāko oriģināldramaturģijas iestudējumu.

Par Jura Žagara sniegumu izrādē “Pūt, vējiņi!” Silvija Radzobe rakstīja: “Aktiera viengabalainā būtība, dinamizēta ar iekšēju un ārēju aktivitāti, radīja uz mūsu skatuvēm reti sastaptu vīrišķīgu un harmonisku varoni, kam piemīt gan inteliģence, gan spēks.” Tomēr aktieris atzīst, ka izrādes tapšana nebūt nav bijusi ļoti gluda un ka viņš kopa ar aktrisi Indru Briķi pat gājuši pie teātra direktora paust bažas, ka desmit dienas pirms pirmizrādes vēl nekas nav skaidrs. Īstā “saslēgšanās” notikusi vien tad, kad ģenerālmēģinājumos zālē parādījusies pirmā publika.

Esmeralda Ermale piedalījusies divos Oļģerta Krodera iestudējumos – “Otello” viņa bija Emīlija, savukārt “Kreisajā pagriezienā” – Indra. Aktrise sarunā atzīst, ka režisora pieeja materiālam nav īpaši atšķīrusies, lai arī vienā gadījumā tas bija klasikas iestudējums, otrā – sadzīvē balstīta oriģinālluga. Tiesa, “Otello” iestudējums teātra vēsturē nav palicis kā īsta veiksme, piemēram, Silvija Radzobe atzinusi, ka “ironija nekļuva par O. Krodera labāko sabiedroto”. Savukārt “Kreisais pagrieziens” saliedētā aktieru ansambļa un aktuālās tematikas dēļ kļuva par skatītāju un arī kritiķu atzinīgi novērtētu notikumu, kas, Edītes Tišheizeres vārdiem runājot, atklāja “ģimenes satricinājumus, atverot skapjus un ļaujot gan iznākt tiem, kuri tur slēpušies, gan izkrist skeletiem, kas tajos noglabāti”.

Četri iestudējumi ir pārāk maz, lai tajos izveidotos jebkāds režisora domubiedru loks. Nozīmīgas lomas Krodera Dailes teātra izrādēs nospēlēja Indra Briķe, Artūrs Skrastiņš, Gundega Ozolīte, Andris Makovskis, Artis Robežnieks, Regnārs Vaivars, bet ar Intaru Rešetinu pēc “Kreisā pagrieziena” režisors sadarbojās arī Valmieras teātra “Idiotā”. Taču zīmīgi, ka neatkarīgi viens no otra gan Esmeralda Ermale, gan Juris Žagars uz Kroders.lv rosinājumu dalīties atmiņās par Oļģertu Kroderu atsaucās, izmantojot frāzi “ar prieku”. Prieks, radoša atraisītība, reizēm arī cinisks humors ne tikai pret citiem, bet visvairāk pret sevi pašu – tie ir atslēgvārdi, kas saistās ar Krodera īso Dailes periodu.

Rakstīt atsauksmi