Par teātri

Skats no DT izrādes "Rotkho" (2022, rež. Lukašs Tvarkovskis) // Foto – Artūrs Pavlovs
23. decembris 2022 / komentāri 0

2022. gads Latvijas teātrī: Kroders.lv redakcijas rakstu izlase

Lai gan teātra sezona nenoslēdzas gada beigās, decembris tik un tā ir piemērots brīdis, kad atskatīties uz visu, kas šajā laika nogrieznī noticis Latvijas teātra vidē. Tāpēc piedāvājam KrodersLV redakcijas atskatu uz 2022. gada lasītākajiem rakstiem, svarīgākajiem notikumiem un pārdomas rosinošām sarunām. Ķersimies klāt!

10. Bez sarunām nekur

Ne vienmēr teātris ir tikai par to, kas notiek teātra zālē. Bieži vien tas ir par sarunām par un ap teātri, kas rosina domas un liek uz jau zināmām lietām paskatīties no pavisam jauna skatpunkta. Tāpēc aicinām pakavēties Viļa Daudziņa, Madaras Botmanes un Andreja Jarovoja kompānijā un iegūt vēl pa kādai jaunai atziņai vēl aizejošajā gadā.

Nevar palikt nepozīcijā. Agneses Linkas intervija ar aktieri Vili Daudziņu.
Ar atklātām kārtīm. Ievas Strukas intervija ar aktrisi un kostīmmākslinieci Madaru Botmani.
Radīt nobīdes un spēlēties. Kitijas Balcares intervija ar režisoru Andreju Jarovoju.
 

Publicitātes foto

9. Atklājot jaunus talantus

KrodersLV redakcija vienmēr atvērtām rokām sagaidījusi jaunos autorus – topošos teātra kritiķus, kas vēlas domāt un rakstīt par teātri. Arī 2022. gads nav bijis izņēmums. Patiess prieks, ka viens no gada lasītākajiem rakstiem nācis no LKA studenta Edvarda Brusa, kurš kļuva par laureātu šovasar rīkotajā KrodersLV jauno autoru recenziju konkurā.

Aicinām izlasīt Edvarda Brusa rezenzciju par Valmieras Drāmas teātra izrādi “Kam bail no Virdžīnas Vulfas?” – “ Elles priekškambaris vai šķīstītava”.

Skats no VDT izrādes "Kam bail no Virdžīnijas Vulfas?" (rež. I. Mičule) // Foto – Jānis Šatrovskis

8. Smieklu universālā daba?

Reizēm kāds teātra notikums ļauj paskatīties uz plašāku teātra kontekstu ārpus Latvijas. Šogad mērķtiecīgu starptautisko kursu uzņēmis Dailes teātris, tādēļ nav brīnums, ka KrodersLV 2022. gada lasītāko rakstu augšgalā atrodamas recenzijas par Dailes teātra projektiem “Izrāde, kas saiet sviestā” un “Kokvilnas lauku vientulībā”. 

Normunda Akota recenzija par Dailes teātra “Izrādi, kas saiet sviestā” ne tikai analizē režisores Eimijas Mērčantas iestudējumu, bet arī reflektē par humora universālo un nacionālo dabu un tā iedarbību uz skatītāju auditoriju, ienesot Latvijā britu teātra pieredzi. Lasiet Normunda Akota recenziju “Briti smejas. Ko mēs?” šeit.

Savukārt Gunas Zeltiņas raksts par plašu ažiotāžu izraisījušo Timofeja Kuļabina izrādi “Kokvilnas lauku vientulībā” ar pasaulslavenajiem aktieriem Džonu Malkoviču un Ingeborgu Dapkunaiti ne tikai piedāvā plašu kontekstu par Bernāra Marī Koltesa dramaturģiju, bet arī erudītu un padziļinātu izrādes vēstījuma analīzi. Recenzija, kas jālasa nesteidzoties.

Skats no DT izrādēm "Kokvilnas lauku vientulībā" (rež. T. Kuļabins) un "Izrāde, kas saiet sviestā" (rež. E. Mērčanta) // Foto – Māris Morkāns un Mārcis Baltskars

7. Jauno manifests

Pēdējos gados Latvijas teātrī sevi arvien skaļāk un pārliecinošāk piesaka jaunie aktieri. Vienmēr prieks, kad teātra sistēmā ieplūst jaunas asinis, un to apliecina arī skatītāju interese par Jaunā Rīgas teātra izrādes “Jaunie latviešu stāsti” recenziju vietnē KrodersLV.

Viļa Daudziņa vadībā JRT jauno aktieru kurss veidojis stāstus par līdzcilvēkiem, tādējādi apgūdams ne tikai jaunas aktiermākslas prasmes, bet arī, cerams, iemācīdamies ko jaunu par pasauli un tās iedzīvotājiem.

Lasiet Gundegas Saulītes recenziju “Audzēkņu parāde, skolotāju un skatītāju cerības” šeit.

Skats no JRT izrādes "Jaunie latviešu stāsti" (rež. V. Daudziņš) // Foto – Jānis Deinats

6. Ar bērna acīm

Teātra aktuālo procesu tvērumā nozīmīga vieta ir arī bērnu auditorijai paredzēto iestudējumu analīzei. Teātra kritiķes Ilze Kļaviņa un Kitija Balcare katra savā veidā un kontekstā pēta, kā, sekojot aktuālajām tendencēm, mainījies teātris bērniem.

Kitija Balcare secina, ka režisors Edgars Niklasons Latvijas Leļļu teātrī smalkjūtīgi un vizuāli izteiksmīgi risinājis nesaprasto stāstus, ekipējot mazos skatītājus ar iekļaujošajai sabiedrībai tik akūti nepieciešamo empātiju. Aizraujošo pētījumu par Edgara Niklasona režijas darbiem lasi šeit.

Savukārt ar pieredzējušu bērnu izrāžu kritiķes skatījumu vairākus Rīgas lielo un mazo teātru iestudējumus savā rakstā analizējusi Ilze Kļaviņa, secinot, ka par būtiskāko tendenci kļuvusi mazo skatītāju iesaistīšana darbībā.

Skats no LNT izrādes "Pinokio piedzīvojumi" un LLT izrādes "Arturs un apaļā galda bruņinieki" // Publicitātes foto

5. Apbalvotie

Kā katru gadu, arī 2022. gada novembrī uzdzirkstīja “Spēlmaņu nakts” kaislības, ceremonijā balvas par labāko lielās un mazās formas iestudējumu iegūstot izrādēm “Rotkho” (Dailes teātris) un “Kalendārs mani sauc” (Valmieras Drāmas teātris). Abas izrādes izpirktas mēnešiem uz priekšu. Ja tās vēl nav izdevies noskatīties, aicinām uz mirkli noķert izrāžu atmosfēru un tēmas mūsu autoru recenzijās.

Oskars un viņa draugi. Ata Rozentāla recenzija par izrādi “Kalendārs mani sauc”.
Jaunā meklējumos. Zanes Radzobes recenzija par izrādi “Rotkho”.
 

Skats no DT izrādes "Rotkho" un VDT izrādes "Kalendārs mani sauc" // Foto – Artūrs Pavlovs un Matīss Markovskis

4. Cik cilvēku, tik viedokļu

Turpinot “Spēlmaņu nakts” tēmu, jāpiemin KrodersLV ikgadējā kritiķu aptauja, kurā aicinām visus dalīties ar saviem iepriekšējās sezonas favorītiem. Lai gada beigās gūtu vēl kādu kripatiņu sirds siltuma, noteikti pievērsiet uzmanību sadaļai “Gada prieks”, kurā Latvijas kritiķi izteikušies par pašiem skaistākajiem 2022. gada notikumiem. Lasiet aptaujas rezultātus šeit.

3. Kopīgi ar kaimiņiem

2022. gadā īpašu uzmanību pievērsām Baltijas teātra procesa atspoguļojumam, tostarp piedāvājot lasītājiem jaunu rubriku – “Theatricum Balticum”. Rubrikā lasāmi dažāda žanra raksti, bet viens no interesantākajiem un šajā gadā lasītākajiem materiāliem ir diskusija par teātra kritiku Lietuvā.

Aicinām iepazīties, ko par teātra kritikas tagadni un nākotni Lietuvā domā teātra kritiķi Kristīna Steiblīte un Vaids Jaunišķis rakstā “ Kam šodien kritika?

2. Sāpīgā realitāte

2022. gads vienmēr paliks vēsturē ar to, ka februārī Krievija iebruka Ukrainā. Šis karš skāris visus mūs, tai skaitā arī teātra darbiniekus. Un mēs visi nedrīkstam par karu aizmirst ne uz brīdi, jo Ukraina šobrīd cīnās arī par mūsu brīvību.

Ar nelielu laika distanci aicinām izlasīt (vai pārlasīt)  aktiera un režisora Reiņa Botera pārdomas, kas tapušas mēneša laikā pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā.

1. Ar skatu nākotnē

Šajā apskatā jau minējām, ka Latvijas teātros arvien biežāk uz skatuves kāpj jaunie aktieri. Viņu aktiermākslas prasmes un spēles prieku, cerams, varēsim baudīt vēl ilgi. Bet jau tagad aicinām iepazīties ar viņiem kā interesantām un unikālām personībām.

Jau noslēdzies jauno aktieru interviju cikla posms ar Valmieras Drāmas teātra spēlmaņiem, savukārt šobrīd Liepājas Universitātes studenti sarunājas ar Liepājas teātra aktierkursa absolventiem. Visas intervijas pieejams KrodersLV sadaļā “Viedokļi”, bet šeit ieskatam trīs no cikla jaunāko posmu lasītākajām sarunām:

Aktieris runā: Agnese Laicāne. Diānas Auziņas intervija ar Daugavpils teātra jauno aktrisi Agnesi Laicāni.
Aktieris runā: Kārlis Arnolds Avots. Māras Bērtaites intervija ar Dailes teātra jauno aktieri Kārli Arnoldu Avotu.
"Aktieris runā: Artūrs Irbe". Ingas Puriņas intervija ar Liepājas teātra jauno aktieri Artūru Irbi
 

Nobeigumā visas KrodersLV redakcijas vārdā vēlam visiem mūsu lasītājiem un teātra mīļotājiem mierpilnus Ziemassvētkus un atklāsmēm pilnu 2023. gadu!

 

Rakstīt atsauksmi